• Äldre 28 Sep 07:23
    7779 visningar
    35 svar
    35
    7779

    Inget över

    Varje månad så får jag inget över. Jag levde själv för många år sedan och drog på mig småskulder som fortfarande finns kvar. Jag har inte pengar till att ta bort dom eller betala in större belopp. Just nu så går det till räkningar och mat. Jag vill inte ta bort lite livsglädje såsom golf och träning som betalas varje månad (du kanske tycker det är lyx) men det är min glädje i livet och träningen måate jag ha för annars går min rygg sönder. Försökt att skrapa bort men det som återkommer varje månad men det är sånt som inte går att ta bort, tandläkare, mobil, försäkringar m.m.

    Jag behöver en plan.

    Hur gör ni? Ingen uppläxning, tack.

  • Svar på tråden Inget över
  • Äldre 28 Sep 07:35
    #1

    Visa dina inkomster och utgifter så kan jag ge lite tips.

  • Äldre 28 Sep 07:36
    #2

    Förstår dig, jag var i samma situation pga att jag var ensam med ett barn och arbetslös till och från. Då var jag tvungen att ta kläder och t o m mat på kredit. I våras lånade jag pengar och löste alla krediter med och kom ner i månadskostnad rejält. Jag förstår att du inte vill göra avkall på nöjen, det är ofta det som håller en ovanför ytan och gör att man orkar kämpa vidare.

    Har du möjlighet att lösa alla små skulder med ett lån?

  • sextio­talist
    Äldre 28 Sep 07:36
    #3
    Busan skrev 2018-09-28 07:23:15 följande:

    Varje månad så får jag inget över. Jag levde själv för många år sedan och drog på mig småskulder som fortfarande finns kvar. Jag har inte pengar till att ta bort dom eller betala in större belopp. Just nu så går det till räkningar och mat. Jag vill inte ta bort lite livsglädje såsom golf och träning som betalas varje månad (du kanske tycker det är lyx) men det är min glädje i livet och träningen måate jag ha för annars går min rygg sönder. Försökt att skrapa bort men det som återkommer varje månad men det är sånt som inte går att ta bort, tandläkare, mobil, försäkringar m.m.

    Jag behöver en plan.

    Hur gör ni? Ingen uppläxning, tack.


    träningen behöver inte vara dyr, det finns gym som har billiga månadsavgifter. Golfen kan vara dyr, men jag har förstått så finns det billiga klubbar också. Där kan du se över om det finns alternativ.
    Eftersom du väljer att lägga de pengarna du har över på golf och träning, så räcker det inte till annat, bara att bita i det sura äpplet.
    Har man bra tänder så kan man glesa ut tandläkarbesöken när man har det lite tuffare, mobil, där kan man se över olika abonnemang.
    Äta billigare, säsongens råvaror, långkok, matlådor kan också minska utgifterna. Försäkringar kan man också se över. Om det är lån, så kanske man har något att sälja och lösa in något lån med (du kanske har fler golfklubbor än du behöver).

    Sedan kan du försöka fokusera på ett lån i taget, betala det minsta på de övriga lånen och fokusera på det lån som har högst ränta och amortera av det snabbare.

  • Äldre 28 Sep 08:02
    #4

    Tips är skriva ner alla utgifter på papper. Ta med spotify och allt sånt som betalas varje månad. Sen skriver ni alla lån/krediter på ett annat papper som ni delar av dom. Enklare att och se vad lån/krediter kostar er varje månad. Betala lite extra på de minsta som en annan skrev.

    Kolla vad utemat, godis och sånt kostar totalt och försök halvera den kostnaden. Förvånansvärt mycket pengar brukar gå på de som man inte tänker på.

    Lite mer tips Börja skriva matschema och veckohandla varje vecka så ni inte åker mer till affären än 1 gång. Ta några försök innan ni vet vad som brukar gå åt men blir mycket tid och pengar som sparas genom de.

    Ex 6mjölk, 2bröd, 2kg köttfärs, 3 yoggi, flingor, potatis osv.

    Nere på 500-700kr(=25kr/dag person) veckan på 4pers beroende på vad som måste fyllas på och vad ungarna vill käka istället för 200-300 per handling varje dag då allt möjligt ryker med. Tar 15min att skriva matlista och inköpslista.

    Gå till enbillig affär typ willys lidl eller något.

    Funkar för oss så hoppas du testar och att de funkar för er också. Hoppas jag varit till någon hjälp och lycka till :)

  • Äldre 28 Sep 12:58
    #5
    Busan skrev 2018-09-28 07:23:15 följande:

    Varje månad så får jag inget över. Jag levde själv för många år sedan och drog på mig småskulder som fortfarande finns kvar. Jag har inte pengar till att ta bort dom eller betala in större belopp. Just nu så går det till räkningar och mat. Jag vill inte ta bort lite livsglädje såsom golf och träning som betalas varje månad (du kanske tycker det är lyx) men det är min glädje i livet och träningen måate jag ha för annars går min rygg sönder. Försökt att skrapa bort men det som återkommer varje månad men det är sånt som inte går att ta bort, tandläkare, mobil, försäkringar m.m.

    Jag behöver en plan.

    Hur gör ni? Ingen uppläxning, tack.


    Först och främst se över dina utgifter. Då syftar jag alltså inte på golf och träning om det är så pass viktigt för dig av flera anledningar. Försäkringar, abonnemang mm.


    Efter detta skaffa fler intäktskällor:


    Har du en passion för golf? Köp en domän (med golf i åtanke) och börja skriv om just det. Detta är bara ett exempel. golfpassion.se är ledigt för 80-120spänn (olika webbhotell).


    Sen sätter du upp en enkel bloggstruktur via WP. hur du gör detta är enkelt att hitta på youtube eller google.


    Sen skriver du bara om golf. 


    Termen Svensk golf har ungefär 12.000 sök i månaden och inte så hög konkurrens.Om ungefär 6 månader om du skriver 3 inlägg i veckan bör du börja ranka på lite relevanta termer.


    När du får trafik kan du sälja annonsering, du kan sätta upp affiliate avtal och tjäna pengar på folk som handlar golf prylar genom din site.


    Bara en idé.


    Lycka till
    Max


     

  • Äldre 28 Sep 13:32
    #6

    Lever på existensminimum pga skuldsanering. Prioriterar också en fritidsaktivitet som kostar oss ca 3000 kr i månaden i grundkostnad och sedan minst några hundralappar då och då utöver det.

    Så resten går ju till räkningar man inte kan undvika (boende, el, tv-licens, bilskatt, bilförsäkring, bränsle, hemförsäkring, barnomsorgsavgift) och räkningar vi har valt att ha (mobil, internet, barnförsäkirng, djurförsäkirng, livförsäkring, medlemskap i föreningar). I den sista kategorin kan man ju välja lägre eller högre kostnader efter hur man prioriterar. Tandläkarbesök görs bara vid akuta behov. Frisörbesök görs aldrig. Smink, hudkrämer och annan sådan lyx brukas inte.

    Kläder och skor till oss vuxna köper vi när de vi har har gått sönder eller inte fungerar längre. Till sonen är vi lite mer generösa och prioriterar att han alltid ska kunna ha hela, rena kläder och skor i rätt storlek och anpassat efter väder med tillräckligt många ombyten.

    Mat köper vi enligt veckans erbjudande och försöker tänka ekonomiskt, köper storpack och kort datum och låter bli helfabrikat och onödiga produkter. Bakar eget bröd och fikabröd när andan falller på. Unnar oss lite god öl ibland. Vi planerar resor och inköp så att det blir så lite bilkörande som möjligt och att vi inte shoppar loss i onödan. Har prioriterat bort presenter till vuxna barn och släktingar. Åker inte på några nöjesresor. Lägger väldigt lite på nöje.

    Det är jättesvårt att ge dig några tips och råd när du inte skriver mer om vilka utgifter du har.

  • Äldre 28 Sep 17:09
    #7

    Tack för grymma svar. Jag ska redovisa lite för hur det ser ut. Kommer imorgon

    Tipset om att köpa en domän är ju grym har inte ens tänkt tanken. Hur många skriver inte om träning osv. Men inte många om just golf. Får tamigtusan testa det. Tack.

  • Äldre 30 Sep 14:50
    #8

    Inkomster: 
    Lön ca 20000:- (efter skatt)
    Barnbidrag 700:- (delas med exet + att vi har flerbarnstillägg)
    Underhållsstöd: 700:-

    Utgifter: 
    Ellos 50:- (det minsta)
    Klarna ca 800:-/mån
    Ikanobanken 773:- 
    Mobiler: 1500:- (3 pers)
    Tandläkare 109:-
    Storytel: 169:-
    Spotify 149:- (familjeab)
    Bensin 1500:-
    ISK 200:- 
    Bredband 409:-
    A-kassan 110:-
    Personförsäkring 200:-  
    Golf 580:- 
    Gymkort 345:- 
    CSN 1052:-
    Ecster 300:- (Valfritt belopp varje månad)
    Bilförsäkring 450:- 
    Halens 120:- (det minsta)
    IKEA 169:- (minsta) 

    Utöver detta tillkommer överföring så mycket jag kan till sambon som betalar lån och el för boendet + tv-licens och tvabonnemang, lån på bilen som jag kör. Min del är eg. runt 5500:- och då har vi splittat på alla omkostnader vi har tillsammans. Men jag betalar snarare max 3-4000. Han tjänar mer än mig. 

    Vi bor 2 vuxna heltid och 3 barn varannan vecka som är mina. Ett underhållsbidrag betalas för hans barn. Jag betalar det mesta av maten men sambon betalar en del mat också ungefär 2000:- i månaden. Matkostnader och övrig förbrukning står jag för och det ligger på en rimlig nivå om man tittar på vad konsumentverket rekommenderar. Jag lagar maten oftast från grunden, det är vissa veckor som det blir pyttipanna och schnitzel när maten behöver gå fort. Vi äter väldigt sällan köpemat. 

    Skulle vilja lägga undan men just nu så är jag i en dålig snurr där jag handlar på Klarna och betalar av en del varje månad eftersom pengar inte finns att handla för direkt. De två största betalar för det mesta av sina kläder själv. Den minsta behövs det köpas till men blir väldigt lite. Hennes pappa står för mycket och alla barn flyttar på sina kläder fram och tillbaka för att de vill ha med sina favoriter. Dåligt samvete över det. 

    Få över mera pengar så att det kan läggas undan men också till nöjen och andra roligheter. Vi är över 40+ både två och jobbar heltid men har dragit på oss skit. Vill komma ur det NU. 

  • Äldre 30 Sep 15:23
    #9

    Jösses. Du verkar inte dragit ner på speciellt mycket om du verkligen vill förbättra din ekonomi.
    Konsumentverkets norm för matkostnader är ju jättehög om man verkligen själv vill förbättra sin ekonomi. 
    Både Spotify och Storytel är lyxkonsumtion för mig.
    3 pers på mobiler är skyhögt.

  • Äldre 30 Sep 16:10
    #10
    Linda5 skrev 2018-09-30 15:23:56 följande:

    Jösses. Du verkar inte dragit ner på speciellt mycket om du verkligen vill förbättra din ekonomi.
    Konsumentverkets norm för matkostnader är ju jättehög om man verkligen själv vill förbättra sin ekonomi. 
    Både Spotify och Storytel är lyxkonsumtion för mig.
    3 pers på mobiler är skyhögt.


    Som jag skrev i starten av tråden. Jag vill inte ha påhopp och inte en massa konstaterande utan konkreta tips och råd eftersom jag behöver hjälp, annars hade jag inte lagt ut detta inlägg. 
Svar på tråden Inget över