• Moorii

    Snart 3-månaders börjat skrika

    Som rubriken säger, dottern har börjat skrika och det hysteriskt, fäktar med armarna, klöser och skriker så hon tappar andan, än så länge vid läggningsdags och nu satte hon igång mitt i natten. Hon somnade efter ett tag i bärselen, som tur var. Någon som vet vad det plötsliga beteendet kan bero på? Hon är en skrikig bebis annars med, men har innan ändå gått att lägga utan större protester, nu är det omöjligt. Fick söva henne i selen och sen lägga ner henne. Nu alltså samma sak igen några timmar senare.

  • Svar på tråden Snart 3-månaders börjat skrika
  • isolande

    Är det inte vid tre månader de har ett litet utvecklingssprång i form av att de behöver mer mat? Ammar du så amma järnet så att brösten ställer om sig på att producera mer. Ger du flaska så prova att ge mer eller lite oftare

  • Moorii
    isolande skrev 2018-10-01 16:13:52 följande:

    Är det inte vid tre månader de har ett litet utvecklingssprång i form av att de behöver mer mat? Ammar du så amma järnet så att brösten ställer om sig på att producera mer. Ger du flaska så prova att ge mer eller lite oftare


    Visste inte att de behövde mer mat nu, men idag har jag matat henne mycket mer än vanligt då hon var grinig trots mycket sömn och lika mycket mat som annars och hon har ätit varje gång och inte kräkts upp något av det. Det har hon gjort tidigare då hon fått mer än vanligt. Får hoppas det gör henne till en nöjdare bebis. Tack för svaret!
  • Mysans18

    Kan det vara att bebisen blir överstimulerad? Vid ungefär 3 månader blir de ganska medvetna om sin omgivning (mer än innan), men har väl fortfarande lite svårt att sortera alla intryck. Det kan göra dem lite mer otröstliga, gnälliga osv.

    Jag tror absolut att det är övergående, men tror du att det kanske kan hjälpa att skala av intrycken, tänker inför nattningen? Jag fick tipset från min BVCsköterska att sänka volymen på tv:n, dämpa belysningen hemma, tala lugnt till bebisen mm.

    Ni har kanske redan testat allt detta, men tänker att det kanske kan vara till någon hjälp. Hoppas det blir bättre för er snart!

  • Moorii
    Mysans18 skrev 2018-10-07 21:40:59 följande:

    Kan det vara att bebisen blir överstimulerad? Vid ungefär 3 månader blir de ganska medvetna om sin omgivning (mer än innan), men har väl fortfarande lite svårt att sortera alla intryck. Det kan göra dem lite mer otröstliga, gnälliga osv.

    Jag tror absolut att det är övergående, men tror du att det kanske kan hjälpa att skala av intrycken, tänker inför nattningen? Jag fick tipset från min BVCsköterska att sänka volymen på tv:n, dämpa belysningen hemma, tala lugnt till bebisen mm.

    Ni har kanske redan testat allt detta, men tänker att det kanske kan vara till någon hjälp. Hoppas det blir bättre för er snart!


    Tack för ditt svar! Tror inte det? Brukar vara i ett mörkt rum och lägga över skyddet på bärselen, så det blir lugnt, tyst och inga konstiga ljus osv. Igår var värsta hittills, skrek hysteriskt flera gånger under dagen och sen länge på kvällen i omgångar, somnade två timmar senare än vanligt och det var nog av ren utmattning av allt skrikande :( Det var andra gången på dessa tre månader som jag bröt ihop, efter en hel dag med skrik och sen avsluta med det där blev droppen. Som tur var sov hon åtminstone bra inatt. Hon har aldrig kunnat komma till ro själv utan skrikit när hon är trött, tror på nåt sätt att det är det som blivit värre. Hoppas verkligen det är en fas..
Svar på tråden Snart 3-månaders börjat skrika