• Äldre 29 Sep 10:28
    2165 visningar
    3 svar
    3
    2165

    Byta barnmorska i Stockholm

    Jag är i början av andra trimestern nu och så har tagit mig igenom de första mötena med min nuvarande barnmorska (inskrivning, 10 veckors möte och fosterdiagnostik). Jag har inte haft några dramatiska problem men jag känner att jag inte har förtroende för henne eller mottagningen. Hon verkar väldigt ny i jobbet och måste hela tiden kolla på datorn för att veta vad som ska göras härnäst eller för att hitta svar på enkla frågor. Dessutom verkar hon aldrig komma ihåg någonting om mig när vi träffas igen utan det känns som ett helt nytt möte. Jag förstår att hon säkert har många patienter men vid ett tillfälle hade vi träffats mindre än en vecka tidigare senast gången. Mottagningen kan man inte ringa till direkt utan om man gör det kommer man bara till en maskin där man kan boka en tid för dem att ringa tillbaka, ofta inte förrän nästa dag eller så. Jag vet inte om det är ett typiskt arrangemang men det är irriterande.

    Min först fråga är om det är värt att byta barnmorskemottagning eller har jag för höga förväntningar? Min andra fråga är efter rekommendationer på bra en bra mottagning? Jag bor i Norrmalm/Vasastan i Stockholm så det finns ganska många alternativ i närheten men om jag ska byta vill jag såklart att det blir till något bättre.

  • Svar på tråden Byta barnmorska i Stockholm
  • Anonym (AnnaM­)
    Äldre 29 Sep 13:40
    #1

    Byt! Känns det inte bra så känns det inte bra! Blir du orolig över något i graviditeten är det viktigt att du känner att du har förtroende.

    Vi bytte med första barnet, barnmorskan var väldigt virrig.. Jag tror inte jag hade kunnat släppa det om vi hade fortsatt gå till henne. Jag hade barablivit arg, var väldigt känslig då.

    Du kan ju enbart byta på själva mottagningen också så de har kvar alla uppgifter osv.

    Se om det inte går att skicka meddelande på 1177, då kan du skriva att du vill ha en annan utan att behöva prata om det.

  • Anonym (Också nytt)
    Äldre 30 Sep 09:29
    #2

    I min förra graviditet hade jag en oerhört oengagerad BM, bytte och fick en jättebra! Den här gången blev det fullträff direkt! Kan rekommendera BB Stockholm Family i Moodgallerian. Alla BM vi träffat där har varit jättetrevliga!

  • Fri 28 Jun 2019 18:53
    #3
    Anonym (Också nytt) skrev 2018-09-30 09:29:29 följande:

    I min förra graviditet hade jag en oerhört oengagerad BM, bytte och fick en jättebra! Den här gången blev det fullträff direkt! Kan rekommendera BB Stockholm Family i Moodgallerian. Alla BM vi träffat där har varit jättetrevliga!


    ska kolla in dem, kanske också vill byta. men får ge det en chans till. vi har bara setts en gång. är nu i v18 så vi ska snart ses igen.
Svar på tråden Byta barnmorska i Stockholm