• engelälgen

    Hemförsäkring

    Hej,
    Jag har ett litet problem... först och främst ska jag tillägga att ja, jag ska ringa försäkringsbolaget på måndag men vill först ha lite erfarenhetsråd.

    Jag hyrde ut min lägenhet i andrahand i juli. Min hyresgäst har skaffat en egen hemförsäkring, enligt avtal. Jag glömde dock avsluta min och har fortfarande kvar min på den adressen. 
    Jag har hemförsäkring "max 27" i Dina Försäkringar. 
    När jag flyttade ut flyttade jag till en tillfällig adress och skrev mig tillfälligt som folkbokförd där. 
    Nu för en vecka sen, exakt, flyttade jag till en mer permanent adress eftersom jag ska studera. Jag skrev över mig där och är nu folkbokförd. Det här hushållet har en egen hemförsäkring på ett annat bolag. 

    Idag råkade olyckan vara framme... 
    Jag välte en kopp te över telefonen och den är nu vattenskadad (Jag har lagt den i ris och följt alla de där råden). 
    Eftersom jag vet att jag har en allriskförsäkring på min hemförsäkring på lägenheten tänkte jag att det kommer ju lösa sig via den, dvs att jag kan få ut en ny där. Men så enkelt kanske det inte är eftersom jag är folkbokförd på en annan adress? Och jag tror klantigt nog inte att hushållet har anmält mig till sitt försäkringsbolag. Jag är inte inneboende alltså utan "sambo" kan man säga. 
    Vad skulle ni göra? Vad tror ni? Är jag helt körd? Kanske lika bra att åka in till en butik i morgon och köpa en ny...?

Svar på tråden Hemförsäkring