• Aniiee

    Och/att verkar vara lika svårt om de/dem

    Har ni också märkt det? Väldigt mycket "och" där det ska vara "att".


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Svar på tråden Och/att verkar vara lika svårt om de/dem
  • Aniiee
    Tecum skrev 2018-09-29 17:34:49 följande:

    Stör mig mindre än de/dem faktiskt.


    Det gör inte jag. Jag får kortslutning i hjärnan av båda.
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Tecum
    Aniiee skrev 2018-09-29 17:36:32 följande:
    Det gör inte jag. Jag får kortslutning i hjärnan av båda.
    Ja det är då ingen trevlig läsning...
  • Aniiee
    LittelG skrev 2018-09-29 17:36:46 följande:

    Jaaa!!!! Jag gillar inte och laga mat, men dem andra verka göra det.


    Och där frågar min hjärna : "Gillar inte? Och laga mat? Och vad? Hur hänger dessa random saker ihop? Oss andra varkar göra vad?"
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • kottelin

    Jag har en kompis som skriver "åh" istället för och. Alltid.
    Utöver det stavar hon "enda" som "ända". 

    Jag orkar inte läsa hennes uppdateringar längre pga det.

    Och angående ämnet i ts så läste jag någon som nyss skrev att hon varit ute och plockat svamp och "dem ska bli goda och smörsteka",

    Ridå.


    Ja, typ så...
  • Limeblad

    Hmm, vet inte om jag noterat problem med och/att. Måste väl vara att många säger "dom ska bli go(d)a å smörsteka" och då vet de inte hur man ska skriva (fast det är något man lär sig i skolan)... Gjorde i alla fall ont i mig att läsa och istället för att.

  • Aniiee
    Limeblad skrev 2018-09-29 18:27:08 följande:

    Hmm, vet inte om jag noterat problem med och/att. Måste väl vara att många säger "dom ska bli go(d)a å smörsteka" och då vet de inte hur man ska skriva (fast det är något man lär sig i skolan)... Gjorde i alla fall ont i mig att läsa och istället för att.


    Det finns i alla fall ett par här på forumet som är notoriska på detta. Ingen nämnd och ingen glömd.

    Men jag tror också att det är "å" som är boven i dramat. Tänker på det nu rätt gamla exemplet "gå å handla" där inte ens expertisen kan enas om huruvida det heter "gå och handla" (vilket jag som ung-ish stockholmare säger i huvudet, men fan om det inte kommer ut som "å") eller "gå att handla" (som min mormor söderifrån sa).
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Ellie

    På många håll säger man i talspråk "å" istället för "att". Därav förvirringen vid skrift.

    Tex:
    Det var roligt att simma idag.
    Sägs:
    Det va roligt å simma idag.
    Vilket lätt blir:
    Det var roligt och simma idag.

    Samma sak med många "att":
    Det skall bli skönt å lägga sig.
    Det är dags å diska nu.

    Skillnad på talspråk och skrift som förvirrar.

Svar på tråden Och/att verkar vara lika svårt om de/dem