• Anonym (Olika)

    Vad heter det? Middag eller kvellsmaat?

    Vad sa ni när ni växte upp?

    Vad säger ni i er familj? Vad säger du?

  • Svar på tråden Vad heter det? Middag eller kvellsmaat?
  • Grande Rock
    Middag äts mitt på dagen, det hörs på namnet.
    Kvällsmat äts på kvällen, det hörs på namnet.
    Att tro är att inte veta
  • sillson

    Middag är mellan förmiddag och eftermiddag. Förstår man inte det kan man fira MIDsommar i oktober.

  • Anonym (Olika)
    Grande Rock skrev 2018-09-30 00:32:41 följande:

    Middag äts mitt på dagen, det hörs på namnet.Kvällsmat äts på kvällen, det hörs på namnet.


    Så ni gick till matsalen och åt middag när du gick i skolan? Stod det middag på schemat?
  • Grande Rock
    Anonym (Olika) skrev 2018-09-30 00:35:18 följande:
    Så ni gick till matsalen och åt middag när du gick i skolan? Stod det middag på schemat?
    Det är väl klart man kan hoppa över middagen och kalla det lunch istället, om man nu är så fascinerad av det engelska språket.
    Att tro är att inte veta
  • Anonym (Olika)
    sillson skrev 2018-09-30 00:34:56 följande:

    Middag är mellan förmiddag och eftermiddag. Förstår man inte det kan man fira MIDsommar i oktober.


    Ja rent semantiskt, men det är inte mitt på dagen. I det gamla bondesamhället på 1800-talet så gick man upp typ 03:30 och började jobba på åkern (innan det blev för varmt).

    Då på den tiden var klockan tolv ju mitt på dagen. Efter "middagen" när solen stod som högst och det vat som varmast ute så gick man kanske bara ut och jobbade nån timme eller två på åkern innan man drog sig tillbaka och gjorde andra sysslor i ett lugnare tempo hemma. Klockan åtta på kvällen gick man och lade sig.
  • Anonym (Olika)
    Grande Rock skrev 2018-09-30 00:38:09 följande:

    Det är väl klart man kan hoppa över middagen och kalla det lunch istället, om man nu är så fascinerad av det engelska språket.


    Fast jag är intresserad av det svenska språket.

    Jag vet att lunch är ett ganska nymoda importord som väl dök upp först under efterkrigstiden, MEN jag vågar påstå att ordet lunch är väl etablerat i det svenska språket.

    Det hette lunch när jag gick i skolan. Det hette lunch i lumpen. Och på arbetsplatser jag varit på har man gått ut och käkat lunch på stan.
  • Tiina87
    Anonym (Olika) skrev 2018-09-30 00:40:56 följande:

    Ja rent semantiskt, men det är inte mitt på dagen. I det gamla bondesamhället på 1800-talet så gick man upp typ 03:30 och började jobba på åkern (innan det blev för varmt).

    Då på den tiden var klockan tolv ju mitt på dagen. Efter "middagen" när solen stod som högst och det vat som varmast ute så gick man kanske bara ut och jobbade nån timme eller två på åkern innan man drog sig tillbaka och gjorde andra sysslor i ett lugnare tempo hemma. Klockan åtta på kvällen gick man och lade sig.


    Kl 12 är mitt på dagen även på 2000-talet också.... den tid då solen står högst på himlen.
  • Anonym (Olika)
    Tiina87 skrev 2018-09-30 00:49:02 följande:

    Kl 12 är mitt på dagen även på 2000-talet också.... den tid då solen står högst på himlen.


    Jo (det vet jag också) men uppenbarligen råder ju ändå en begreppsförvirring.

    Vad är det som är så provocerande med min frågeställning i ämnet.
  • Grande Rock
    Anonym (Olika) skrev 2018-09-30 00:48:52 följande:
    Fast jag är intresserad av det svenska språket.

    Jag vet att lunch är ett ganska nymoda importord som väl dök upp först under efterkrigstiden, MEN jag vågar påstå att ordet lunch är väl etablerat i det svenska språket.

    Det hette lunch när jag gick i skolan. Det hette lunch i lumpen. Och på arbetsplatser jag varit på har man gått ut och käkat lunch på stan.
    Som sagt, det är klart man kan välja att kalla middagen för lunch, men att äta middag på kvällen är ju bara fel.
    Att tro är att inte veta
Svar på tråden Vad heter det? Middag eller kvellsmaat?