• Fridizen

    PCO och flera misslyckade ivf-försök

    Hej,

    Jag är 32 år och har 2 misslyckade ivf:er bakom mig. Jag har PCO och goda chanser att lyckas enligt läkarna, men hittills har det gått åt skogen!!

    Nu sprayar jag inför mitt 3:e försök och känner mig så uppgiven, jag misstänker att jag får för låga doser menopur och läkarna vägrar höja doserna för dom är rädda för överstimulering.

    Ingen av gångerna har jag varit i närheten av överstimulering, snarare tvärtom, jag har haft väldigt låga hormonvärden och fått spruta längre än vad planen varit från början. Läkarna säger att nästa gång kan se helt annorlunda ut fast man gör exakt samma protokoll igen. Detta är ingen som helst tröst för mig och jag känner mig som en försökskanin som ingen lyssnar på!

    Jag behöver tips och vill gärna veta vad ni andra gjorde för protokoll som fick er att lyckas!!! Hade ni samma protokoll flera gånger? Fick olika resultat? Vilka doser hade ni osv?

    Ivf 1: Kort protokoll,

    150 gonal f, sprutade i 11 dagar, hade runt 10 äggblåsor men bara 3 st som var i rätt storlek.

    Äggplock: 3 st ägg, resten var omogna.

    1 delade sig och jag fick tillbaka ett fint 2-dagars.

    Minus -

    Ivf 2: Långt protokoll

    75 enheter menopur, sprutade i 14 dagar, fick totalt 11 äggblåsor, fick höja dosen till 113,5 enheter de 2 sista dagarna då mitt hormonvärde var väldigt lågt.

    Äggplock: 4 st ägg, resten omogna.

    3 delade sig och jag fick tillbaka ett 2-dagars. De andra odlades vidare men dog dag 4.

    Minus -

    Ivf 3: Planen är exakt samma protokoll som på ivf 2, dvs: Långt protokoll. Det enda som är annorlunda är att blodprov ska göras vid varje ultraljud så att dom kan se hur mitt hormonvärde ser ut.

    Vore så glad om ni vill komma med era erfarenheter! :)

  • Svar på tråden PCO och flera misslyckade ivf-försök
  • monn

    Hej! Jag har också PCO och har gjort ett IVF försök som resulterade i vår son och nu en till graviditet efter FET.

    Fick ocksä 150 Gonal-F och stimulerade i 10 dagar. Fick ut 9ägg varav alla mogna, 6 befruktades och 4 klarade sig till dag 3 där ett återfördes, vilket alltså blev sonen, och resterande tre frös de ner på dag 5.

    Svårt att säga varför det inte blivit fler ägg för er? Förstår att du är sjukt frustrerad :(

    Så ni har ett landstingsfinansierat försök kvar?

  • Anonym (Ivf)

    Har också PCO och är i samma ålder. Första försöket ordinerades jag 137,5 enheter menopur men jag fick bara två större blåsor och några betydligt mindre så då avbröts det försöket på initiativ av läkaren. Detta eftersom jag har potential till ett så mycket bättre resultat. Fick dosen höjd, kommer inte ihåg exakt men runt 180 enheter har jag för mig och då hade jag massor med äggblåsor så det blev totalfrys pga risk för överstimulering. Det resulterade iaf i 6 st nedfrysta blastocyter och första insättningen blev ett barn. Återstår att se om det blir fler barn av någon av de andra så småningom. Tycker det är lite konstigt att du inte får höjd dos trots att det blivit så få ägg tidigare. Kanske du kan kräva att försöket avbryts om du bara utvecklar ett fåtal äggblåsor?

  • Fridizen

    Hej,

    Tack för era svar! Det verkar som att vissa har svårt att få äggen att mogna och jag har inte fått ngt svar till varför det är så, det kan bli annorlunda i nästa cykel säger min läkare.. dock fick jag ju bara testa korta protokollet en gång innan dom gick över på det långa, som egentligen inte gett ett bättre resultat och som är så mkt jobbigare att genomgå.

    Ja, nu har vi ett försök kvar, ska börja med sprutorna på torsdag.

    Jag har verkligen försökt att få dom att höja dosen men dom menar att om man utvecklar 11 blåsor på så låg dos så behöver man inte mer. Detta tror jag inte riktigt på eftersom nästan alla ägg varit omogna och det efter att jag har sprutat i 14 dagar. Känns som att läkarna är livrädda att jag ska bli överstimulerad och därför så vill dom inte ge mig ner. Känns så jobbigt att genomgå detta en tredje gång när jag tappat allt förtroende för läkarna!

  • Kjoltyg

    Hej Fridizen! Hur har det gått för dig? Några månader har ju förlöpt, så förhoppningvis fick du ett bra utfall & är inte längre i behov av fler behandlingar. Relaterar i vart fall till vad du beskriver; en orimligt hög rädsla för överstimulering. Beror nog på flera olika faktorer, givetvis en oro för de allvarliga konsekvenser som OHSS, men också det faktum att alla fall av OHSS behöver rapporteras till IVO som bland annat bör försämra statistiken. Finns också många som menar på att fler ägg än 10 ger sämre kvalitet på äggen. Hur som helst; Sahlgrenska har nyligen publicerat en avhandling som visar att man snarare bör satsa på 18-20 ägg än tidigare 10 ägg & då har det naturligtvis tagit hänsyn till risken för OHSS. Mitt första försök 112 enheter menopur gav 10 ägg, och mitt andra (efter mycket tjat) med 150 enheter gav mig ett resultat på 28 ägg, utan ett endaste minsta symptom på överstimulering. Vad jag vill få sagt; är att det för mig lönade sig att vara enträgen i min önskan att få högre doser, kanske med hänvisning till avhandlingen.

    Allt gott!

  • Kjoltyg

    Hej Fridizen! Hur har det gått för dig? Några månader har ju förlöpt, så förhoppningvis fick du ett bra utfall & är inte längre i behov av fler behandlingar. Relaterar i vart fall till vad du beskriver; en orimligt hög rädsla för överstimulering. Beror nog på flera olika faktorer, givetvis en oro för de allvarliga konsekvenser som OHSS, men också det faktum att alla fall av OHSS behöver rapporteras till IVO som bland annat bör försämra statistiken. Finns också många som menar på att fler ägg än 10 ger sämre kvalitet på äggen. Hur som helst; Sahlgrenska har nyligen publicerat en avhandling som visar att man snarare bör satsa på 18-20 ägg än tidigare 10 ägg & då har det naturligtvis tagit hänsyn till risken för OHSS. Mitt första försök 112 enheter menopur gav 10 ägg, och mitt andra (efter mycket tjat) med 150 enheter gav mig ett resultat på 28 ägg, utan ett endaste minsta symptom på överstimulering. Vad jag vill få sagt; är att det för mig lönade sig att vara enträgen i min önskan att få högre doser, kanske med hänvisning till avhandlingen.

    Allt gott!

Svar på tråden PCO och flera misslyckade ivf-försök