• Anonym (Alltid hemma !)

    Hemmafru

    Hemmafru - en person utan eget liv ? Hänger oss åt maken som även håller i plånboken..städa, tvätta, laga mat och om husbonden även vill ha smått så ger man sin kropp till honom..en ond pågående spiral..men vad fan gör man åt eländet ??

  • Svar på tråden Hemmafru
  • TriC

    Skaffar ett jobb? Och, om nödvändigt, först en utbildning. 
    Barnen kan vara på dagis/fritids.

  • Celaena

    Om du är hemmafru och inte längre vill vara det så ska du såklart börja med att tala om detta för din man och sen skaffa en försörjning. Antingen genom studier (bra val om du inte har eftergymnasiala studier) eller söka arbete. Du kan alltid börja ta distanskurser på halv/heltid och börja bygga dig en examen av fristående kurser.


    Andra steget är att eventuellt skaffa ett eget boende. Risken är väl stor att relationen tar stryk då maken är van vid att ha full bekvämlighet hemma och sannolikt inte alls har lust att dela på ansvar över hem och barn vilket kommer tvinga dig till dubbelt arbete dels att förvärvsarbeta och dels fortsätta sköta sysslorna som förut. 


    Tredje grejen är väl att förbereda dig mentalt för förändringen. Inse att det kommer bli jobbigt, bråkigt, kanske en lägre ekonomisk standard, men i slutändan en investering i dig själv och din frihet. 

  • Anonym (Alltid hemma !)
    TriC skrev 2018-09-30 13:21:07 följande:

    Skaffar ett jobb? Och, om nödvändigt, först en utbildning. 

    Barnen kan vara på dagis/fritids.


    En gång hemmafru..alltid hemmafru..förstår inte bättre..
  • Anonym (milde tid!)

    Låter som att vi är i en hel annan tidsepok? Här är man väl fri att leva som man vill/ kan.

  • Anonym (Alltid hemma !)
    Anonym (milde tid!) skrev 2018-09-30 13:34:12 följande:

    Låter som att vi är i en hel annan tidsepok? Här är man väl fri att leva som man vill/ kan.


    Vad kan man göra som simpel hemmafru..?
  • Anonym (milde tid!)

    Men hur blev du det? Valte du det själv, eller blev du bortgift?

  • Anonym (Skaffa jobb)
    Anonym (Alltid hemma !) skrev 2018-09-30 13:17:03 följande:

    Hemmafru - en person utan eget liv ? Hänger oss åt maken som även håller i plånboken..städa, tvätta, laga mat och om husbonden även vill ha smått så ger man sin kropp till honom..en ond pågående spiral..men vad fan gör man åt eländet ??


    Skaffa ett jobb eller börja plugga om man inte trivs som hemmafru.

    Man har ett val liksom, man behöver inte vara hemma
  • Anonym (Alltid hemma !)
    Anonym (milde tid!) skrev 2018-09-30 14:12:52 följande:

    Men hur blev du det? Valte du det själv, eller blev du bortgift?


    Får väl känna mig självutnänmd på att en gubbe ska ta hand om mig rent ekonomisk, gör den inte det så är det väl alltid någon annan lättlurad som "tar hand" om mig..
  • Anonym (stackars)

    Stackars liten. Klapp på huvudet.

    Det var vad du ville höra, eller hur? Några tips eller förslag på att ändra situationen vill du ju inte ha eller ta till dig.

  • Wowbagger2000
    Anonym (Alltid hemma !) skrev 2018-09-30 16:17:22 följande:

    Får väl känna mig självutnänmd på att en gubbe ska ta hand om mig rent ekonomisk, gör den inte det så är det väl alltid någon annan lättlurad som "tar hand" om mig..


    I princip prostituerad alltså... Inget fel med det iof, men du byter sexuella tjänster mot ekonomiska medel.
Svar på tråden Hemmafru