• Äldre 30 Sep 17:10
    11055 visningar
    15 svar
    15
    11055

    Vad gäller graviditetspenning och förskola?

    Hej,

    Är det någon som har koll på vad som gäller?

    Jag går nu på graviditetspenning och har dottern på förskolan fyra dagar i veckan. Graviditetspenningen gäller dock endast till tio dagar innan bf och då har jag nu börjat fundera på vad som gäller därefter. Får dottern vara på förskolan som tidigare fram till förlossningen och två veckor efter? Eller måste jag ha henne hemma eftersom jag på pappret varken är sjukskriven eller har graviditetspenning?

    Tack på förhand för era tankar kring detta.

  • Svar på tråden Vad gäller graviditetspenning och förskola?
  • Anonym (Mina)
    Äldre 30 Sep 17:51
    #1

    Men du är väl föräldrarledig från jobbet efter din grav penning?!

    När min gravpenning gick ut så är jag föräldrarledig från jobbet även om jag inte tar ut några dagar.

  • Anonym (B)
    Äldre 30 Sep 18:54
    #2

    Varför inte ha barnet hemma och mys tillsammans de sista dagarna innan bebis ankomst?

  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Äldre 30 Sep 18:57
    #3

    Hos oss hade du räknats som föräldraledig å därmed hade dottern gått 15 timmar/vecka

  • Anonym (Barns­kötare­)
    Äldre 30 Sep 21:04
    #4

    Förskolan jag jobbar på har samma regel som Förskollärare.

    När föräldrapenning påbörjas så får barnen gå 15tin/vecka

  • Fru Ve
    Äldre 1 Oct 11:16
    #5

    Jag fick ha den tid jag behövde fram till BF. Var iofs sjukskriven. Men hade annars beviljats HP. Detta med att ha stora barnet hemma för att "mysa" kanske inte är så tilltalande om man sover risigt på slutet och inte orkar göra så mycket. Min 5-åring fick bara sitta inne med mig den tiden han inte var på fsk om pappa inte var hemma. Man kan väl säga till fsk att man är sjukskriven om inte annat.

  • Anonym (Barns­kötare­)
    Äldre 1 Oct 11:25
    #6
    Fru Ve skrev 2018-10-01 11:16:49 följande:

    Jag fick ha den tid jag behövde fram till BF. Var iofs sjukskriven. Men hade annars beviljats HP. Detta med att ha stora barnet hemma för att "mysa" kanske inte är så tilltalande om man sover risigt på slutet och inte orkar göra så mycket. Min 5-åring fick bara sitta inne med mig den tiden han inte var på fsk om pappa inte var hemma. Man kan väl säga till fsk att man är sjukskriven om inte annat.


    Man måste ha intyg på sjukskrivning för att lämna barn på förskolan i så fall. Att säga att man är räcker inte.
  • Fru Ve
    Äldre 1 Oct 11:39
    #7
    Anonym (Barnskötare) skrev 2018-10-01 11:25:54 följande:

    Man måste ha intyg på sjukskrivning för att lämna barn på förskolan i så fall. Att säga att man är räcker inte.


    Ok, jag behövde inte lämna intyg. Men det kan nog vara olika. Tycker det verkar lite taskigt av fsk personalen att tjafsa om tider med en gravid mamma som bara har någon vecka till förlossningen. För mig var det snarare så att personalen uppmuntrade mig att lämna sonen så jag fick chansen att vila på dagarna. Det gäller ju en väldigt begränsad tid. Kanske handlar om vilken relation man har med personalen på fsk sedan innan också? Vi har aldrig överutnyttjat fsk utan personalen vet att vi bara lämnar när vi ska jobba eller andra akuta tillfällen. Det är ett givande och tagande.
  • Anonym (Barns­kötare­)
    Äldre 1 Oct 11:51
    #8
    Fru Ve skrev 2018-10-01 11:39:47 följande:

    Ok, jag behövde inte lämna intyg. Men det kan nog vara olika. Tycker det verkar lite taskigt av fsk personalen att tjafsa om tider med en gravid mamma som bara har någon vecka till förlossningen. För mig var det snarare så att personalen uppmuntrade mig att lämna sonen så jag fick chansen att vila på dagarna. Det gäller ju en väldigt begränsad tid. Kanske handlar om vilken relation man har med personalen på fsk sedan innan också? Vi har aldrig överutnyttjat fsk utan personalen vet att vi bara lämnar när vi ska jobba eller andra akuta tillfällen. Det är ett givande och tagande.


    Intyg måste finnas till hands som underlag.

    Jag förstår hur du menar men ska förskolan tillgodose en förälders behov så måste dom tillgodose allas. Mycket avundsjuka kan lätt spridas när en förlder får reda på att en annan förälder blir behandlad på ett sätt medan reglerna slår hårt på andra föräldrar.

    Det är tyvärr vad det är. Idag är barngrupperna så stora och då måste man tyvärr ha dessa regler.

    Är det väldigt jobbigt för mamman och hon inte kan få sjukskrivning får pappan eller annan anhörig ställa upp.

    Jag förstår som sagt vad du menar men inde allra flesta fall går det inte att göra så.

    Och det är inte taskigt av personalen heller utan dom är där för att jobba och ta hand om barn vars föräldrar måste lämna dom där pga jobb eller studier.

    Tycker det är orättvist av dig att säga så om personalen för vi gör så mycket för era barn och försöker göra så gott det går för alla parter. Men vi kan inte särbehandla en förälder för då ska alla särbehandlas.
  • Fru Ve
    Äldre 1 Oct 12:58
    #9
    Anonym (Barnskötare) skrev 2018-10-01 11:51:07 följande:

    Intyg måste finnas till hands som underlag.

    Jag förstår hur du menar men ska förskolan tillgodose en förälders behov så måste dom tillgodose allas. Mycket avundsjuka kan lätt spridas när en förlder får reda på att en annan förälder blir behandlad på ett sätt medan reglerna slår hårt på andra föräldrar.

    Det är tyvärr vad det är. Idag är barngrupperna så stora och då måste man tyvärr ha dessa regler.

    Är det väldigt jobbigt för mamman och hon inte kan få sjukskrivning får pappan eller annan anhörig ställa upp.

    Jag förstår som sagt vad du menar men inde allra flesta fall går det inte att göra så.

    Och det är inte taskigt av personalen heller utan dom är där för att jobba och ta hand om barn vars föräldrar måste lämna dom där pga jobb eller studier.

    Tycker det är orättvist av dig att säga så om personalen för vi gör så mycket för era barn och försöker göra så gott det går för alla parter. Men vi kan inte särbehandla en förälder för då ska alla särbehandlas.


    Förstår hur du menar också. Vi har toppenbra förskola här och jag är jättenöjd med personalen på alla sätt. Upplever inte att det är så stora barngrupper heller eftersom det är väldigt få barn som går heltid mån-fre. De kanske inte måste ha så stränga regler då om någon behöver lämna lite extra som det var i mitt fall. Men om det redan är många barn heltid på fsk och personal är väldigt pressade är det klart att man kanske måste strama åt och kräva intyg mm.
  • Anonym (A)
    Äldre 1 Oct 18:02
    #10
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-09-30 18:57:50 följande:

    Hos oss hade du räknats som föräldraledig å därmed hade dottern gått 15 timmar/vecka


    Här har man rätt till 2-3 veckor fulltid från och med att bebisen är född, trodde det var standard
  • Anonym (Anna)
    Äldre 1 Oct 18:15
    #11

    På dotterns förskola sa de att de räknade som att man är sjukskriven oavsett typ av ledighet fram tills att bebisen är född och alltså har man rätt till heltid för större barnet. De uppmuntrade till att lämna dottern för att få tid att vila inför förlossningen. Jag använde inte förskolan heltid utan tror jag lämnade 4 timmar/dag eller nåt liknande.

  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Äldre 1 Oct 19:26
    #12
    Anonym (A) skrev 2018-10-01 18:02:46 följande:

    Här har man rätt till 2-3 veckor fulltid från och med att bebisen är född, trodde det var standard


    Nej är du föräldraledig med eller utan betalning har du i min kommun rätt till 15 Tim i veckan
  • Anonym (Anna)
    Äldre 1 Oct 19:29
    #13
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-10-01 19:26:51 följande:

    Nej är du föräldraledig med eller utan betalning har du i min kommun rätt till 15 Tim i veckan


    Det verkar gälla olika i olika kommuner. Här var vi bor är det 15 tim/vecka för storasyskonet från och med dagen då bebisen föds. I kommunen där min syster bor får man ha äldre syskon heltid första 3 månaderna, därefter 15 tim/vecka.
  • Äldre 4 Oct 11:02
    #14

    Tack för alla svar,
    det verkar variera en hel del och som jag nu har förstått det genom en påbörjad dialog med förskola (personal som pratat med chefen) och kommunen så är det enligt förskolan 15 timmar som gäller fram tills bebisen är född (och verkar på de som att det enligt reglerna går att få mer), men att man har rätt att ta ut heltid två veckor efteråt. Enligt kommunen finns det dock inga regler från deras håll vad som gäller tiden mellan graviditetspenning fram tills bebisen är född och att man därefter får ta ut två veckor heltid. Så väldigt rörigt nu med olika svar beroende på vem man vänder sig till  

  • Äldre 4 Oct 11:06
    #15
    Anonym (Anna) skrev 2018-10-01 18:15:04 följande:

    På dotterns förskola sa de att de räknade som att man är sjukskriven oavsett typ av ledighet fram tills att bebisen är född och alltså har man rätt till heltid för större barnet. De uppmuntrade till att lämna dottern för att få tid att vila inför förlossningen. Jag använde inte förskolan heltid utan tror jag lämnade 4 timmar/dag eller nåt liknande.


    Tycker detta låter vettigt av förskolan, jag är inte ute efter att lämna heldagar heller utan är nöjd om jag får lämna 4 -5 timmar fem dagar i veckan om jag vill istället för att det enbart är fem timmar tre dagar i veckan som gäller. Så att man har tid att vila en stund per dag åtminstone.
Svar på tråden Vad gäller graviditetspenning och förskola?