• Äldre 1 Oct 09:07
    10995 visningar
    20 svar
    20
    10995

    Bebis snart 2 månader, relativt missnöjd - blir det bättre?

    Vår bebis på snart 2 månader har sedan start varit väldigt närhetskävande ( vilket jag är medveten om att de är i början) och ganska missnöjd när han inte äter eller sover. Han kan ligga i babygymmet eller på skötbordet och kollla på mobilen där en stund och tycka det är kul. Men absolut inte sitta i babysittern eller tex ligga i famnen och bara titta på något. Han blir överlag missnöjd ganska snabbt vilket gör att jag lägger honom vid bröstet ofta ( där han är nöjd).

    Vagnen/ babyskyddet är heller ingen hit, vilket gör att vi mest håller oss hemma. Jag har kompisar med bebisar i samma ålder som verkar mer nöjda och tillfreds, vilket såklart vore skönt om han var.

    Han verkar inte ha ont i magen, men har funderat på om han är hungrig. Jag helammar och han äter relativ ofta- men ibland kan jag amma honom på båda brösten och han är gnällig efteråt. Han gnäller när jag lägger honom vid bröstet igen - men ger jag honom en flaska ersättning så får han i sig ca 120 ml och är nöjdare efteråt.

    Någon som känner igen sig? Upplevde ni att era bebisar blev nöjdare och mer ? självständiga? när de blev äldre?

  • Svar på tråden Bebis snart 2 månader, relativt missnöjd - blir det bättre?
  • Äldre 1 Oct 09:14
    #1

    Jag känner så väl igen mig. Det kunde varit jag som skrivit din tråd för knappt tre år sedan.

    Jag var nästan orolig att det var något fel eftersom hon aldrig var tillfreds vaken.

    Svar på din fråga: Ja, det blir bättre. Det är dock väldigt påfrestande, jag vet. Försök att inte skuldbelägga dig själv, som om du gör något fel. "Trösta" dig med att barn är olika.

    Jag har fått två barn till efter det och därför är jag så övertygad över att ibland spelar det ingen roll vad man gör - barn är olika och perioder kommer och går.

  • Äldre 1 Oct 09:31
    #2
    Ceep skrev 2018-10-01 09:14:12 följande:

    Jag känner så väl igen mig. Det kunde varit jag som skrivit din tråd för knappt tre år sedan.

    Jag var nästan orolig att det var något fel eftersom hon aldrig var tillfreds vaken.

    Svar på din fråga: Ja, det blir bättre. Det är dock väldigt påfrestande, jag vet. Försök att inte skuldbelägga dig själv, som om du gör något fel. "Trösta" dig med att barn är olika.

    Jag har fått två barn till efter det och därför är jag så övertygad över att ibland spelar det ingen roll vad man gör - barn är olika och perioder kommer och går.


    Åh vad skönt att du känner igen dig och att det blir bättre! När tyckte du att det blev bättre?
  • Äldre 1 Oct 09:38
    #3

    Oj det minns jag faktiskt inte. Det var under halvåret skulle jag tro.

  • Äldre 1 Oct 09:58
    #4

    Just vid 2 månader är det vanligt att de har en fas när de verkar vara hungriga jämt. Det är för att de "lägger in en beställning" på ökad mjölkproduktion, så det är bara att amma, amma och amma lite till, så brukar det lugna ner sig inom någon vecka.

    Ifall man känner sig som en urvriden trasa och bara inte _orkar_ amma en gång till är det givetvis inte fel att ge en flaska ersättning, men gör man det hela tiden så finns det risk att produktionsökningen uteblir.

  • Fru Ve
    Äldre 1 Oct 11:09
    #5

    Har du en sjal eller bra sele? Mina "bodde" i sjal flera månader i början. Då kan man göra en massa saker och samtidigt ha fria händer. Jag la inte ifrån mig mina några långa stunder utan de fick sitta i sjalen större delen av dagen.

  • Äldre 1 Oct 11:13
    #6

    Min dotter ville vara i min famn minst första 3 månader. Jag kunder inte göra nåt hemma, bara vara med henne. Och lite längre också. Men så småningom blev hon väldigt självständig - jag kan nästan räkna de dagar på mina fingrar när hon grät att vi lämnade henne på dagis (och då var inte för att vi lämnade henne där utan för att vi inte stannade där med henne). Hon är mycket mer självständig än flesta av hennes kompisar i samma ålder. Det blir bättre för er!

  • Äldre 1 Oct 13:14
    #7
    BuoBä skrev 2018-10-01 09:58:15 följande:

    Just vid 2 månader är det vanligt att de har en fas när de verkar vara hungriga jämt. Det är för att de "lägger in en beställning" på ökad mjölkproduktion, så det är bara att amma, amma och amma lite till, så brukar det lugna ner sig inom någon vecka.

    Ifall man känner sig som en urvriden trasa och bara inte _orkar_ amma en gång till är det givetvis inte fel att ge en flaska ersättning, men gör man det hela tiden så finns det risk att produktionsökningen uteblir.


    Jag blir alldeles trött jag bara tänker på dessa ökningsperioder! Det enda som är bra är att efteråt när mjölken ökat så blir de nöjdare...

    Min bebis blev bara nöjdare och nöjdare efter 2 mån, men det går såklart i vågor.
  • Äldre 3 Oct 08:00
    #8
    SI12344 skrev 2018-10-01 13:14:26 följande:

    Jag blir alldeles trött jag bara tänker på dessa ökningsperioder! Det enda som är bra är att efteråt när mjölken ökat så blir de nöjdare...

    Min bebis blev bara nöjdare och nöjdare efter 2 mån, men det går såklart i vågor.


    SI12344 skrev 2018-10-01 13:14:26 följande:

    Jag blir alldeles trött jag bara tänker på dessa ökningsperioder! Det enda som är bra är att efteråt när mjölken ökat så blir de nöjdare...

    Min bebis blev bara nöjdare och nöjdare efter 2 mån, men det går såklart i vågor.


    Ja han måste varit inne i något sådant för två dagar sedan då låg han verkligen och åt heeeela dagen! Men även utan dessa övningsperioder så upplever jag honom som ganska missnöjd till och från, humöret svänger snabbt! Hoppas det blir bättre vid den berömda tremånaders sträcket!
  • Äldre 3 Oct 08:11
    #9

    Vi har också en bebis där humöret svänger snabbt. Han behöver mycket närhet och mycket amning och mycket underhållning.

    Han gick inte att lägga från sig första två månaderna. Jag tror han började bli nöjd runt tre mån för då kunde han vända sig själv till magläge...

  • Äldre 3 Oct 08:14
    #10

    Liggvagnen hatade han! Jag har burit i sjal/sele sen han var en vecka. Bär fortfarande helst, även om sittvagn funkar nu (från 5 mån).

  • Äldre 3 Oct 08:21
    #11

    Läs på om utvecklingssprång om det kan vara något sådant? Sen är "värsta koliktiden" mellan 6-8 veckor sen brukar det lugna ner sig.

    Vår minsta tjej låg på gränsen till kolik och det var som värst mellan 6-9 veckor. Fortfarande jobbigt ohh ibland orimligt fram tills 3 månader. Det som gjorde under för oss var att byta ersättning (ammar inte) och att hon fick sova själv på mage i ett mörkt rum även på dagen. Nattningarna även till tupplurarna kunde ta upp till en 1 timme, men sen sov hon 3-4 timmar i taget. Storasyster kunde sova när som helst och var som helst, men lillasyster sover bara själv och mörkt.

    Lycka till! Och var inte rädd för att be om hjälp av personer i er närhet. Ta bebis på promenad så du får vila eller be någon komma och hjälpa till att dammsuga eller vika tvätt.

  • Äldre 4 Oct 19:13
    #12
    SI12344 skrev 2018-10-03 08:11:56 följande:

    Vi har också en bebis där humöret svänger snabbt. Han behöver mycket närhet och mycket amning och mycket underhållning.

    Han gick inte att lägga från sig första två månaderna. Jag tror han började bli nöjd runt tre mån för då kunde han vända sig själv till magläge...


    Verkar vara vanligt att det vänder vid 3 månader! Fler som upplevde det så?
  • Äldre 4 Oct 20:46
    #13

    Känner också igen mig! Vår dotter som imorgon blir tre månader har inte varit lätt och är fortfarande inte. Hon har inte gått att lägga ifrån sig, skriker när hon är trött och kan inte komma till ro själv, måste alltid vaggas och bäras till sömns. Har så ont i fötterna pga att jag måste bära och vagga henne hela tiden.. Bärsele som gäller här, hon har åkt vagn fyra gånger sen hon föddes tror jag. För en månad sen började hon få lite mer vakentid och kunde då ligga på en filt tex kortare stunder utan att gnälla /skrika.

    Det har blivit bättre och bättre sen dess, men hon är fortfarande skrikig och missnöjd, och tyvärr blir hon vansinnig i bärselen nu när hon är vaken och vill inte alls sitta där, vilket är jättekul när man är ute och gör ärenden.. Trodde aldrig jag skulle säga det, men längtar tills hon blir så stor att hon kan använda sittdelen i vagnen - om hon nu accepterar den.

  • Äldre 5 Oct 19:57
    #14
    Moorii skrev 2018-10-04 20:46:02 följande:

    Känner också igen mig! Vår dotter som imorgon blir tre månader har inte varit lätt och är fortfarande inte. Hon har inte gått att lägga ifrån sig, skriker när hon är trött och kan inte komma till ro själv, måste alltid vaggas och bäras till sömns. Har så ont i fötterna pga att jag måste bära och vagga henne hela tiden.. Bärsele som gäller här, hon har åkt vagn fyra gånger sen hon föddes tror jag. För en månad sen började hon få lite mer vakentid och kunde då ligga på en filt tex kortare stunder utan att gnälla /skrika.

    Det har blivit bättre och bättre sen dess, men hon är fortfarande skrikig och missnöjd, och tyvärr blir hon vansinnig i bärselen nu när hon är vaken och vill inte alls sitta där, vilket är jättekul när man är ute och gör ärenden.. Trodde aldrig jag skulle säga det, men längtar tills hon blir så stor att hon kan använda sittdelen i vagnen - om hon nu accepterar den.


    Känner verkligen igen det där! Som tur är har han börjat acceptera vagnen ibland när han är riktigt riktigt trött.

    Kan känna som du ang att man längtar tills de blir lite äldre- för att kunna hitta på mer saker och inte bara sitta inne. Känns dock tråkigt att tänka så... skulle vilja njuta mer av nuet. Tror jag hade kunnat göra det om jag var garanterad att det blev bättre hehe. Vägrar napp gör han också ?.
  • Äldre 5 Oct 22:11
    #15
    meanna skrev 2018-10-05 19:57:23 följande:

    Känner verkligen igen det där! Som tur är har han börjat acceptera vagnen ibland när han är riktigt riktigt trött.

    Kan känna som du ang att man längtar tills de blir lite äldre- för att kunna hitta på mer saker och inte bara sitta inne. Känns dock tråkigt att tänka så... skulle vilja njuta mer av nuet. Tror jag hade kunnat göra det om jag var garanterad att det blev bättre hehe. Vägrar napp gör han också ?.


    Ja, jag tror nog att vagnen skulle funka om jag ansträngde mig lite mer, men enda gången jag kan ha henne i den är när sonen är på förskolan.. Hem med vagnen, hämta liggdelen, springa ner till förrådet och byta ut sittdelen, lägga ner dottern och stressa iväg. Sist sov hon en kvart i vagnen, sen fick jag bära henne resten.. Då känns det inte som att det är värt besväret.

    Vill också njuta av nuet, men det är svårt. Blir så sjukt stressad över hur hon är och det är jättejobbigt också pga hur det går ut över sonen. Idag fick vi tex gå in från lekstunden efter tio minuter för att hon inte ville sitta i selen. Nej, napp tar hon tack och lov. Vågar inte tänka på hur det skulle vara annars! Tar din son napp?
  • Äldre 6 Oct 11:10
    #16

    Vad har ni för bärselar? Kanske funkar med en annan modell?

    Vissa bebisar är mer ?high need? - jag kände i somras att ingenting som jag brukar göra funkade med bebis. Jag hade föreställt mig en sommar där jag hängde på en filt och bebis låg och jollrade (ändå inte så orealistiskt?). Nänä, det var gnäll, amning jämt (hatar att amma när jag sitter) och tröttskrik tills jag promenerat tillräckligt länge med selen.

    Ingen cafébebis. Mer en vara i ständig rörelse-bebis. Både jag och min man har haft ont överallt efter timmar med sjal och sele och guppande på pilatesboll och amning i tid och otid. Jag har dock kört på ändå för jag blir tokig hemma, och inte är han enklare då. Haha.

  • Äldre 6 Oct 13:24
    #17

    En till med gnällig bebis. Överallt hör man det blir bättre när de blir 3 månader. Nu har vi passerat den magiska 3-månadersgränsen och ingen förbättring. Tror tom det är mer gnäll nu. Kan bero på att hon sover sämre på dagarna jämfört med tidigare. Eller någon utvecklingsfas som aldrig tycks ta slut haha

    ?Alla bebisar gnäller? säger en del. Jo, men kanske inte större delen av dagen. Första barnet gnällde också en del första månaderna men inte ens i närheten som det är nu.

    Har tänkt på mjölkprotiensallergi, men vet inte om gnällighet kan vara enda symptomet. Körde mp-fritt när hon var runt 1 mån, men ingen förändring. Stor gissningslek varje dag...

  • Äldre 6 Oct 20:54
    #18

    Jag har två bärselar, en lennylamb som hon sover i om dagarna och en nyss införskaffad Ergobaby 360 där hon kan sitta framåt. Har också haft bärsjal, som funkade fint första två månaderna, men sen somnade hon inte i den längre, antagligen för att den inte är lika ombonad som bärselen, med "lock" och så.

    Samma här Trooi, hon är nu äldre än tre månader och det har blivit värre. Idag har hon haft skrikfest större delen av dagen, tror jag kan räkna de nöjda minutrarna på två händer, psykiskt påfrestande! Efter tredje uppvaket med efterföljande gallskrik nu vid läggning så tror jag hon faktiskt har somnat. Helt slut. Sonen var en glad och nöjd bebis, så detta är en väldig kontrast för min del och ingen rolig sådan..

    Ja, folk har mycket åsikter och tips. En del säger att jag skämmer bort henne och vänjer henne vid att alltid bli buren. Ursäkta, men hade det funkat att överhuvudtaget lägga ner henne så hade jag gjort det! Eller när man får höra, jamen låt henne skrika tills hon blir tyst. Fy. Aldrig i livet. Nä, låt denna period ha ett slut, orkar inte ett år av detta.

  • Äldre 6 Oct 21:19
    #19
    Moorii skrev 2018-10-06 20:54:40 följande:

    Ja, folk har mycket åsikter och tips. En del säger att jag skämmer bort henne och vänjer henne vid att alltid bli buren. Ursäkta, men hade det funkat att överhuvudtaget lägga ner henne så hade jag gjort det! Eller när man får höra, jamen låt henne skrika tills hon blir tyst. Fy. Aldrig i livet. Nä, låt denna period ha ett slut, orkar inte ett år av detta.


    Det kokar i mig när man får höra sånt. Eller typ när jag får höra ?spänn av?. Min man klarar knappt av att träffa eller höra om våra vänners bebis som bara sover i liggvagnen, och följer med på bokklubb.

    De första månadena är helt ärligt ett töcken men jag minns en förbättring nån gång i somras å då var han väl 4 mån. Det kommer bli bättre... väl?!???
  • Äldre 6 Oct 21:36
    #20
    SI12344 skrev 2018-10-06 21:19:57 följande:

    Det kokar i mig när man får höra sånt. Eller typ när jag får höra ?spänn av?. Min man klarar knappt av att träffa eller höra om våra vänners bebis som bara sover i liggvagnen, och följer med på bokklubb.

    De första månadena är helt ärligt ett töcken men jag minns en förbättring nån gång i somras å då var han väl 4 mån. Det kommer bli bättre... väl?!???


    Usch, ja, sånt är provocerande, andras lugna och snälla bebisar. Jaså? Ja, en får hoppas på att det blir en förbättring här med. Allra mest för sonens skull, han får ett sjukt tråkigt år annars, känns så orättvist mot honom.
Svar på tråden Bebis snart 2 månader, relativt missnöjd - blir det bättre?