• Anonym (Kaffedraken)

    Någon som börjar ta Albyl direkt när ni fått veta att ni är gravida

    Hej! Jag har tyvärr varit med om 3 missfall under det senaste året. Vi har inte barn sedan tidigare, vi har lätt för att bli gravida men vi får alltid missfall. Det är i tidigt stadie, vi hinner inte se barnets hjärta innan jag känner att missfall är pågång. Jag känner av att ett missfall är pågång. Så nu, har jag försökt läsa på en massa. Vi fick vårt senaste missfall i september och kommer nu att få gå på utredning via reproduktionmot. Då jag läst på har jag börjat ta en massa olika vitaminer och andra läkemedel som olika kvinnor rekommenderat som haft svårt att behålla sin graviditet och dör dem upplevt att det gjort skillnad så det kunnat behålla graviditeten fullt ut. Nu tar jag Vitamin C/järn, Apiforce sedan augusti. Igår fick jag veta att jag är gravid igen (vågar knapp tänka längre än en dag fram hur det ska gå) så jag har precis börjat att ta Albyl minor (125mg, fick svårt att dela den 1/3) då jag även läste att många som självmedicinerar sig tagit som motsvarighet till Trombyl. Har ni någon erfarenhet av att ha tagit medicinen direkt när ni fått veta att ni är gravida? Hur har det gått för er och har ni några biverkningar? Jag tycker det kliar en del på mig. Kan de vara av medicinen? Jag tycker det är läskigt att självmedicinera men vad gör man inte för att försöka behålla graviditeten?!

    Det hör även till att jag har fibromyalgi.

    Jag skulle så uppskatta att få följa någon annan som också gör vad dem kan och försöker testa sig fram.

  • Svar på tråden Någon som börjar ta Albyl direkt när ni fått veta att ni är gravida
  • Anonym (Kaffedraken)
    ESand skrev 2018-10-01 10:43:56 följande:

    Hej! Jag har tyvärr varit med om 3 missfall under det senaste året. Vi har inte barn sedan tidigare, vi har lätt för att bli gravida men vi får alltid missfall. Det är i tidigt stadie, vi hinner inte se barnets hjärta innan jag känner att missfall är pågång. Jag känner av att ett missfall är pågång. Så nu, har jag försökt läsa på en massa. Vi fick vårt senaste missfall i september och kommer nu att få gå på utredning via reproduktionmot. Då jag läst på har jag börjat ta en massa olika vitaminer och andra läkemedel som olika kvinnor rekommenderat som haft svårt att behålla sin graviditet och dör dem upplevt att det gjort skillnad så det kunnat behålla graviditeten fullt ut. Nu tar jag Vitamin C/järn, Apiforce sedan augusti. Igår fick jag veta att jag är gravid igen (vågar knapp tänka längre än en dag fram hur det ska gå) så jag har precis börjat att ta Albyl minor (125mg, fick svårt att dela den 1/3) då jag även läste att många som självmedicinerar sig tagit som motsvarighet till Trombyl. Har ni någon erfarenhet av att ha tagit medicinen direkt när ni fått veta att ni är gravida? Hur har det gått för er och har ni några biverkningar? Jag tycker det kliar en del på mig. Kan de vara av medicinen? Jag tycker det är läskigt att självmedicinera men vad gör man inte för att försöka behålla graviditeten?!

    Det hör även till att jag har fibromyalgi.

    Jag skulle så uppskatta att få följa någon annan som också gör vad dem kan och försöker testa sig fram.


    Hej !

    Brklagar dina missfall, vi har haft 6 missfall och kämpar fortfarande, så kan förstå din situation.

    Köp en Tablettdelare på Apoteket och dela tabletterna med så går det lättare.

    Du ska INTE ta mer än 100mg Albyl Minor per dag, så kan du inte dela i 3 delar, så dela i 4 delar om det går bättre.

    Jag kan också tipsa dig om Progesteronkrämen Progesterall som man kan köpa receptfritt på Gravidkollen.se

    Hoppas din utredning går bra !

    Jag och min man har en lång fertilitetshistoria. Här kan du läsa en del av den. Vår missfallsutredning efter 3e missfallet visade tyvärr inget för de tog för få prover, inte ens ett spermaprov fick vi ta.

    Så efter 4e missfallet hittade jag Atentråden " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Vi reste till Life clinic och fick en mycket bättre utredning där. Den visade att jag har en blodkoagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina missfall. Fick behandling med Trombyl, Fragmin, prednisolon och Intralipiddropp, men missfall ändå (nr 5)

    Vi reste då till Avaclinic i Riga och fick där göra Sperm dna fragmentationstest, och både dnafel och fragmentationsfel hittades. Så trots att vi lätt blir gravida naturligt, skulle hans spermier aldrig leda till levande födda barn. Vi gjorde då dubbeldonation (både ägg och spermiedonation) samt gjorde PGS (kromosomtest på spermierna). Vi fick 8 blastos och 7 var normala. 2 sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå (nr 6).

    Eftersom embryona var normala kromosommässigt men det ändå blev missfall, så förstod jag att det fanns mer immunproblem att hitta. Vi reste då till London för en ny bättre immunutredning.

    Läs resten av texten i min presentation som du hittar om du klickar på mitt blåmarkerade namn.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Oj vilken resa ni både har haft och gör fortfarande!

    Fantastiskt att det finns hjälp att få men det gör ont i mig qtt det ska behöva ta sådan tid, så mycket utredningar och dessutom behöva åka utomlands för att få bättre hjälp!

    Jag hoppas verkligen att det kommer lösa sig för er och att det sker mirakulöst snart!

    Tack för dina tips! Jag ska ta detta till mig och köpa en delade, för jag har tagit mer än 100 ml är jag ganska säker på. Har bara delat den :(

    Progesteronkräm har jag hört talas om men mina provsvar var bra enligt läkaren när de tog tester då jag var gravid. Läste även att det kan orsaka cancer, något du känner till?

    Jag känner mig så vilsen, det finns i gen tydlig väg att gå när man får missfall, inga specifika prover eller kliniker man kan få hjälp av. Det en ett evigt letande och ta reda på själv projekt. Hur hittade du eller hörde talas om de olika klinikerna i London och Riga?

    Tack för ditt svar UndrandeSökande, ska nu in och läsa på din presentation.

  • Anonym (Kaffedraken)
    UndrandeSökare skrev 2018-10-04 08:18:03 följande:

    Hej !

    Brklagar dina missfall, vi har haft 6 missfall och kämpar fortfarande, så kan förstå din situation.

    Köp en Tablettdelare på Apoteket och dela tabletterna med så går det lättare.

    Du ska INTE ta mer än 100mg Albyl Minor per dag, så kan du inte dela i 3 delar, så dela i 4 delar om det går bättre.

    Jag kan också tipsa dig om Progesteronkrämen Progesterall som man kan köpa receptfritt på Gravidkollen.se

    Hoppas din utredning går bra !

    Jag och min man har en lång fertilitetshistoria. Här kan du läsa en del av den. Vår missfallsutredning efter 3e missfallet visade tyvärr inget för de tog för få prover, inte ens ett spermaprov fick vi ta.

    Så efter 4e missfallet hittade jag Atentråden " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Vi reste till Life clinic och fick en mycket bättre utredning där. Den visade att jag har en blodkoagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina missfall. Fick behandling med Trombyl, Fragmin, prednisolon och Intralipiddropp, men missfall ändå (nr 5)

    Vi reste då till Avaclinic i Riga och fick där göra Sperm dna fragmentationstest, och både dnafel och fragmentationsfel hittades. Så trots att vi lätt blir gravida naturligt, skulle hans spermier aldrig leda till levande födda barn. Vi gjorde då dubbeldonation (både ägg och spermiedonation) samt gjorde PGS (kromosomtest på spermierna). Vi fick 8 blastos och 7 var normala. 2 sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå (nr 6).

    Eftersom embryona var normala kromosommässigt men det ändå blev missfall, så förstod jag att det fanns mer immunproblem att hitta. Vi reste då till London för en ny bättre immunutredning.

    Läs resten av texten i min presentation som du hittar om du klickar på mitt blåmarkerade namn.


    Jag har ännu inte förstått detta forum hur man kan skriva till den andra.. :(

    Jag beklagar djupt det ni fått gå igenom och går igenom.

    Det gör så ont i mig men samtidigt ger ni mig mod och styrka att kämpa vidare!
  • Anonym (Kaffedraken)
    ESand skrev 2018-10-07 20:15:38 följande:
    Jag har ännu inte förstått detta forum hur man kan skriva till den andra.. :(

    Jag beklagar djupt det ni fått gå igenom och går igenom.

    Det gör så ont i mig men samtidigt ger ni mig mod och styrka att kämpa vidare!
    Om du vill skriva ett privat meddelande till någon (som ingen annan kan se så klicka på det lilla kuvertet uppe i högra hörnet, skriv namnet på den du vill kontakta.

    Har aldrig hört talas om att nån progesteronkräm skulle kunna ge cancer, det vet jag inget om.

    Jag hittade all info om kliniker på nätet bland annat genom dessa:

    www.fertilitetsguiden.com/wp/

    www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/

    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/1

    www.familjeliv.se/forum/thread/47451750-utredning-hos-alan-e-beer/1

    Fler länkar hittar du i min presentation.


  • Anonym (Kaffedraken)
    ESand skrev 2018-10-01 10:43:56 följande:

    Hej! Jag har tyvärr varit med om 3 missfall under det senaste året. Vi har inte barn sedan tidigare, vi har lätt för att bli gravida men vi får alltid missfall. Det är i tidigt stadie, vi hinner inte se barnets hjärta innan jag känner att missfall är pågång. Jag känner av att ett missfall är pågång. Så nu, har jag försökt läsa på en massa. Vi fick vårt senaste missfall i september och kommer nu att få gå på utredning via reproduktionmot. Då jag läst på har jag börjat ta en massa olika vitaminer och andra läkemedel som olika kvinnor rekommenderat som haft svårt att behålla sin graviditet och dör dem upplevt att det gjort skillnad så det kunnat behålla graviditeten fullt ut. Nu tar jag Vitamin C/järn, Apiforce sedan augusti. Igår fick jag veta att jag är gravid igen (vågar knapp tänka längre än en dag fram hur det ska gå) så jag har precis börjat att ta Albyl minor (125mg, fick svårt att dela den 1/3) då jag även läste att många som självmedicinerar sig tagit som motsvarighet till Trombyl. Har ni någon erfarenhet av att ha tagit medicinen direkt när ni fått veta att ni är gravida? Hur har det gått för er och har ni några biverkningar? Jag tycker det kliar en del på mig. Kan de vara av medicinen? Jag tycker det är läskigt att självmedicinera men vad gör man inte för att försöka behålla graviditeten?!

    Det hör även till att jag har fibromyalgi.

    Jag skulle så uppskatta att få följa någon annan som också gör vad dem kan och försöker testa sig fram.


    Efter 3 missfall så kan man i Sverige få göra en missfallsutredning,
    men tyvärr brukar den oftast inte visa något (som för oss)
    för de tog för få prover, vi fick inte ens ta ett spermaprov.

    För oss har det visat sig att våra fertilitetsproblem beror på
    mitt överaktiva immunförsvar (som upptäcktes i Aten,
    kan inte testas för i Sverige för Svenska läkare "tror inte "
    att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem).

    Samt att mannen hade dnafel och framentationsfel på spermierna
    (detta prov går ej att ta i Sverige, endast utomlands, tex i Riga och Aten).

    Tyvärr är Sverige jättedåliga på missfallsproblematik.
    De bara rycker på axlarna och erbjuder ingen mer hjälp om inte missfallsutredningen visat något.

    Ivf hjälper inte om man lider av upprepade missfall, eftersom man måste också hitta orsakerna till VARFÖR man får missfall. Det är därför jag har fått bli min egen läkare/detektiv för att hitta alla nycklar som vi behöver.

    Du är varmt välkommen till Atentråden för mer info.
  • Anonym (Kaffedraken)
    UndrandeSökare skrev 2018-10-07 21:41:34 följande:

    Efter 3 missfall så kan man i Sverige få göra en missfallsutredning,

    men tyvärr brukar den oftast inte visa något (som för oss)

    för de tog för få prover, vi fick inte ens ta ett spermaprov.

    För oss har det visat sig att våra fertilitetsproblem beror på

    mitt överaktiva immunförsvar (som upptäcktes i Aten,

    kan inte testas för i Sverige för Svenska läkare "tror inte "

    att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem).

    Samt att mannen hade dnafel och framentationsfel på spermierna

    (detta prov går ej att ta i Sverige, endast utomlands, tex i Riga och Aten).

    Tyvärr är Sverige jättedåliga på missfallsproblematik.

    De bara rycker på axlarna och erbjuder ingen mer hjälp om inte missfallsutredningen visat något.

    Ivf hjälper inte om man lider av upprepade missfall, eftersom man måste också hitta orsakerna till VARFÖR man får missfall. Det är därför jag har fått bli min egen läkare/detektiv för att hitta alla nycklar som vi behöver.

    Du är varmt välkommen till Atentråden för mer info.


    Stort tack för din hjälp! :) och för alla länkar! Jag har kollat igen om läst på en massa!

    Vi har nu tagit våra blodprover och allt ser bra ut rent kromosom-mässigt. Verkar inte, vad de sett nu, finnas något som vi saknar eller ?fel? på oss.

    Vi är däremot än så länge lyckligt lottade då jag nu är i vecka 10+5, jag har tagit barnalbyl fram tills att jag träffade en docent på MVC. Där skrev han ut trombyl och Crinone till mig som jag ska ta fram t o m v 14. Men jag hoppas att vi kan få fortsätta med trombylen efter det. Vågar inte chansa att förlora barnet om jag skulle sluta.
  • Anonym (Kaffedraken)
    ESand skrev 2018-11-13 21:02:10 följande:

    Stort tack för din hjälp! :) och för alla länkar! Jag har kollat igen om läst på en massa!

    Vi har nu tagit våra blodprover och allt ser bra ut rent kromosom-mässigt. Verkar inte, vad de sett nu, finnas något som vi saknar eller ?fel? på oss.

    Vi är däremot än så länge lyckligt lottade då jag nu är i vecka 10+5, jag har tagit barnalbyl fram tills att jag träffade en docent på MVC. Där skrev han ut trombyl och Crinone till mig som jag ska ta fram t o m v 14. Men jag hoppas att vi kan få fortsätta med trombylen efter det. Vågar inte chansa att förlora barnet om jag skulle sluta.


    Grattis till graviditeten ! Du kan fortsätta ta Crineone till v.14 och Trombyl ska du sluta med i v.36.

    Lycka till nu med resten av graviditeten.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag blev så paff när jag läste här i tråden att man ger Albyl till gravida? Treo är ju ungefär det farligaste man kan ta under graviditet, både för att blodförtunningen kan orsaka missfall och för att fostrets hjärna kan påverkas. Hur kan man då ändå rekommendera Albyl som också innehåller acetylsalicylsyra? Är det för att man menar att blodgenomströmningen ökar vilket gynnar fertiliteten eller vad? Om så är fallet, varför inte se till att få en orgasm istället före sperman sprutas in? Det ökar också blodgenomströmningen och medför inga risker.

  • Anonym (Kaffedraken)
    tankfull skrev 2018-11-13 21:44:46 följande:

    Jag blev så paff när jag läste här i tråden att man ger Albyl till gravida? Treo är ju ungefär det farligaste man kan ta under graviditet, både för att blodförtunningen kan orsaka missfall och för att fostrets hjärna kan påverkas. Hur kan man då ändå rekommendera Albyl som också innehåller acetylsalicylsyra? Är det för att man menar att blodgenomströmningen ökar vilket gynnar fertiliteten eller vad? Om så är fallet, varför inte se till att få en orgasm istället före sperman sprutas in? Det ökar också blodgenomströmningen och medför inga risker.


    Acetylsalicylsyra i låg dos (Trombyl 75mg) fungerar blodförtunnande och ges till vissa gravida för att förhindra blodproppar i moderkakan.
  • Anonym (Kaffedraken)
    UndrandeSökare skrev 2018-11-13 22:45:50 följande:
    Acetylsalicylsyra i låg dos (Trombyl 75mg) fungerar blodförtunnande och ges till vissa gravida för att förhindra blodproppar i moderkakan.
    Okej, då förstår jag. Men hur kan det inte öka riskerna för missfall ändå om nu Treo och Ipren (?) gör det...? Eller man kanske tycker det är pest eller kolera man har att välja på där?
  • Anonym (Kaffedraken)
    tankfull skrev 2018-11-14 09:50:50 följande:

    Okej, då förstår jag. Men hur kan det inte öka riskerna för missfall ändå om nu Treo och Ipren (?) gör det...? Eller man kanske tycker det är pest eller kolera man har att välja på där?


    Det är inte samma verksamma ämne i Ipren som i Trombyl. Sen är det stor skillnad på dos. Ipren är på 400mg och Trombyl är på 75mg.
  • Anonym (Kaffedraken)
    UndrandeSökare skrev 2018-11-14 11:57:13 följande:
    Det är inte samma verksamma ämne i Ipren som i Trombyl. Sen är det stor skillnad på dos. Ipren är på 400mg och Trombyl är på 75mg.
    Nej, jag vet att det inte är samma ämne men jag vet att man avråder från att använda Ipren under graviditet för att det precis som Treo och Bamyl är från NSAID-gruppen. Trombyl innehåller också acetylsalicylsyra så det borde också vara inom NSAID. Alla dessa mediciner är blodförtunnande och ökar risken för missfall och fel på hjärta och hjärna(?) hos fostret. Men jag förstår att en låg dos för att undvika blodproppar kan vara en idé för vissa då. Man får väga för och emot med alla mediciner under graviditet. Själv har jag migrän och massor av huvudvärk så graviditeten var en lång orosperiod med mycket vägande för och emot. Fick ett jättefint barn trots att jag tog en hel del mediciner Glad- fast aldrig från NSAID utan andra sorter.
Svar på tråden Någon som börjar ta Albyl direkt när ni fått veta att ni är gravida