• Utbrytarkonst

    Isabelle, vad är ditt första intryck?

    Funderar på att ge våran kommande dotter namnet Isabelle. Undrar vad folk associerar det namnet med? :)

  • Svar på tråden Isabelle, vad är ditt första intryck?
  • Anonym (Bekant)

    Med en bekant som är intelligent och trevlig men lite virrig ibland. Tänk Luna ur harry potter. Men det blir positivt.

  • MissMagnolia

    Fint namn :)

    många i min ålder (80-90-tal) heter det. Ingen aning om hur det ser ut med namnet bland barn idag, men Bella/Belle vet jag flera barn som heter :)

  • brallison

    Väldigt fint namn (få komma ihåg det om vi får en flicka till) - får association med en mjuk och vänlig tjej.

  • Anonym (Nja)

    Att det inte passar hennes generation. Regeln för att återanvända namn är att dom ska finnas inte närmre än 100 år bak i tiden. Namn som gavs till nyfödda innan 1920-talet är ok. Isabelle låter iofs inte som ett modenamn de senaste 100 åren men det låter inte heller tillräckligt fräscht. Förstår mig inte på föräldrar som kallar sina nyfödda Hans eller Agneta IDAG när det är namn från 50-talet.

  • Anonym (Nja)
    MissMagnolia skrev 2018-10-01 11:06:21 följande:

    Fint namn :)

    många i min ålder (80-90-tal) heter det. Ingen aning om hur det ser ut med namnet bland barn idag, men Bella/Belle vet jag flera barn som heter :)


    Exakt. Knepigt att kalla ett barn för något som finns i ens egen generation. Det är ju jättekonstigt med 80-talister som heter typ Anneli, Anita, Åke eller Göran tex.
Svar på tråden Isabelle, vad är ditt första intryck?