• mallan89

    Abort eller inte

    Jag och min man har levt ihop i snart 11år. Vi har två barn på 3 och 5år. När vi fick nummer två så var han bestämd att han inte ville ha fler. Jag har dock varit sugen på en trea. Förra våren slutade jag me p-piller då jag och min man var helt överrens över att jag mådde för dåligt av dom. Fortsatte utan preventinmedel ibland avbruten samlag och ibland inte. Nu står jag här gravid. Min man vill såklart ta bort det och är rädd för att ett barn till kommer leda till separation. Jag har däremot panik för en abort. Var uppe på ul igår och är i v6. Skulle ta första tabletten men bröt ihop och bad om att få planera in en annan dag. Så vad ska jag göra riskera att min familj brakar samman eller följa min egen känsla och hoppas att han växer in i tanken. Hur jag än gör så känns de som jag förstör min familj.

  • Svar på tråden Abort eller inte
  • viseversa

    varför har ni oskyddat sex om ni inte vill ha barn? ser ni abort som ett preventivmedel? Vet inte din man hur barn blir till? Vill han inte ha barn så tar jag för givet att han tagit fullt ansvar för att skydda sig vilket han inte gjort. Abort eller inte är alltid kvinnans val så vill du inte göra abort gör du inte det. Du förstör ingenting. Som jag sa vet han itne hur barn blir till? han har valt att knulla utan skydd då tar man ansvar för det oskså.

  • Delilah2001

    Ta hjälp av en kurator på kvinnokliniken. Din man kan också vara med.

    Inte för att vara sådan, men hur vågar man ha oskyddat sex med någon man vet inte vill ha barn. Du måste ju insett att risken var stor att du skulle hamna i denna sitsen?

    Hoppas allt löser sig till det bästa!

  • Earlgrey

    Jag tycker att du ska fråga din man, när det finns utrymme o tala i lugn o ro På vilket sätt han menar att ett till barn kommer att förstöra er familj. Lyssna till punkt. Sen tycker jag att du föreslår att ni tillsammans ska fundera ut lösningar på problemen. Det kan ju vara att ni har olika förslag på lösningar men viktigast att ni kan enas  kring vad som behöver åtgärdas. 
    Tips hitta barnvakt en gång i månaden för och gå på mysig dejt. Se över ekonomin, sänk kraven utifrån och gör inte massa aktiviteter för att andra vill. 
    Jag tänker att om du väljer livet och väljer det här barnet så kommer ni bli rikare på kärlek och gemenskap. Men fattigare på egentid, prylar och sömn. Det är väl redan lite så kan jag tänka med två stycken så kanske inte så stor skillnad ändå...

  • mallan89

    Vi har varit hos kurator men båda kände att de inte gav oss någon hjälp. Min man har bestämt att han ska sterilisera sig efter detta vilket jag stöttar till fullo då han verkligen inte vill. Självklart har jag anat att vi skulle hamna i den här situationen tillslut men har väl hoppas på att han skulle känna annorlunda när vi väl stod här. Vi har varit väldigt dåliga på att prioritera oss själva medan vi gör allt för att finnas för allt och alla. Detta gör att vi nu är vilsna och har svårare att prata ihop oss. Skulle absolut vilja prioritera om för att få vårat förhållande bättre samt vårat samspel. Vi är en väldigt aktiv familj med många bollar i luften senaste projektet har varit att bygga ut huset me 50kvm vilket har tagit all tid ifrån oss. Jag känner att om vi sätter oss ner och drar ner på allt runt omkring så är ett barn till inte så krävande. Vi har rutinen och har två lätta grabbar sedan tidigare så jag vet att vi kan. Kan de vara att de är rädslan som gör att han känner tvär nej. Jag vet att beslutet är mitt men utan hand stöd så vet jag inte om jag fixar de. Vi är en familj och ska göra saker tillsammans.

  • LFF
    mallan89 skrev 2018-10-03 13:56:02 följande:

    Vi har varit hos kurator men båda kände att de inte gav oss någon hjälp. Min man har bestämt att han ska sterilisera sig efter detta vilket jag stöttar till fullo då han verkligen inte vill. Självklart har jag anat att vi skulle hamna i den här situationen tillslut men har väl hoppas på att han skulle känna annorlunda när vi väl stod här. Vi har varit väldigt dåliga på att prioritera oss själva medan vi gör allt för att finnas för allt och alla. Detta gör att vi nu är vilsna och har svårare att prata ihop oss. Skulle absolut vilja prioritera om för att få vårat förhållande bättre samt vårat samspel. Vi är en väldigt aktiv familj med många bollar i luften senaste projektet har varit att bygga ut huset me 50kvm vilket har tagit all tid ifrån oss. Jag känner att om vi sätter oss ner och drar ner på allt runt omkring så är ett barn till inte så krävande. Vi har rutinen och har två lätta grabbar sedan tidigare så jag vet att vi kan. Kan de vara att de är rädslan som gör att han känner tvär nej. Jag vet att beslutet är mitt men utan hand stöd så vet jag inte om jag fixar de. Vi är en familj och ska göra saker tillsammans.


    Varför har han inte tagit tag i steriliseringen tidigare om han nu vetat sen tvåan kom att han inte vill ha fler barn? Eller använt kondom? *försöker förstå hur han tänkt*
  • Aducia

    Behåll. Om det leder till separation gör man det bästa av situationen då. Sålänge barnen har trygga föräldrar, oavsett tillsammans eller ej så kommer de växa upp till starka individer // från ett skilsmässobarn som är hur lycklig som helst och har absolut inte alls haft några större problem.

    Och vad är anledning till oskyddat sex? Är ni båda så emot kondom eller är det enbart han/du som inte ville ha det? OM det är han som inte ville ha kondom för att det "inte är skönt" som faktiskt min sambo också säger och avstår från kondom så får man stå sitt kast. OM det är du som inte velat ha kondom, är det väldigt dumt av dig att inte testa andra preventivmedel och se vad som passar dig då du visste att han var nöjd med 2. Det är bara två scenarion och mina åsikter till det.

    Vet inte alls hur det ligger till men om inget av detta stämmer får du gärna rätta mig. Jag hoppas innerligt att det löser sig på något sätt!


    BF 21/1-2019 ///// MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • mallan89

    Han har pratat om sterilisering ett längre tag men är rädd för ingreppet och därför inte tagit tag i det. Vi har aldrig provat kondom så de ska ja inte uttala mig om. Han har säkerligen gjort innan min tid. Vi har väl bara kört på ansvarslöst och ja har passerat väldigt många olika preventinmedel under våra år så jag gav bara upp. Har pratat många gånger me bm om olika och provat men hittar inte rätt vad som passar mig och min kropp. Står nu i v7 och beslut måste snart tas då ja vill göra de hemma om de måste göras. Min man har ingen möjlighet att vara med någon dag denna vecka säger han om de ska göras vilket känns som han ?undviker? situationen. Då måste ja vänta en vecka till eller be en vännina. Men ja vill ha honom där. Tuffaste beslutet i mitt liv hittills.

Svar på tråden Abort eller inte