• Humlan0

    Kan IVF ge bättre äggkvalitet om man satsar på att få fram färre äggblåsor?

    Hej!

    Vi har inga svårigheter med att få fram ett ok antal ägg, problemet är att de är av ojämn storlek och alla slutar dela sig innan dag 5. Vi får aldrig något till frysen.

    Så här ser våra försök ut:

    - IVF-försök 1, Okt 2017: Gonal-F, Orgalutran, Ovitrelle, Lutinus

    Detta försök avbröts när vi var inne på ET för att jag låg i riskzonen för överstimulering. Slemhinnan var 6,3 mm och ska helst vara minst 7 mm. Man fick ut 10 ägg och 9 började dela sig normalt. De skulle långtidsordlas i 5 dagar och frysas ner för FET i stället. Endast 1 embryo klarade långtidsodlingen och frystes ner, men klarade inte upptiningen.

    - IVF-försök 2, Maj-Jun 2018: Menopur (tror det var 175 enheter i 3 dagar för att sen gå ner till 112,5), Orgalutran, Ovitrelle, Lutinus

    Jag började dricka Aloe Vera och ta Fytoöstrogen innan detta försök. Letade även efter Akupunktur förgäves. Slemhinnan var vid sista mätningen innan ÄP 6,3 mm. Jag slutade ta Aloe Vera och Fytoöstrogen till ÄP, mest för att jag var feg. På ET var den 9 mm! Man fick ut 17 äggblåsor och 14 ägg. 9 började dela sig normalt. Jag fick tillbaka ett på dag 2 och resten långtidsodlades. Inga ägg klarade långtidsordlingen och vi fick ingenting till frysen. Jag blev gravid detta försök men vi fick ett tidigt missfall i v 5.

    - IVF-försök 3, Aug-Okt 2018: långa protokollet med Suprecur, Menopur (samma dos som sist), Ovitrelle, Lutinus. Man fick ut 14 äggblåsor och 12 ägg. Denna gång så försökte de befrukta hälften som vanligt och resten med ICSI. Min sambos spermiekvalitet har alltid varit exemplarisk så vi förstår inte varför de var sämre denna gången. Jag fick tillbaka de enda 2 som hade befruktats på dag 2 och inget till frysen.

    Min fråga är nu: är det någon som har erfarenhet av att man får bättre resultat om man satsar på att få fram färre ägg? Kan det bli så här om man stimuleras för hårt? Jag är bara 160 lång och väger 48 kg. Vi tar ju hellre 5 ägg av toppkvalitet än 12 dåliga.

  • Svar på tråden Kan IVF ge bättre äggkvalitet om man satsar på att få fram färre äggblåsor?
  • LottaU

    Körde korta protokollet, med menopur, och fick bara ut 7 ägg. 6 befruktades, ett återfördes dag 3 och inget klarade sig till dag 5 - dvs inget till frysen. Vi hade himla tur då det återförda resulterade i vår son.

    Vet inte om du tänkte på att få ut ännu färre ägg än 6 mogna?

    Har inte hört att de siktar på att få färre ägg för att få bättre kvalite. Skall tex kombinera menopur och gonal-f vid vårat syskonförsök nu i november. Då hoppas läkaren på fler och bättre kvalite. :) Vi gör ivf på Livio i Umeå.

Svar på tråden Kan IVF ge bättre äggkvalitet om man satsar på att få fram färre äggblåsor?