• Äldre 3 Oct 13:48
    2310 visningar
    7 svar
    7
    2310

    Oense om skolbyte

    Hej! Jag är en orolig pappa till en sjuåring som går i första klass. Han har gått på sin skola i staden där vi bor sedan förskoleklass, och han trivs jättebra, är duktig och har massor med kompisar. Sonen är skriven hos mig, men bor varannan vecka hos mig och sin mamma. Vi har gemensam vårdnad. Nu är det så att hans mamma har valt att flytta ut på landet 45 minuter utanför staden, och vill att han ska byta till skolan som finns därute. Det vill absolut inte jag. Detta för att sonen trivs och fungerar så väldigt bra i sin skola, och att han uttryckligen inte vill varken flytta eller byta skola. Hans mamma struntar i hans åsikt och hävdar att det är per automatik bättre att gå i en mindre skola på landet.

    Då vi har så totalt motsatta åsikter har jag svårt att se hur detta ska kunna lösas med samarbetssamtal Jag är nu livrädd att det ska gå så långt som vårdnadstvist. Trots att jag är en jättebra förälder som har en jättenära relation med sonen. Han har flera gånger sagt att han hellre bor hos mig än hos mamma. Jag har betydligt bättre ekonomi än henne och är den som betalar alla avgifter (fritids, sporter etc). Hon däremot har en orosanmälan på sig sedan tidigare och har en historia av psykisk ohälsa. Jag är ändå så fruktansvärt orolig för att hon på nåt sätt skulle få igenom skolbytet eller få hela vårdnaden. Jag vet inte riktigt vad jag frågar efter, ville mest bara skriva av mig???? Men om någon har nåt inspel eller vadsomhelst så skriv gärna.

    /Orolig pappa

  • Svar på tråden Oense om skolbyte
  • GGN
    Äldre 3 Oct 14:13
    #1

    Hon vill det bara för sin egen skull, det är uppenbart. Annars hade hon velat byta skola på honom för längesen, om det nu är så viktigt att gå i skola på landet.

  • Äldre 3 Oct 14:25
    #2

    Jag skulle nog råda att absolut inte byta skola nu när han fungerar så bra på den gamla skolan och dessutom har kompisar och trivs. Dessutom kan det bli så att han vantrivs så mycket hos mamma och nya skolan att han börjar må dåligt. Och DET är definitivt inte bra. Jag vet vad utanförskap kan göra med en liten unge. Mamman har defintivt inte rätt, rent juridiskt, att bara flytta sin väg om du sätter dig emot det. Jag känner till ett fall där mamman valde att flytta 8 mil. Rätten avgjorde till pappans fördel och barnet fick gå kvar i sin skola och bo hos pappa permanent. Mamman fick varannan helg. Stå på dig! Låt mamma flytta, men se till att hon inte skriver på något för barnet. Ni ska ju vara två som gör detta då ni har gemensam vårdnad.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 3 Oct 17:09
    #3
    +1

    Hon kan inte få igenom det mot din vilja eftersom båda måste skriva på blanketten för skolbyte om man har gemensam vårdnad. Om du är riktigt oroad att hon skulle försöka ändå, prata med rektorn där barnet går så att de i så fall är förberedda på skolan om det skulle dyka upp en blankett om byte. Då kan de ringa till dig och fråga om det stämmer att ni önskar skolbyte. 

    Ensam vårdnad kan hon bara få om hon startar en vårdnadstvist och det kommer inte ske om du inte missköter dig. 
    Så, sitt du lugnt i båten. Hon kan tjata på dig men inget händer ju om du inte gör något. Vill hon få något gjort, måste hon gå via familjerätten och kanske tingsrätten, och det kommer hon troligen ganska fort inse inte är så enkelt. 

  • Äldre 3 Oct 17:58
    #4

    Föreslå att sonen bor mer hos dig på vardagarna och kanske lite mer på helgerna hos mamma. För sonens bästa, så han slipper byta skola eller pendla långt flera dagar i veckan. Är skolan på landet en 1-9 skola eller bara 1-6? Då kan du ju ev peka på kontinuiteten om han får gå kvar i stan. Hoppas ni kan komma överens, för en stor konflikt gynnar inte barnet. Ibland får man vara den? större? föräldern och böja sig lite, men försök tänka långsiktigt och att relationen du har med din son och hans andra förälder kommer att pågå så länge ni lever. Han kanske kan få hälsa på i den andra skolan och känna efter och sedan uttala sin vilja direkt till mamman? Men håller med dig om att det är synd att byta från något som funkar. Prova samarbetssamtal där kanske mamman kan övertygas om att ett byte är onödigt. Det var som sagt hennes eget beslut att flytta. Hon kanske flyttar snart igen?

  • Äldre 3 Oct 18:37
    #5

    RakelO jag är helt med på att det är viktigt att vara den "större". Tro mig, det har jag gjort i alla situationer där det bara går ut över mig själv. Men i detta fall är det ju sonen som det går ut över. Jag har erbjudit att hjälpa till på alla möjliga sätt bara han får gå kvar på sin skola. Men det bryr hon sig inte om.

  • Äldre 3 Oct 21:03
    #6

    Vad synd att du inte tycks nå fram till henne. Han är också väl liten för att ens behöva fundera så mycket över sin skolgång och vardag. Stå på dig om du känner att ? din lösning? är det absolut bästa för sonen. Men många barn klarar ju av att byta skola. Men här behövs ju inte det utan verkar mest vara en egoistisk önskan av mamman. Hur ni än väljer att göra så finns ni där som två kärleksfulla föräldrar och då funkar det mesta för barnet. Men föreslå att hon får mer tid på helgen och du mer tid på vardagarna. Millimeterrättvisa funkar inte, när det handlar om barnets bästa. Eller kan hon tänka sig att ha varannan tors-sön? Då blir det bara två dagars pendling på två veckor...

  • GGN
    Äldre 3 Oct 21:11
    #7
    Göran M skrev 2018-10-03 18:37:52 följande:

    RakelO jag är helt med på att det är viktigt att vara den "större". Tro mig, det har jag gjort i alla situationer där det bara går ut över mig själv. Men i detta fall är det ju sonen som det går ut över. Jag har erbjudit att hjälpa till på alla möjliga sätt bara han får gå kvar på sin skola. Men det bryr hon sig inte om.


    Men vad tänker hon göra då? Förfalska din namnteckning?
Svar på tråden Oense om skolbyte