• Amerika321

    Orolig mamma

    Jag har en son på två månader som blir tre månader om en vecka. Jag helammar honom.

    När jag då ska amma honom så suger han knappt fem minuter och sen lämnar han bröstet och börjar gråta. Vet inte vad felet är. Kanske han inte hittar tillräckligt med mjölk? Men när jag trycker på mina bröst så kommer det ut mjölk iallafall inte jätte mycket men det finns mjölk där. Jag vet inte vad jag ska göra. Har ni några tips? Kanske jag kan amma honom och sedan ge ersättning lite då och då? Vilken ersättning ska man isåfall ge? Jag har läst att om barnet ammar och man matar honom med ersättning med flaska så kommer barnet inte mer ta bröstet. Vad ska man isåfall ge ersättning då? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Orolig mamma
  • LFF

    Kontakta amningshjälpen så kan de hjälpa dig om du vill fortsätta att amma din son. Eller prata med din BVC-sköterska som kan se om din son tar ett bra tag om bröstet när han ska ammas.

  • Amerika321

    Jag vill fortsätta amma men jag tänkte om jag kan ge lite ersättning NAN 1 efter jag ammat honom så han blir riktigt mätt.

  • trash panda
    Amerika321 skrev 2018-10-03 17:16:31 följande:

    Jag vill fortsätta amma men jag tänkte om jag kan ge lite ersättning NAN 1 efter jag ammat honom så han blir riktigt mätt.


    Kontakta amningshjälpen eller din BVC-sköterska. Om han går upp i vikt som han ska, kissar och bajsar som vanligt så får han i sig mjölk. Det kan vara något annat som krånglar, att han inte får rätt tag eller att han har för kort tungband t.ex. (Min stökade vid bröstet i den åldern och då hjälpte det bara att gå runt och amma samtidigt. )
  • Sivs

    Man kan ge ersättning med en kopp som finns att köpa i apoteket om man vill fortsätta att amma. Pumpa brösten lite då och då så att mjölkproduktionen ökar.

  • Amerika321

    Jag har tänkt att pumpa men hur många gånger i dagen ska man pumpa? Vart lägger man sen de mjölk som man pumpar ut? Berätta gärna lite mer när det gäller att pumpa ut mjölk.

  • SI12344

    Går ditt barn upp i vikt som han ska?

    Man kan lätt inbilla sig att de inte blir mätta, emellanåt är de mindre nöjda för att de ska äta mer för att öka produktionen. Ge inte ersättning i onödan!

  • Amerika321

    Asså alltid när jag går till BVC så säger sjuksköterkan att kurvan går uppåt jätte bra och jag ser det också själv. Och han kissar så blöjan blir tung. Han går upp alltid ett halv kilo eller mer. Sjuksköterkan på BVC säger att jag inte behöver ge ersättning men att jag kan göra det om jag vill. Asså förstår inte. Han suger kanske 5 min eller mindre o så släpper han bröstet o sen suger han igen någon sekund o släpper igen o sen börjar han gråta. Jag trycker på bröstet o de kommer mjölk. Vet inte om han får tillräckligt så han börjar gråta. Fatar inget jag blir deprimerad. Snälla hjälp

  • SI12344

    Vad härligt att han växer! Släpp tanken på att han får för lite, amma på!

    Min pojke har krånglat mycket vid bröstet. Ibland är han hungrig och trött samtidigt och släpper och skriker, ibland kommer mjölken för fort, ibland blir han störd av något. Hitta en lugn plats där du kan amma honom, i soffan eller sängen kanske, och försök amma där så ofta du kan. Då kanske han blir lugn.

    Be din BVC-sköterska om hjälp, så att hon kan utesluta att något skulle vara fel.

    Kontakta Amningshjälpen tel: 013 424 94 eller via facebook så kan de hjälpa dig!

  • Sivs
    Amerika321 skrev 2018-10-03 21:19:12 följande:

    Asså alltid när jag går till BVC så säger sjuksköterkan att kurvan går uppåt jätte bra och jag ser det också själv. Och han kissar så blöjan blir tung. Han går upp alltid ett halv kilo eller mer. Sjuksköterkan på BVC säger att jag inte behöver ge ersättning men att jag kan göra det om jag vill. Asså förstår inte. Han suger kanske 5 min eller mindre o så släpper han bröstet o sen suger han igen någon sekund o släpper igen o sen börjar han gråta. Jag trycker på bröstet o de kommer mjölk. Vet inte om han får tillräckligt så han börjar gråta. Fatar inget jag blir deprimerad. Snälla hjälp


    Då låter det som det kommer för mycket mjölk på en gång och barnet sätter i halsen och skriker och försöker igen.

    Har aldrig ammat så kan inte ge något råd vad du kan göra åt det. Men prata med amningshjälpen som de andra har tipsat om.
  • möjligt
    Amerika321 skrev 2018-10-03 21:19:12 följande:

    Asså alltid när jag går till BVC så säger sjuksköterkan att kurvan går uppåt jätte bra och jag ser det också själv. Och han kissar så blöjan blir tung. Han går upp alltid ett halv kilo eller mer. Sjuksköterkan på BVC säger att jag inte behöver ge ersättning men att jag kan göra det om jag vill. Asså förstår inte. Han suger kanske 5 min eller mindre o så släpper han bröstet o sen suger han igen någon sekund o släpper igen o sen börjar han gråta. Jag trycker på bröstet o de kommer mjölk. Vet inte om han får tillräckligt så han börjar gråta. Fatar inget jag blir deprimerad. Snälla hjälp


    Hur ofta ammar du? Och på vilken indikation ammar du?

    Bara spekulerar, men kan det vara så att du nojar så mycket över att han inte får i sig tillräckligt så att du istället försöker amma ?för ofta?? Dvs innan din lilla kille hunnit bli hungrig...

    Säger BVC att han går upp och du vill fortsätta amma så behöver du inte börja ge ersättning, det finns inget behov och det kan mycket möjligt krångla till amningen och bebisens mage.

    Vänta tills han själv visar att han vill till bröstet, alternativt var 3-4:e timme
Svar på tråden Orolig mamma