• Rebbebecca

    Hjälp mig!- han vill att jag gör abort

    Hej! Här kommer min historia

    För 6 månader sedan blev jag gravid (trots att vi skyddade oss). Min kille fick panik och jag gjorde en abort för hans skull, jag var tydlig med att det var för hans skull. Jag sa även att jag ALDRIG gör om det igen, oavsett om vi skulle råka bli gravida igen. Han gick med på detta och sa att han inte skulle lämna mig om det hände.

    Vårt förhållande klarade av detta och vi har haft det riktigt bra, vi flyttade ihop (vi har varit ihop i 4 år och älskar verkligen varandra.

    Han har alltid sagt att han vill ha barn någon dag men inte nu.

    I förrgår gjorde jag ett gravidtest efter att ha misstänkt att jag är gravid- jag känner igen symptomen. Jag har spiral så det borde inte ha hänt.

    Så nu kommer vi till krisen. Jag är gravid i 7e veckan. Jag sa i förrgår till honom att jag är gravid och att jag inte kommer ta bort det, jag var väldigt tydlig med det. Han fick sådan sjuk panik och grät och spydde och har nu inte sovit på två dygn- eller varit hemma på 2 dygn. Han försöker genom sms pressa mig till en abort som jag vägrar göra. Jag är så rädd för att bli ensamstående mamma. Jag vill ha barnet men jag vill inte ha det själv. Är rädd att han ska hota att lämna mig.

    Någon som har något tips? Jag vet inte hur jag ska ta honom, jag vet inte vad jag ska säga. Jag har sådan ångest. Vi har verkligen ett bra förhållande och han säger ofta att han älskar mig, kommer han dra?? Ska jag chansa att han ändrar sig??

    Jag är 22 år, han är 26. Vi har båda fasta jobb, bostadsrätt och stöttande familjer.

  • Svar på tråden Hjälp mig!- han vill att jag gör abort
  • Meriall

    Om du ska få barn måste du alltid kunna klara det själv. Jag tror absolut att det finns en stor möjlighet att han stannar med dig men en risk att han inte gör det. Han kan också i framtiden eller närsomhelst råka ut för en olycka, göra slut, hamna i fängelse, bli kidnappad eller vad som. Då måste du klara barnet själv. Och jag tror att du kommer att göra det. Ta någon dag och fundera igenom om du i värsta fall klarar det själv. Kommer du fram till att det gör du så släpper ångesten, du behåller barnet och kan fokusera på att ta hand om dig och få tillbaka honom.

    Kommer du fram till att nej du vill inte och klarar inte detta barn utan honom så är kanske abort ett bättre alternativ. För man kan aldrig veta.

  • Rebbebecca

    Tack för svaret!

    Du har helt rätt. Jag vet att jag kan göra det själv men jag vill inte. Jag vill göra allt jag kan för att få dela det här med honom. Men om han inte ställer upp för mig så kan jag göra det och kommer de <3

  • Aducia

    Jag har inga tvivel över att du inte kommer klara det själv om det blir så. Det viktigaste är att du gör ett val som DU accepterar. Han är nog bara väldigt rädd och i denna tidpunkten kanske inte känner sig redo. Men ärligt, man är aldrig redo för barn, man blir redo ju mer tiden går i en graviditet. Det kommer alltid uppstå oro kring att skaffa barn. Jag är idag gravid i vecka 25, men gjorde en abort i höstas på grund av oplanerad graviditet. Jag ville behålla men sambon var alldeles för rädd och orolig hur det skulle sluta, då vi inte hade det så stabilt i vår vardag så som bostad, jobb m.m. Jag lyssnade till hans (då) kloka ord, men skulle aldrig falla mig in att göra en till abort. Det var hemskt och kan inte tro att du njöt av det heller. Lyssna till ditt hjärta. Låt honom bearbeta detta på sitt sätt och låt det ta tid. Om han verkligen älskar dig som du beskriver kommer han absolut inte lämna dig. Mjuka upp honom med tiden med att visa honom bilder/videos från internet om ultraljud och sådant så kanske han förstår att det faktiskt är ett liv där inne, med ett tickande hjärta. Om det blir för jobbigt så tycker jag att du ska prata med din familj. Lycka till <3


    BF 21/1-2019 ///// MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • Richard1986

    Som någon redan sagt. Du behöver tänka och fundera igenom vad DU vill och vad DU klarar av. En bra markör är att känna efter om man bedömer att man kommer kunna klara av allt helt ensam. Det måste man ändå vara beredd på för man vet ju aldrig vad som kan hända. Tror man att man kan klara av det så är det nog rätt.

    Han fick panik och är rädd. Helt naturligt. Att skaffa barn är oavsett när man gör det ofta förenad med stark oro och det visar sig på olika sätt för olika människor. Han kanske inte känner sig redo att bli pappa heller. Många killar gör inte det vid 26. Men ofta växer man med uppgiften. Och helt "redo" känner man sig sällan.

    Var inte rädd för att ta hjälp av psykolog eller kurator om du känner att det blir för mycket på samma gång. Kanske kan det på sikt vara en idé även för honom ?

    Hoppas för er bådas skull att ni tar er igenom krisen och kan börja prata med varann snart igen.

  • LillyH

    Hej Rebbebecca!

    Jag blev så himla ledsen och arg när jag läste ditt inlägg. Mest arg. På din pojkvän som gör så här emot dig. Det här beteendet är inte kärlek, det är stor egoism och manipulation. Först har han pressat dig att genomföra én abort och nu vill han göra det igen? Det är väl han som legat med dig? Och alla vet att preventivmedel inte ger ett 100-procentigt skydd.

    Det sjukaste är ändå att du skriver att ni båda har heltidsjobb och då kan ni ju dessutom klara ett barn rent ekonomiskt. Om din pojkvän lämnar dig för att HAN gjort DIG gravid är han inget annat än ett svin. Han borde växa upp och ta ansvar. Jag tycker du ska ringa hans föräldrar och berätta hur han beter sig. Ni har väl föräldrar som kan hjälpa till?

    Min man är nästan 5 år yngre än jag. Han hade just fyllt 23 när jag födde vår första son och han är inte direkt nån expert på barn, men det har gått bra trots dålig ekonomi och studier. Man lär sig med tiden.

    Jag har själv som du gjort en abort, och mådde dåligt flera år efteråt. Det är ju inte nåt som inte lämnar en sorg, särskilt för oss kvinnor.

    Hoppas du behåller bebisen ???? Kram

  • Mongoliet

    Min tjej och kom överrens om att vi inte skulle ha barn & med det gick jag all in med allt vad det innebär. Efter 4 år ville hon helt plötsligt ha barn & eftersom hon är egoistisk & manipulativ var det barn eller slut som gällde. Jag hjälpte upp hennes liv när hon behövde det & sedan var det tack & hej.

  • LillyH

    Hej Mongoliet,

    Jaha? Men vad har det med denna tråd att göra? Konstigt inlägg från din sida.

  • Liljekonvalj

    Hej,

    Det är en tuff men dessvärre inte helt ovanlig situation du hamnat i. Just nu är krisen ett faktum och det måste få vara så, för som du säger, du älskar honom. Men försök att inte ta något beslut mitt i en kris, i en känslostorm.

    Varje gravid kvinna vet att det är deras barn de bär på. Att avsluta ytterligare ett barns liv, dessutom ett man önskar, kan orsaka stor sorg du behöver bära med dig. Du är värd så oerhört mycket att du kan förvänta dig att din kille tar sitt ansvar som en man. Fundera en stund över vad abort gör med er relation? I en sund relation stöttar man varandra och utgår inte från sina egna egoistiska önskningar. Nu ställs det på sin spets för honom så det blir tydligt vad hans prioriteringar ligger, men han drivs troligtvis av egoistiska prioriteringar i andra saker också. Visst kan man säga att man älskar någon, men är det verkligen en självuppoffrande kärlek som innebär att man ställer upp i alla väder?

    Barn är verkligen inte slutet på allt utan istället fördjupar det kärleken i livet generellt. Barn är istället början. Att vägra en abort är i själva verket det mest kärleksfulla du kan göra tror jag. För du sätter barnets bästa först. För att du ska kunna fatta mod och ork att stå på dig - hämta kraft i din stöttande familj och läs på lite om vad som händer med bebisen i den vecka du är i. Redan nu slår bebisens hjärta! (:

    Som så många skriver här, klart du klarar av att uppfostra ett barn på egen hand, om det nu är så att din kille inte kan ta det manliga ansvaret du bör kunna förvänta dig av honom.

    Jag är övertygad om att du har flera människor runt om dig som älskar dig och som kommer älska ditt barn och finnas till för er.

    Att ta hand om barn har tuffa stunder, men det gäller både om man är själv eller två. Huvudsaken är att man har stöd i sin omgivning.

    Dessutom, även fast du antagligen inte orkar tänka så nu, så är det flera kvinnor som får barn på egen hsnf och träffar sefan en underbar man som också vill ta in barnet i sitt hjärta.

    Stort lycka till. Din bebis kommer inte kunna få en bättre mamma som redan nu sätter värde på han/hennes liv.

  • MarieLivsval

    Nu tänkte jag skriva någonting som kan låta ganska hårt men som kanske hjälper dig att ta rätt beslut. 

    Om din kille vill att du gör abort och till och med hotar att göra slut på grund av ett barn. Det är inte en kille du ska satsa på. Jag förstår att det finns mycket känslor och kärlek från ditt håll. Men det är inte ett sätta att visa kärlek från hans håll, att tvinga någon att göra abort (2 ggr !) och att hota att göra slut på grund av ett barn. Om du frågar mig så kommer killen inte vara kvar i hela ditt liv, men ditt beslut om det här kommande barnet kommer att vara kvar, antingen så får du ett litet barn att dela resten av ditt liv med, eller så får du göra ett beslut som du uppenbarligen inte vill - det kommer också följa dig. 

    Jag uppfostrade själv min son pga att pappan ville att jag skulle göra abort. Det gick utmärkt (man klarar mer än man tror) och dessutom så ångrade sig pappan och ville vara en del av barnets liv sedan han fötts.

    Jag vet att detta är ett jättetufft beslut, jag känner verkligen för dig. Mitt väldigt raka råd är att välja ditt barns liv framför en labil man... 

    Stor styrkekram till dig!

    Hjärta

  • Richard1986

    Tror inte bannbullor och utskällningar åt något håll hjälper TS just nu. Hon har uppenbarligen en kris hon behöver reda ut. Antingen slutar det med att hon blir själv eller så tar dom sig igenom det tillsammans.

    Killen är uppenbarligen inte mogen föräldraskap. Tyvärr gillar han att ligga men bara så länge han slipper dra eventuella konsekvenser som medföljer. Varken något pojkvänsmaterial eller pappamaterial i mina öron.

    Att tvinga på något ett barn man inte vill ha kan, beroende på hur starkt psyke killen har, orsaka samma långsiktiga psykiska reaktioner och konsekvenser, som ofrivillig abort kan för tjejer. Sen har tjejen givetvis sista ordet i frågan. Det säger jag inget annat om och det är givetvis rimligt då en abort är ett ingrepp i hennes kropp. Men det är en jobbig situation där det hur man än gör inte finns några lätta svar.

    Hoppas ni har kunnat börja prata med varandra och kan ta er ur krisen.

Svar på tråden Hjälp mig!- han vill att jag gör abort