• Pastime

    EN GÅNG FÖR ALLA - blev du gravid trots KORT LUTEALFAS?

    Förlåt för att jag frågar igen. Jag VET att det finns tusen trådar om det här redan men jag vill så gärna komma i kontakt med folk som HAR LYCKATS! Berätta din historia/upplevelse/erfarenhet. Jag behöver lite hopp och inspiration!

  • Svar på tråden EN GÅNG FÖR ALLA - blev du gravid trots KORT LUTEALFAS?
  • Pastime
    goofy skrev 2018-10-04 17:54:08 följande:

    Blivit gravid 3 gånger med en lutealfas på 8-10 dagar :)


    Woho!!!!!!! 10 räknas som mycket för mig dock... Ligger på 7,8 :p
  • Anonym1891

    Jag blev gravid med en lutealfas på mellan 8-10 dagar. Tog två månader att bli gravid och bebis kommer om ca 2 månader :)

  • Anonym (H)

    Jag har haft kort lutealfas och spottings några dagar innan mens. Blivit gravid fyra gånger varav två då jag tog progesteronvagitorer som förlänger lutealfasen. Lycka till!!

  • Ejjami

    Har en lutealfas på 10 dagar. Testade progesteronkräm (ProgesterAll) och det funkade. Blev gravid direkt. Kan varit slumpen och att ägget fäste tidigt ändå. Värt att testa tycker jag. Lycka till!

  • Pastime
    Anonym1891 skrev 2018-10-05 17:10:04 följande:

    Jag blev gravid med en lutealfas på mellan 8-10 dagar. Tog två månader att bli gravid och bebis kommer om ca 2 månader :)


    Två månader är ju jättesnabbt! Stort grattis! Kul att höra! Är inne på sjätte försöker nu tror jag...
  • Pastime
    Anonym (H) skrev 2018-10-05 17:23:50 följande:

    Jag har haft kort lutealfas och spottings några dagar innan mens. Blivit gravid fyra gånger varav två då jag tog progesteronvagitorer som förlänger lutealfasen. Lycka till!!


    TACK! Många med kort lutealfas som nämner progesteron i olika former både vagitorer och krämer! Fick du vagitorer utskrivet av gyn/läkare eller? Vad hette märket?
  • Pastime
    Ejjami skrev 2018-10-06 08:18:59 följande:

    Har en lutealfas på 10 dagar. Testade progesteronkräm (ProgesterAll) och det funkade. Blev gravid direkt. Kan varit slumpen och att ägget fäste tidigt ändå. Värt att testa tycker jag. Lycka till!


    Åååhhh! Blir så avundsjuk på alla som blivit gravida! :) Asså varmt avundsjuk såklart :) Ska kolla på krämen! Finns den att köpa receptfritt eller beställer man på nätet? Fick du några andra biverkningar av krämen förutom den önskade med längre lutealfas så att säga?
  • Anonym (H)
    Pastime skrev 2018-10-06 13:20:20 följande:

    TACK! Många med kort lutealfas som nämner progesteron i olika former både vagitorer och krämer! Fick du vagitorer utskrivet av gyn/läkare eller? Vad hette märket?


    Köpte på apoteket utan recept men bor utomlands så det är lättare att få tag på mediciner här. I Sverige gissar jag att du behöver recept. Minns inte namnet men man skulle ta två per dag. Man börjar två dagar efter ägglossning och fortsätter 12 dagar. Plussar man fortsätter man ta dem till vecka tolv.
  • Ejjami
    Pastime skrev 2018-10-06 13:22:20 följande:

    Åååhhh! Blir så avundsjuk på alla som blivit gravida! :) Asså varmt avundsjuk såklart :) Ska kolla på krämen! Finns den att köpa receptfritt eller beställer man på nätet? Fick du några andra biverkningar av krämen förutom den önskade med längre lutealfas så att säga?


    Progesterall kan man köpa receptfritt på nätet. Tror jag köpte min på graviditetskollen.se :) lycka till! Bieffekter va vallningar och lätt illamående.
  • Erla

    Jag blev oplanerat gravid på en äl som kom 9 dagar tidigare än normalt (tempade efter förlossningen för att få koll på äl så vi kunde köra säkra perioder). Då hade jag en lutealfas på 10 dagar.

  • Pastime
    Erla skrev 2018-10-06 18:14:46 följande:

    Jag blev oplanerat gravid på en äl som kom 9 dagar tidigare än normalt (tempade efter förlossningen för att få koll på äl så vi kunde köra säkra perioder). Då hade jag en lutealfas på 10 dagar.


    Oj, 9 dagar tidigare?! Min äl brukar bara diffa på några få dagar (vad jag tror i alla fall, tycker det är svårt att känna exakt). Men just nu är min lutealfas ca en vecka..... :(
  • Erla
    Pastime skrev 2018-10-07 21:44:20 följande:

    Oj, 9 dagar tidigare?! Min äl brukar bara diffa på några få dagar (vad jag tror i alla fall, tycker det är svårt att känna exakt). Men just nu är min lutealfas ca en vecka..... :(


    Jepp. Jag kan verkligen inte lita på kroppen när det kommer till äl :P blev också paff när jag upptäckte detta, men ännu mer paff när jag dessutom lyckades bli gravid just då. Det tog 2,5 år att få till dottern så det trodde man ju inte :P

    Oj då. Ja 7 dagar är ju verkligen i det kortaste laget! Testa progesterall. Det går att köpa på nätet.
  • UndrandeSökare
    Pastime skrev 2018-10-06 13:20:20 följande:

    TACK! Många med kort lutealfas som nämner progesteron i olika former både vagitorer och krämer! Fick du vagitorer utskrivet av gyn/läkare eller? Vad hette märket?


    Här kommer en Progesteronlista :

    Receptfria Progesteronkrämer som finns i Sverige:

    Progesterall (Gravidkollen.se)

    Matriarch (Moodmama)

    Progesteronvaggissar på recept: Lutinus 100mg

    Progesteronkräm på recept : Crinone

    Progesteron som kan köpas receptfritt utomlands tex i Spanien och Grekland:

    Utrogestan 100mg och 200mg (kan sväljas eller tas vaginalt)
  • UndrandeSökare

    Det finns också Progesteron i injektionsform utomlands (ej i Sverige)

    Prontogest 100mg (injiceras i muskel i lår eller rumpa) och Prolutex 25mg (injiceras i magfettet).

    Det finns säkert fler olika sorters progesteron också, men detta är en lista på en del sorter iallafall.

  • Anonym (Vill också veta)

    Jag tänkte starta en sån här tråd nu men hittade den här istället! Finns det fler som kan komma med svar?

  • Anonym (Lw)

    Min nära vän hade 7 dagar. Det tog henne 7 månader att bli gravid, hon körde progesterall gången de lyckades.

  • Anonym1891
    Pastime skrev 2018-10-06 13:18:59 följande:

    Två månader är ju jättesnabbt! Stort grattis! Kul att höra! Är inne på sjätte försöker nu tror jag...


    Tack! Inte varit inne på länge. Dottern är redan 8 veckor imorgon.

    Hur går det för dig?
Svar på tråden EN GÅNG FÖR ALLA - blev du gravid trots KORT LUTEALFAS?