• Äldre 4 Oct 09:38
    2618 visningar
    7 svar
    7
    2618

    Son går i 8an - F i matte hela tiden

    Tips o råd??


    Min son går i 8an. Han har jättesvårt för matte! Han kan verkligen inte!


    Han kan de 4 räknesätten men sen får han inte ihop det i praktiken. Det är som han skulle sakna grunder helt.

    Enda sen första betyg i 6an så har det varit F i ämnet. Skolan försöker hjälpa honom, men pga hans svårigheter så fastnar det inte, har väldigt dåligt minne.
    (ADHD, impressiv språkstörning, utredning Autism pågår nu)


    Har utretts för 4 år sedan dyskalkyli, men ingen diagnos. Göra igen?


     


    Jag föreslog att han skulle kunna börja med ÅK3 i matte, eller vilket nivå han nu ligger på. De i skolan hade redan pratat om det. MEN!! Då får han inget betyg, för att ens få chans till F så måste han läsa ÅK8. Och det vet vi redan nu att ett E kommer det aldrig bli.


     


    Vad kan ni råda att göra?? För hans skull så känns det bättre att gå tillbaka till det enklare/grunder så han får lyckas. Han har ju 9an kvar i skolan....


     


    Vad bör jag tänka på och ta upp med skolan? Nån mer i samma sits?


    Vilka hjälpmedel bör han ha? 

    Snälla, ge mig konkreta tips. Gör si, gör så!

  • Svar på tråden Son går i 8an - F i matte hela tiden
  • Äldre 4 Oct 16:26
    #1

    Hur går det i de övriga ämnena?

    När man gjorde utredningen gällande autism gjorde man då även IQ-test? Kanske har han rätt att läsa efter särskolans plan?

    Eftersom han har diverse diagnoser så borde han ha rätt till någon resurs som hjälper honom i de ämnen han har svårt för. Skolan har skyldighet att hjälpa din son och de borde redan ha upprättat ett åtgärdsprogram som ni och er son ska godkänna. Har ni gjort det?

  • Äldre 4 Oct 16:31
    #2

    Skolan ska absolut hjälpa till och sätta in resurser. Resurser är ju dock inte en garanti för att man når målen och blir godkänd.

    Men jag håller med dig TS. Jag hade hellre sett att mitt barn kände att det fick lyckas, även om det innebar ett streck istället för betyg. Glädjen att lära är i mina ögon alltid prioritet, speciellt om man ser att ett godkänt ligger väldigt långt bort.

  • Äldre 6 Oct 09:42
    #3

    Så var det för mig också i åttan, men det blev bättre sen. Fast jag hade kanske inte fullt lika svårt för matte som din son verkar ha dock. Verkar ju uppenbarligen som om han har väldigt svårt för sig, så jag förstår ju att detta måste kännas väldigt jobbigt, minns ju själv hur frustrerad jag själv kunde vara när jag tyckte att något var svårt i skolan (exempelvis matte) så känner verkligen med er. Utefter hur du beskriver det verkar det ju verkligen som om din son är behov av mycket stöd, så jag antar att det du får göra är att samla kraft till att helt enkelt kräva av skolan att ha får mycket stöd och hjälp - inte minst med matten. Förstår om detta kan kännas väldigt jobbigt och kämpigt, men ni får väl helt enkelt kämpa på. Lycka till, och kramar till dig och din son <3

  • Äldre 6 Oct 09:44
    #4

    Jag skulle suttit själv med honom på kvällar, alternativt hyrt in en privatlärare.

  • Sat 6 Apr 2019 09:36
    #5

    Matten är ju ett av de tre ämnen man måste ha godkänt i för att gå vidare till gymnasiet. Därför borde skolan satsa mycket på detta och kunna vara flexibla vad gäller läroplanen.

    Är det mer tid han behöver, för att nöta och repetera, borde skolan kunna göra en anpassad studiegång. Tex ta bort vissa ämnen som inte är nödvändiga för att gå vidare till gymnasiet. Slöjd, musik, bild, idrott, teknik, hemkunskap, moderna språk är några exempel.

    Den tid de andra eleverna har dessa ämnen, ska skolan ordna så att han får ha extra mattelektioner. Antingen att han får hoppa in i lägre klasser om det passar schemamäsdigt.

    Eller att han får en lärare som sitter och förklarar för bara honom, om det behövs. Skolan har vansinnigt många ämnen, många av dem onödiga som tex slöjd och bild.

    Har man jobbigt med viktiga ämnen ska skolan kunna ge mer tid till detta, tex på det sättet att man "skalar bort" onödiga ämnen som bara tar tid.

    Kolla upp intagningspoäng till de gymnasieprogram han vill gå, så han kan samla ihop tillräckligt med poäng till det. På praktiska program behöver man ofta inte ha godkänt i så många ämnen heller, kolla upp det med, om han är intresserad av ett praktiskt program.

  • Sat 6 Apr 2019 12:44
    #6

    Jag hade helt klart valt att han ska få läsa matte på den nivå som han faktiskt ligger på, dvs åk 3 i det här fallet. Tala om att slösa bort tid på att ge honom uppgifter som ligger så långt över hans förmåga! Hur är det tänkt att han ska kunna snappa upp något där? Och han har redan -F. Om han lär sig något och får vara framgångsrik i det så är det mycket mer värdefullt även om hans betyg ligger kvar.

    Sedan hade jag väl hårdsatsat på matten. Se om han kan få stödundervisning i skolan och hjälp honom någon timme om dagen hemma. Erbjuds någon sommarundervisning i er komun? Skulle du kunna hjälpa honom själv eller anställa någon läxhjälp? 

  • Sat 6 Apr 2019 12:54
    #7

    Begär ny utredning som ger tydliga intruktioner om vad ditt bar behövet för stöd. Begär en handlingsplan från skolan kring hur de ska stötta honom till att nå E och vad du kan göra på hemmaplan. Vi har det, vår son går i liten grupp och vi får intruktioner så vi kan stötta hemma på rätt sätt och han har ett E nu. Går också i 8an.

Svar på tråden Son går i 8an - F i matte hela tiden