• Anonym Co

    Ägglossningstest, letrozol

    Hej! Jag är ny här på fl. Har för någon vecka sedan spolat äggledarna och det visade fri passage. Nästa cykel ska jag börja med letrozol ifall jag inte blir gravid denna cykel. Har långa cyklar (44 dagar) väntar fortfarande på ägglossning. 

    Några mer med långa mens cyklar, svårt att tyda test och ska börja med letrozol.

    Jag har en fråga till er alla som kanske vet lite mer än mig. 

    Jag använder mig utav rfsu ägglossningstest och idag visades strecket lite starkare än tidigare. Alltså när kan man få ÄL då?

    Tar det lång tid när det väl är starkare? Jag vet att strecken ska vara lika starka för positivt. 

  • Svar på tråden Ägglossningstest, letrozol
  • SweetCA
    Smillis skrev 2018-11-14 21:46:55 följande:

    Tänkte också hoppa in i tråden om jag får Glad


    Hade ett tidigt missfall DEC 17 och mitt andra missfall i vecka 9 i April 2018, efter att ha sett hjärtat slå Rynkar på näsan


    Har gått till den sämsta läkaren ever sedan dess som sagt att jag ska sluta stressa och ta en paus tills nästa år och prova igen då allt annat ser bra ut.. Hon sa också att jag inte har haft ägglossning dom senaste 2 månaderna men att det kan vara helt naturligt så ingen anledning att stressa!


    Gick till en annan läkare dagen efter för en second opinion, som konstaterade att jag har PCOS trots att jag varken har hårväxt eller övervikt och fick Metformin utskrivet. 7 dagar senare på UL hade jag en äggblåsa på 20,2mm som han trodde skulle släppa dagen efter eller så. 


    Tog ett ägglossnings test och fick positivt för första gången på CD26! är på CD28 nu och väntar.


    Jag antar att jag har för defekt / kort luteal fas och har fått Progesterone att ta tills jag vet om jag är gravid Obestämd


    Är det någon som lyckats behålla en graviditet med en galet kort luteal fas? Glömde också fråga om slemhinnan (eller vad det heter) ägget ska fastna såg bra ut, kan den hinna förbättras på bara några dagar? Vad tror ni?


    oj vilken resa. Hur lång är lutral fasen? och det är ju det som progesteronet ska ordna antar jag så det låter väl lovande. För det ska du väl köra ganska länge?
    Hur fick du ut progesteron? Jag förslog det för min gyn men han sa att det inte fanns belägg för att det skulle hjälpa (mig då, har normal längd på luteral fas oftast) 
    Slemhinnan växer ca 1 mm har jag för mig så det borde den hinna med. Men vet inte säkert. 

    Håller tummarna för dig!
  • SweetCA
    poprocks skrev 2018-11-15 11:55:23 följande:

    Jag fick också letrozol då vi försökt i ca 5 år med ett MF, fick veta att jag inte har ÄL. Var in i måndags som var dag 12 och jag hade en äggblåsa på 17mm, å allt såg fint ut. Han trodde det skulle bli ÄL inom 2-3 dagar. Är inne på dag 3 och CB ÄL testen visar fortfarande bara en rund cirkel, man blir ju lika besviken varje morgon, jag har känt av en stickande känsla i den äggledare i 1 veckas tid och har samma känsla även idag. Så min sambo sa att jag inte ska stirra mig blind på testerna utan att vi ska köra varannan dag. Jag tror dock att jag inte kommer se nått förns nästa vecka. Bara en känsla jag har. Samtidigt är man ju rädd att den inte ska släppa alls. Men jag känner ju som sagt av äggblåsan fortfarande och går bara och väntar på att det ska göra ännu ondare så jag kanske känner själv när den släpper. Jag har vanligt vis en cykel på 130-140 dagar Men har inte pco som alla sagt genom åren. Går på en special klinik idag och gjort test som inte visar på det. Håller koll på flytningarna som man också kan göra läste jag, dom har varit klara och trådiga i flera dagar.


    Håller med din sambo. Jag har inte heller utslag på stickorna utan fått bekräftat det via blodprov. 


    är du lite äldre? jag är det och har blivit diagnostiserad med pcos för 10 år sen men har inte markörerna nu. Jag är 39
    be om blodprov 1 vecka efter förutspådd ÄL så vet du säkert om det blev det (de kollar progesteron nivån)

  • poprocks

    Jag är 31 år. Okej ja men då ska jag göra det. Han sa bara att jag skulle köra på med letrozol igen om mensen kom och det inte blev nått. Men man vill ju veta hur det går för ägget. Har en rädsla inom mig också då jag haft två utomhavandeskap, ett fick op bort och vårat missfall var också det men kroppen tog hand om det själv. Så om jag får det igen får jag inte fortsätta med letrozol då blir det ivf. Har spolat mina äggledare och passagen är bra säger dom. Hoppas verkligen att detta ska fungera.

  • biniis
    Anonym Co skrev 2018-11-14 21:05:34 följande:

    Hej! Jaha, fick du äta dag 2-7? Jag åt dag 3-7, var på vul cd 12 och hade en blåsa på 11 mm... Ska tillbaka på fredag. Men känns inget vidare! Hoppas du får din fasta smilet nu snart! Kör på de rosa istället för dom visar ju endast tom ring eller smilet :)


    Ja fick ordinerat 2-7. Trodde det va felskrivet på förpackningen först. Men stämde av min Min gyn och det stämde.

    Idag fick jag äntligen en fast smiley. Så ikväll blir det rajraj ????

    Ska lämna blodprov nästa vecka för att få det bekräftat att ägget lossnat.

    Åh. Hoppas ägget vuxit till sig rejält tills imorgon. Håller tummarna!
  • biniis

    Jag vill tillägga att vi har en son på 3 år som kom via IVF. Lyckades på första försöket! ? Mitt guldägg som blev våran fina Oliver.

    Hade kämpat i 2 år innan vi fick remiss till Linné Kliniken.

    Testade pergotime i 6 månader, gjorde 3 inseminationer. Inget funkade. Har 6 st ägg nedfrysta nu som är befruktade och klara för införing.

    Ska ge letrozol en chans innan. Skulle vara så skönt att slippa alla resor till Uppsala.

    Håller tummarna för er alla! ????

  • Anonym Co
    Smillis skrev 2018-11-14 21:46:55 följande:

    Tänkte också hoppa in i tråden om jag får 

    Hade ett tidigt missfall DEC 17 och mitt andra missfall i vecka 9 i April 2018, efter att ha sett hjärtat slå 

    Har gått till den sämsta läkaren ever sedan dess som sagt att jag ska sluta stressa och ta en paus tills nästa år och prova igen då allt annat ser bra ut.. Hon sa också att jag inte har haft ägglossning dom senaste 2 månaderna men att det kan vara helt naturligt så ingen anledning att stressa!

    Gick till en annan läkare dagen efter för en second opinion, som konstaterade att jag har PCOS trots att jag varken har hårväxt eller övervikt och fick Metformin utskrivet. 7 dagar senare på UL hade jag en äggblåsa på 20,2mm som han trodde skulle släppa dagen efter eller så. 

    Tog ett ägglossnings test och fick positivt för första gången på CD26! är på CD28 nu och väntar.

    Jag antar att jag har för defekt / kort luteal fas och har fått Progesterone att ta tills jag vet om jag är gravid 

    Är det någon som lyckats behålla en graviditet med en galet kort luteal fas? Glömde också fråga om slemhinnan (eller vad det heter) ägget ska fastna såg bra ut, kan den hinna förbättras på bara några dagar? Vad tror ni?


    Välkommen!

    Tråkigt att höra om dina missfall :(

    Så fruktansvärt dåligt av vissa läkare.. Usch vilket dåligt bemötande!

    Skönt att du fick en ägglossning! Kan inget om lutelfasen tyvärr. Och angående slemhinnan så växer väl den också. Jag ska på vul i morgon igen o se om min äggblåsa vuxit plus slemhinnan.

    Men tror det är kört denna månad.
  • Anonym Co
    SweetCA skrev 2018-11-15 11:14:00 följande:

    Jag tror inte du behöver stressa över det. Det är ganska tidigt i cykeln och det är bra att pejla in när du behöver kolla. Mina blåsor är sena :) 

    Håller tummarna. 

    Inget resultat för mig. testade en förmiddag. Har bett min gyn återkomma för är lite förvirrad. när ja fick missfall sist blev det såhär, sent svagt plus och sen missfall :/ 


    Men så fruktansvärt jobbigt och ledsamt. Ger typ upp nu. Får kolla i morgon igen men tror det är kört så jag får väl provera för att få en mens sen dubbeldos av letrozol..

    Hur såg dina blåsor ut CD 12? När fick du ägglossning?

    Åh vad jobbigt! Håller tummarna på att det är en grav och inget annat! Hör av dig!
  • Anonym Co
    poprocks skrev 2018-11-15 11:55:23 följande:

    Jag fick också letrozol då vi försökt i ca 5 år med ett MF, fick veta att jag inte har ÄL. Var in i måndags som var dag 12 och jag hade en äggblåsa på 17mm, å allt såg fint ut. Han trodde det skulle bli ÄL inom 2-3 dagar. Är inne på dag 3 och CB ÄL testen visar fortfarande bara en rund cirkel, man blir ju lika besviken varje morgon, jag har känt av en stickande känsla i den äggledare i 1 veckas tid och har samma känsla även idag. Så min sambo sa att jag inte ska stirra mig blind på testerna utan att vi ska köra varannan dag. Jag tror dock att jag inte kommer se nått förns nästa vecka. Bara en känsla jag har. Samtidigt är man ju rädd att den inte ska släppa alls. Men jag känner ju som sagt av äggblåsan fortfarande och går bara och väntar på att det ska göra ännu ondare så jag kanske känner själv när den släpper. Jag har vanligt vis en cykel på 130-140 dagar Men har inte pco som alla sagt genom åren. Går på en special klinik idag och gjort test som inte visar på det. Håller koll på flytningarna som man också kan göra läste jag, dom har varit klara och trådiga i flera dagar.


    Vet hur frustrerande det är med den där tomma cirkeln.. Du kan inte få ovitrelle då? Så att det verkligen sker en ägglossning? Hoppas du får en fin smiley inom några dagar!

    Jag har inte heller pco men jag har också långa cyklar. Dom ligger på 44-55 dagar. Men jobbigt med över 100 dagars cyklar. Skönt att man kan få hjälp sen är bara frågan när man lyckas! Men man ska aldrig ge upp! ??
  • Anonym Co
    biniis skrev 2018-11-15 15:16:09 följande:

    Jag vill tillägga att vi har en son på 3 år som kom via IVF. Lyckades på första försöket! ? Mitt guldägg som blev våran fina Oliver.

    Hade kämpat i 2 år innan vi fick remiss till Linné Kliniken.

    Testade pergotime i 6 månader, gjorde 3 inseminationer. Inget funkade. Har 6 st ägg nedfrysta nu som är befruktade och klara för införing.

    Ska ge letrozol en chans innan. Skulle vara så skönt att slippa alla resor till Uppsala.

    Håller tummarna för er alla! ????


    Håller tummarna för dig! ??
  • poprocks
    Anonym Co skrev 2018-11-15 17:49:13 följande:

    Vet hur frustrerande det är med den där tomma cirkeln.. Du kan inte få ovitrelle då? Så att det verkligen sker en ägglossning? Hoppas du får en fin smiley inom några dagar!

    Jag har inte heller pco men jag har också långa cyklar. Dom ligger på 44-55 dagar. Men jobbigt med över 100 dagars cyklar. Skönt att man kan få hjälp sen är bara frågan när man lyckas! Men man ska aldrig ge upp! ??


    Jag läste om ovitrelle här, visste inte ens om det förns nu. Men det kommer jag också ta upp om jag behöver ringa för att kontrollera ägglossningen. Oja det är rätt jobbigt med så långa cyklar när man försöker få till det men är glad att jag nu får hjälp med letrozol samt provera för att starta igång den. Ja det hoppas jag med, man hoppas ju på att en blinkande smily ska synas iaf, står ju på testet att den kan känna av 4 dagar innan, men jag kanske hör till den gruppen som har ägglossning precis innan mensen skall komma.
Svar på tråden Ägglossningstest, letrozol