• Anonym (Mamma)

    Får förskolan bestämma om sömn?

    Förskolan har på eget bevåg bestämt att mitt barn ska sova efter lunch för hon är så trött framåt eftermiddagen sen annars. Problemet är att sover hon på dagen så är hon omöjlig att natta sen och vi har kämpat hår för att vänja av vid dagsvilan.

    Har förskolan verkligen rätten att bestämma sånt? Sagt till att det förstör nattsömnen, men de verkar inte bry sig alls så länge hon är i full fart hela dagen där.

  • Svar på tråden Får förskolan bestämma om sömn?
  • Anonym (Zzzzzzzzz)

    Ja.

    De är ansvariga för att ditt barn får en väl avvägd tid på förskolan med lek, mat, omsorg och vila. Allt i förhållande till barnets vistelsetid, vad det orkar med.

    Om ditt barn inte orkar eftermiddag måste det få sin vila runt lunch.

    Får du sedan inte ditt barn i säng på kvällen handlar det någ dessvärre snarare om att det är ett barn som är övertrött.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Zzzzzzzzz) skrev 2018-10-05 18:29:50 följande:

    Ja.

    De är ansvariga för att ditt barn får en väl avvägd tid på förskolan med lek, mat, omsorg och vila. Allt i förhållande till barnets vistelsetid, vad det orkar med.

    Om ditt barn inte orkar eftermiddag måste det få sin vila runt lunch.

    Får du sedan inte ditt barn i säng på kvällen handlar det någ dessvärre snarare om att det är ett barn som är övertrött.


    Barnet har orkat hittills, det är senaste dagarna efter sjukdom hon varit trött som de bestämde att hon skulle sova. Nej hon är inte övertrött, jag känner min dotter och vet skillnaden.
  • Celaena

    Om ett barn är trött så ska det självklart få sova. Att vara på förskolan är mycket mer stressigt än hemmiljö och barnen behöver sin återhämtning.

  • Anonym (Mamma)
    Celaena skrev 2018-10-05 19:21:03 följande:

    Om ett barn är trött så ska det självklart få sova. Att vara på förskolan är mycket mer stressigt än hemmiljö och barnen behöver sin återhämtning.


    Återhämta sig gör hon på natten, sover hon där så kan hon inte sova hemma.
  • Anonym (Zzzzzzzzz)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-05 18:31:52 följande:

    Barnet har orkat hittills, det är senaste dagarna efter sjukdom hon varit trött som de bestämde att hon skulle sova. Nej hon är inte övertrött, jag känner min dotter och vet skillnaden.


    Den idé är ju att hon hade mått bra av lite kortare dagar under några dagar efter sjukdomen om det funkar utan sömn annars?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Zzzzzzzzz) skrev 2018-10-05 19:30:51 följande:

    Den idé är ju att hon hade mått bra av lite kortare dagar under några dagar efter sjukdomen om det funkar utan sömn annars?


    Alla kan inte ha kortare dagar vet du.
  • Celaena
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-05 19:30:16 följande:
    Återhämta sig gör hon på natten, sover hon där så kan hon inte sova hemma.
    Ja, jag är av åsikten att ett barn som somnar vid lunch behöver sova. Att barn inte somnar på kvällen av en tupplur på dagen har snarare med överstimulans att göra. En powernap på förmiddagen förstör inte nattsömnen.
  • Anonym (Mamma)
    Celaena skrev 2018-10-05 19:34:27 följande:

    Ja, jag är av åsikten att ett barn som somnar vid lunch behöver sova. Att barn inte somnar på kvällen av en tupplur på dagen har snarare med överstimulans att göra. En powernap på förmiddagen förstör inte nattsömnen.


    Det gör det visst, så har det varit för alla mina barn. Sover de ens tio minuter så kan de inte somna sen. Hon somnar inte om de inte aktivt söver henne.
  • isolande

    Förskolan bestämmer naturligtvis INTE över ditt barn. De får se till att hon får vila tillräckligt ändå, utan att sova.

    Min dotter var likadan. Hon var två när hon fick sluta sova dagtid för vi kunde inte hålla på och vakna kl 04.00 varenda morgon när hennes lillebror som var bebis äntligen sov ett par timmar vid den tiden på natten. Hon hade aldrig några problem att somna, utan hon hade sovit sin dygnsdos kl 04. Så fort hon slutade sova dagtid sov hon längre på morgonen.

    Men vi fick tjafsa med dagis, eftersom det var mest praktiskt för dem om hon sov. När vi tog det till förskolechefen blev det dock annan ton i skällan och hon fick ost vara uppe med de stora barnen. 

Svar på tråden Får förskolan bestämma om sömn?