• Kfons

    Vilken namnkombination föredrar ni?

    För- och mellannamn, alltså.

    Ingen motivering krävs.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken namnkombination föredrar ni?
  • Kfons
    Anonym (m) skrev 2018-10-05 18:44:08 följande:

    Du menar nog förnamn, varav ett är tilltalsnamn.


    Saxat från Wikipedia:

    Mellannamn är i svensk lagstiftning en anhörigs efternamn som bärs mellan de egna förnamnen och det egna efternamnet. Sedan ordet hade tillkommit blev det en inte ovanlig tolkning att det skulle beteckna de förnamn som inte är tilltalsnamn (andranamn), och vardagligt uppfattas ordet kanske klart mest som att ha den betydelsen.

    För mig har mellannamn alltid varit synonym med andranamn. Tror du förstår vad jag menar i alla fall...
  • Kfons
    Anonym (Sara) skrev 2018-10-05 21:33:27 följande:

    IsabellE Eleonora


    Det är inte med på min förslagslista...
  • Kfons
    Tow2Mater skrev 2018-10-05 23:37:01 följande:

    Så långa namn tillsammans vrickar ju tungan, det sista är väl det kortaste och att foredra...


    Jag råkar ha en fallenhet för långa namn... Det är ju i normalfallet bara tilltalsnamnet som uttalas (förutom i vissa mer sällsynta nödfall) men jag läser vad du skriver.
  • Nimzay

    Hade svårt att välja, tyckte de var hyfsat fina allihopa. Valde Isabella Esmeralda tillslut. Tror jag hade valt Isabella Matilda, eller Matilda Isabella i fall något av dessa alternativ funnits.

  • Kfons
    Nimzay skrev 2018-10-06 05:31:44 följande:

    Hade svårt att välja, tyckte de var hyfsat fina allihopa. Valde Isabella Esmeralda tillslut. Tror jag hade valt Isabella Matilda, eller Matilda Isabella i fall något av dessa alternativ funnits.


    Det är jag som snöat in på att ha någon av de två E-namnen som mellannamn/andranamn (kalla det vad ni vill), men dina övriga förslag funkar ju alldeles utmärkt om jag bortser från att Eleonora är ett av många släktnamn.
  • Nimzay
    Kfons skrev 2018-10-06 11:29:07 följande:
    Det är jag som snöat in på att ha någon av de två E-namnen som mellannamn/andranamn (kalla det vad ni vill), men dina övriga förslag funkar ju alldeles utmärkt om jag bortser från att Eleonora är ett av många släktnamn.
    Hmm jo, tänkte väl det lite att något av "E-namnen" var ett släktnamn...;)
  • fluu

    Matilda Eleonora. Ståtligt så det förslår och jag bara älskar Matilda .


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Queensommer)

    Man kan inte skriva Isabelle Elonora, isåfall Isabell Elonora och det beror oxå på ditt efternamn slutar i feminin eller Maskulint.

    Konsonant eller vokal. Tex

    Antingen Isabella/

    Isabell Eleonora Andersson/ Ljungkvist går bra.

    Eller Isabelle Eleonore ;)

    En pojke Elias William har massa konsunanter eller sluttar på O.

    Flickor skal ända på a eller e.

    Namn bör då alla sluta på e eller a och ett stum Konsunant i efternam.

  • Kfons
    Anonym (Queensommer) skrev 2018-10-07 10:36:50 följande:

    Man kan inte skriva Isabelle Elonora, isåfall Isabell Elonora och det beror oxå på ditt efternamn slutar i feminin eller Maskulint.

    Konsonant eller vokal. Tex

    Antingen Isabella/

    Isabell Eleonora Andersson/ Ljungkvist går bra.

    Eller Isabelle Eleonore ;)

    En pojke Elias William har massa konsunanter eller sluttar på O.

    Flickor skal ända på a eller e.

    Namn bör då alla sluta på e eller a och ett stum Konsunant i efternam.


    Jag är inte helt med på vad du menar? Samtliga namnförslag slutar ju på A... MatildA, IsabellA, EleonorA och EsmeraldA. Detta för att försöka skapa nån slags konsekvent enighet.

    Japp, efternamnet innehåller en stum konsonant. T.ex. blir ju Matilda EleonorA Andersson mer svåruttalat än Matilda Isabella Strömberg. Vokalerna liksom stöter in i varandra, liksom i ?AnnA Andersson? eller konsonanterna för ?JenS Strömberg?.
Svar på tråden Vilken namnkombination föredrar ni?