• 0a0
    Äldre 5 Oct 20:04
    350 visningar
    0 svar
    0
    350

    GBS test

    Hej,
    jag är i slutet av min graviditet och nu som förlossningen närmar sig börjar jag känna mig väldigt orolig om GBS (grupp B streptokock). 
    Grejen är att i mitt land alla kvinnor testas mellan vecka 35-37 genom en odling från slidan, och de som är positiva får antibiotika intravenöst under förlossning för att förebygga ev. komplikationer på barnet som kan smittas under förlossningen.
    Detta görs tydligen i många länder och jag förstår inte varför det inte görs här.

    Jag testades negativ för GBS i sista urinodling, men det räcker inte för att utesluta ev. bakterier i slidan, och dessutom hade jag inte haft urinen i blåsan länge.

    Jag tänkte ta den med BM till nästa kontroll på onsdag, men jag tror inte att hon kommer att ta odling från slidan.

    Någon som känner till en privat gyn i Uppsala/Stockholm som tar sådana prov utan remiss (och där man kan få tid ganska snabbt)?
    Någon som har pratat med bm om samma sak? Vad har ni fått för svar? Har de tagit prov om ni har önskat det?

    Det känns som om de gör väldigt lite screening här, jag blev för övrigt väldigt förvånad att de aldrig testade för ToRCH-komplex.
    Jag vet att oftast går allt bra men det hade kännts tryggare.
Svar på tråden GBS test