• Trooi

    Missnöjd bebis- mjölkproteinallergi?

    Kan ?endast? gnällighet vara tecken på mjölkproteinsallergi?

    Min dotter på 3,5 mån är missnöjd större delen av dygnet. Sitta i babysittern eller babygym funkar i några korta stunder. Vill bli buren jämt. På morgon och förmiddag är hon ofta hyfsat nöjd och glad. Eftermiddag och kväll börjar missnöjet och gnällandet. Äter varann till tredje timme på dagen. Tar korta tupplurer på dagarna. Får ha henne sovandes i famnen för hon vaknar när msn lägger ner henne. Fram till ca 2,4 mån sov hon rätt bra på dagarna, kunde sova flera timmar, vaknade åt och somnade om i sängen. Jag ammar henne till största del, ger 1-2 flaskor ersättning/dag?

    Testat bärsele och bärsjal, men inte populärt hos denna bebis.

    Som nyfödd var det mycket kvällsoro/övertrötthet med mycket skrik. Ett tag blev det bättre och nu sen 1 mån tillbaka gnällig större delen av dygnet. Nätterna är ok, hon sover ca 12 h, äter ca 3 ggr men somnar i regel om snabbt.

    Jag har tänkt att hon kanske inte blir mätt, därför kompletterar med ersättning, men gnällig ändå.

    Börjar bli väldigt frustrerande speciellt med tanke på syskonet som är 2 år som jag knappt hinner med på dagarna.

    Jag har börjat fundera på om det är mjölkproteinsallergi. Hon har inga utslag, är fin i hyn. Bajsar en gång om dagen ca varann dag, väldigt löst. Kräks inte speciellt ofta. Har ingen förstoppning. Kan alltså endast gnällighet vara symptom på allergi? Tänker om hon har ont i magen. Just det, hon har börjat sträcka och spänna på benen ofta...

    Långt inlägg, men just nu trött på detta missnöje. Har hela tiden tänkt att det är bara bita ihop, det blir bättre men hon är som sagt snart 4 mån och jag ser ingen förbättring.

  • Svar på tråden Missnöjd bebis- mjölkproteinallergi?
  • Celaena

    Jag tycker det låter som en helt normal bebis. Vissa är ju gnälligare än andra. 


    Sen är jag inte läkare så jag ska inte utesluta varken det ena eller det andra men den erfarenhet jag har av folk i min närhet som har mjölkproteinallergiska barn är att barnen har gallskrikit dygnet runt, det verkar ju inte din göra. 

Svar på tråden Missnöjd bebis- mjölkproteinallergi?