• Äldre 5 Oct 20:51
    9029 visningar
    28 svar
    28
    9029

    Olika tillskott - sammanställning

    Har ätit mig igenom diverse kosttillskott för att försöka få ordning på kroppen efter pillerstopp och har läst mig igen mååånga trådar på fl, samt googlat en massa. Och via många googlingar hamnar man tillbaka på fl. Så, jag tänkte att detta skulle kunna vara en tråd där man kan redovisa vilka effekter man tycker sig ha fått av olika tillskott. Häng gärna på vad ni märkt och diskutera gärna!

    Min bakgrund: Slutade med p-piller i juni, första äl kom efter 2 månader, regelbundet sen dess men med en lutealfas på 6-8 dagar vilket är ett problem och där är jag nu...

    Vad jag testat och effekter på min kropp:

    Bidrottningsgele (2cykler): Ingen märkbar effekt.

    Rosenrot, dubbel dos (2cykler): Kortare follikelfas (tror jag) och tydlig känning av äl. Ska ej ätas efter äl om man försöker bli gravid!

    Bisolvon: Rikligare flytningar.

    Munkpeppar (Vitex, 1cykel, start på cd4): Bättre balans av östrogen och luteiniserande hormon(lh). Visat sig genom riktiga äggviteflytningar i flera dagar innan äl, och ej bara vattniga vilket de varit innan. Samt högre nivå av lh = starkare streck på äl-test. Äl-känningar till-och-från hela tiden från mens till äl. Av allt jag testat verkar detta haft mest effekt, det lovordas skarpt i USA och jag förstår varför! Ska ej ätas efter äl om man försöker bli gravid!

    B-vitamin komplex (1cykel): Åt i samband med Vitex så ingen märkbar effekt, kan dock ha bidragit till effekterna under Vitex.

    Omega3: Inget märkbart, men ska vara bra att ta.

    Folsyra: Ingen märkbar effekt, men bra att ta, vilket alla vet.

    Progesterall: Ska testat denna cykel när äl skett. Ska hjälpa till att förlänga lutealfasen så att ägget har chans att fästa och hinna skicka signal att det finns där innan det spolas ut... Ska ej användas innan äl då det kan försena äl.

    Någon som testat progesterall, samma som ovan eller andra tillskott? Vad har ni märkt för effekter?

  • Svar på tråden Olika tillskott - sammanställning
  • Äldre 6 Oct 09:10
    #1

    Här är en till som testat en del olika kosttillskott, vitaminer och mineraler. Jag har långa menscykler (och någon gång uteblev mensen helt), vilket är frustrerande när man försöker bli gravid. Vore kul att läsa om alla andras erfarenheter här!

    Magnesium - har gett mig mycket mindre mensvärk men inte några andra märkbara ändringar i övrigt.

    Zink - ska vara bra för hormonerna. Ingen märkbar påverkan ännu.

    Bidrottninggele/apiforce - testar en tablett/dag denna cykel. Inte fått ägglossning ännu men tycker mig ha lite mer flytningar än vad jag brukar.

    Omega 3 - börjar nu men ska vara bra!

    Folsyra - ätit i snart ett år för att förbereda kroppen på en graviditet.

    Grapefruktjuice - ska ha samma effekt som bisolvon. Jag drack från mensens första dag till ägglossning. Gav mer äggviteflytningar än vad jag brukar få.

    Funderar på Rosenrot också men det finns ju en gräns för hur mycket piller man orkar äta!

  • Äldre 6 Oct 12:02
    #2

    Hej, tänkte testa progesterall den här cykeln med och försöka förlänga lutealfasen efter pillerstopp. Visst ska man använda det från tex dagen efter ÄL och till den dagen mensen kmr?

  • Äldre 6 Oct 23:05
    #3
    SofieElise skrev 2018-10-06 12:02:38 följande:

    Hej, tänkte testa progesterall den här cykeln med och försöka förlänga lutealfasen efter pillerstopp. Visst ska man använda det från tex dagen efter ÄL och till den dagen mensen kmr?


    Ja det är så jag tänkt göra! Äl idag! (Äntligen över, har haft SÅ ont senaste dagarna o särskilt idag då jag även varit på resande fot, fy för den kombon!) så ska börja i morgon o kör till äl+14 om inte mensen kommer själv innan. Om den inte kommit då så tar jag ett test o slutar med progesterall om det visar neg.
  • Äldre 7 Oct 01:52
    #4
    WanderChild skrev 2018-10-06 23:05:43 följande:

    Ja det är så jag tänkt göra! Äl idag! (Äntligen över, har haft SÅ ont senaste dagarna o särskilt idag då jag även varit på resande fot, fy för den kombon!) så ska börja i morgon o kör till äl+14 om inte mensen kommer själv innan. Om den inte kommit då så tar jag ett test o slutar med progesterall om det visar neg.


    Uuh så jobbigt, förstår

    Låter toppen! Jag gör nog samma sak, har ÄL snart. Håller tummarna för oss!
  • Äldre 7 Oct 21:04
    #5
    Clemmentina skrev 2018-10-06 09:10:34 följande:

    Här är en till som testat en del olika kosttillskott, vitaminer och mineraler. Jag har långa menscykler (och någon gång uteblev mensen helt), vilket är frustrerande när man försöker bli gravid. Vore kul att läsa om alla andras erfarenheter här!

    Magnesium - har gett mig mycket mindre mensvärk men inte några andra märkbara ändringar i övrigt.

    Zink - ska vara bra för hormonerna. Ingen märkbar påverkan ännu.

    Bidrottninggele/apiforce - testar en tablett/dag denna cykel. Inte fått ägglossning ännu men tycker mig ha lite mer flytningar än vad jag brukar.

    Omega 3 - börjar nu men ska vara bra!

    Folsyra - ätit i snart ett år för att förbereda kroppen på en graviditet.

    Grapefruktjuice - ska ha samma effekt som bisolvon. Jag drack från mensens första dag till ägglossning. Gav mer äggviteflytningar än vad jag brukar få.

    Funderar på Rosenrot också men det finns ju en gräns för hur mycket piller man orkar äta!


    Jag hade lång mencykel på 40-50 dagar men fick ner den till 28 efter tre veckor med rosenrot! Så det var faktiskt effektivt.
  • Äldre 7 Oct 21:32
    #6
    Elinmoller skrev 2018-10-07 21:04:00 följande:

    Jag hade lång mencykel på 40-50 dagar men fick ner den till 28 efter tre veckor med rosenrot! Så det var faktiskt effektivt.


    Åh det låter bra! Får testa det nästa cykel om inte Apiforce har samma effekt.
  • Äldre 9 Oct 06:41
    #7

    Jag tror att NC kmr sätta ut ÄL igår eller idag. Fått positiva ÄL-test sön o mån. Brukar ha ÄL dag 14 lr 15. När borde jag börja m progesterall? Vill inte börja för tidigt.

  • Äldre 9 Oct 06:42
    #8
  • Äldre 9 Oct 21:00
    #9
    SofieElise skrev 2018-10-09 06:41:56 följande:

    Jag tror att NC kmr sätta ut ÄL igår eller idag. Fått positiva ÄL-test sön o mån. Brukar ha ÄL dag 14 lr 15. När borde jag börja m progesterall? Vill inte börja för tidigt.


    Jag hade äl i lördags (kände det tydligt) och började med det söndag. Men är du inte helt hundra på exakt när du har äl så vänta hellre en dag extra än att börja för tidigt. Så börja i morgon eller övermorgon kanske.
  • Äldre 9 Oct 21:39
    #10
    WanderChild skrev 2018-10-09 21:00:34 följande:

    Jag hade äl i lördags (kände det tydligt) och började med det söndag. Men är du inte helt hundra på exakt när du har äl så vänta hellre en dag extra än att börja för tidigt. Så börja i morgon eller övermorgon kanske.


    Ser hur tempen är imorgon, om den stigit mer så måste ÄL varit. Hur känns krämen? Var tar du den? Typ innerarmar o hals borde väl gå? Så spännande!! Hoppas den funkar!
Svar på tråden Olika tillskott - sammanställning