• Äldre 6 Oct 09:14
    1779 visningar
    3 svar
    3
    1779

    mobbing

    hej jag behöver råd. min dotter är 14, är tillsammans med en kille i sin klass sidan lång tid. En riktigt varm fin relation som jag uppfattar positiv för dem båda. I klassen finns dock ett par elever som inte tycker de ska vara ihop och gör allt för att sabotera. de har fått andra (för mitt barn okända) att ringa och påstå att killen är otrogen mm. De tar killens mobil och skriver att han gör slut. De här två jävlas med andra elever också men just det här verkar på väg att gå överstyr. dottern blir uppringd på natten av okända (ett helt festgäng) som påstår saker om relationen. Killen blir hela tiden pressad att göra slut. Anledningen är lite oklar, det verkar mest som ett "skoj ämne". Problemet är att jag känner mig bakbunden. jag skulle vilja kontakta föräldrar, skola mm (var går gränsen för när mobbing ska polisanmälas?) men dottern och killen vägrar. killen känner att de som agerar så här ändå är hans vänner och om jag agerar så kommer de vägra vara hans vänner. jag ser att om jag ändå agerar riskerar jag att förstöra mellan dem, att killen gör slut för att rädda kompisrelationerna (som är viktiga för honom). Min dotter är förtvivlad och känner sig dagligen mobbad och utsatt. jag försöker få henne att ta stöd av andra i klassen men hon vågar inte. Jag skulle önska alla råd jag kan få, vad kan jag göra? vilka vägar kan man gå? Vore tacksam för råd!
  • Svar på tråden mobbing
  • Äldre 6 Oct 11:36
    #1

    Se till att du har dotterns mobil på natten, och kan svara när idioterna ringer. Jag gjorde så och det var effektivt. Svara med att: Detta är x:s mamma, vad vill ni?
    Och prata med pojkvännen om att han måste säga till sina "vänner" att sluta, annars gör du det.

  • Äldre 6 Oct 18:25
    #2

    ja det var bra idéer! inatt då de ringde satt jag bredvid då dottern pratade med dem, och FILMADE. tänkte jag kan göra det fler gånger men kanske bra att själv svara istället. 
    Är rädd kliva fel, förvärra läget. men det känns omöjligt att veta vad som förbättrar och försämrar. 

  • Äldre 6 Oct 19:54
    #3

    Be henne ha högtalaren på, sen filmar du och visar för föräldrarna hur deras barn håller på. Förklara att om det fortsätter så polisanmäler du dem för trakasserier.


    Ride it like you stole it
Svar på tråden mobbing