• Äldre 6 Oct 10:39
    2788 visningar
    4 svar
    4
    2788

    Ett av mina 5 års marsvin har dött!

    Hej! Idag så gick ett av min marsvin bort,hon var hängig och bara låg stilla typ pustade. Det andra marsvinet (båda var honor) puttade och kollade på henne. De har alltid bott tillsammans och jag undrar om man kan ta ihop henne med en av mina kaniner,han är en hermelin kanin alltså den minsta rasen. De har varit ihop förut och de har aldrig brytt sej. Men kaninen är kille och marsvinet tjej! Och sen har kaninen en bakterie som kan vara farligt för marsvinen de har varit ihop förut. Ska man ge bort marsvinet eller kan man sätta ihop med kaninen? 

    Plan B är att ge bort henne till min kompis,hon har killmarsvin och då är det kastrering.

    Tacksam för svar! <3

  • Svar på tråden Ett av mina 5 års marsvin har dött!
  • Äldre 6 Oct 10:59
    #1

    Sätt inte ihop marsvinet med kaninen och riskera att smitta marsvinet! Ge bort det till din kompis eller skaffa ett till själv som sällskap! Har bara hamstrar, är det jobbigt för ett marsvin att leva själv?

  • Äldre 6 Oct 11:04
    #2

    Jag skulle inte parat ihop det med kaninen.

    Har din kompis två hannar lär du knappast kunna slänga in en hon och tro att de ska fortsätta vara vänner. Tror inte det fungerar ens om de kastreras.

    Skulle leta efter någon med honor som kan ta en till.

  • Äldre 6 Oct 15:31
    #3

    Hej,har läst att vissa marsvin har dött pga av att den andra dog. Dock så vet jag inte själv då detta är första gången

  • Thu 2 May 2019 23:43
    #4

    Jag hade en kastrerad hanne och en hona i samma bur. När hannen dog så verkade honan frisk, hon åt som vanligt etc. Jag planerade att skaffa ett nytt marsvin till henne. Men en morgon låg hon död i buren. Död av brustet hjärta, tolkade jag det som.

Svar på tråden Ett av mina 5 års marsvin har dött!