• skruttan8

    Kostnad

    Någon som kan berätta vad det i snitt kostar i månaden att ha en mindre/liten hund? Dvs om man räknar ihop ett års kostnad, med försäkring, mat, veterinär mm en ungefärlig kostnad. Ej hunddagis inräknat.

  • Svar på tråden Kostnad
  • Ignoramus

    Den här månaden har jag lagt typ 3000:- på medlemsskap och tävlingsavgifter (men då är vissa tävlingar längre fram), 350:- på mat, 600:- på försäkring... ptja, det är väl det. Hade fast självrisk på 2500:- på försäkringen innan men har precis bytt till 1500:- + 15% av totalkostnaden. Den fasta självrisken går inte att förnya längre så man bör ha några tusenlappar öronmärkta till vetkostnader iom att man alltid måste betala en del av vetbesöket.

    Hund på 8kg.

    Spendera lite m mer på hunden när du köper den (så att du köper en renrasig med hälsotestade föräldrar), det har du sannolikt igen sen i form av en friskare hund som inte behöver ränna till veterinären jämt. Min hund är iofs kärnfrisk men har haft otur med småskador och liknande.


    skruttan8 skrev 2018-10-07 10:03:29 följande:

    Någon som kan berätta vad det i snitt kostar i månaden att ha en mindre/liten hund? Dvs om man räknar ihop ett års kostnad, med försäkring, mat, veterinär mm en ungefärlig kostnad. Ej hunddagis inräknat.


  • skruttan8

    Tack låter som att det varierar från månad till månad. Ska inte ha en tävlingshund men däremot gå valputbildning. Försäkringen vad kostar den i snitt per månad om man har en bra försäkring?

  • riboflavin

    Jag brukar säga att hundarna kostar en tusenlapp styck i månaden i genomsnitt om de håller sig friska, där ingår mat mm, regelbundna hälsoundersöknungar/förebyggande tandvård/vacc lite prylar och försäkring. Mina hundar är renodlade sällskapshundar numers så vi går någon enstaka kurser ibland men tävlar inte.

    De stora kostnaderna är dock ofta sånt man inte tänker på, hundburar till vår nya bil gick loss på 12 000 kr exempelvis.

    Håller med ovanstående ang. att det lönar sig i längden att kanske betala någon tusenlapp extra för en valp från en nogaräknad uppfödare som hellre avstår kullar än avlar på tveksamma djur. Vår jaktlab var dyr som skam med den dagens mått mätta, men idag är hon 16 år och har utöver vaccinationer och hälsokontroller varit på ett enda veterinärbesök för ett huggormsbett.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin

    Jag brukar säga att hundarna kostar en tusenlapp styck i månaden i genomsnitt om de håller sig friska, där ingår mat mm, regelbundna hälsoundersöknungar/förebyggande tandvård/vacc lite prylar och försäkring. Mina hundar är renodlade sällskapshundar numers så vi går någon enstaka kurser ibland men tävlar inte.

    De stora kostnaderna är dock ofta sånt man inte tänker på, hundburar till vår nya bil gick loss på 12 000 kr exempelvis.

    Håller med ovanstående ang. att det lönar sig i längden att kanske betala någon tusenlapp extra för en valp från en nogaräknad uppfödare som hellre avstår kullar än avlar på tveksamma djur. Vår jaktlab var dyr som skam med den dagens mått mätta, men idag är hon 16 år och har utöver vaccinationer och hälsokontroller varit på ett enda veterinärbesök för ett huggormsbett.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • skruttan8

    Låter inte som några jättestora kostnader men förstår att det kan blir dyrare om man han oturen att hunden blir sjuk. Kommer givetvis köpa av en seriös uppfödare men sen kan man ju ändå inte garantera att hunden håller sig frisk. Vad härligt att din hund hållit sig så frisk

    Det här med transportbur hur funkar det om man har en mindre bil dvs kan man ha en bur i baksätet?

  • Dexter dot com

    Allt beror ju på vilken ras du väljer, vilken försäkring du väljer och vilket foder du tänker ge. Min dvärgschnauzer kostade ca 400kr för foder, 200 kr i försäkring, 1-200 kr för tuggben i månaden. Sen tillkommer vaccinationer 400-600kr, 3-400kr för fästingmedel, 1500-2000kr för kurs. Små raser har ofta problem med tänderna vilket inte täcks av försäkringen och jag la i snitt 10000kr varje år för tandstensborttagning+ uttragning av nån tand. Sen tillkommer ju veterinärkostnader som kan skena iväg trots att man har försäkring så man bör ha en rejäl buffert. Kan du inte sköta pälsen själv får du även räkna med att lämna in på trim vilket kostar en slant.

  • riboflavin
    skruttan8 skrev 2018-10-07 10:52:12 följande:

    Låter inte som några jättestora kostnader men förstår att det kan blir dyrare om man han oturen att hunden blir sjuk. Kommer givetvis köpa av en seriös uppfödare men sen kan man ju ändå inte garantera att hunden håller sig frisk. Vad härligt att din hund hållit sig så frisk

    Det här med transportbur hur funkar det om man har en mindre bil dvs kan man ha en bur i baksätet?


    Jag betalar 390-450 kr/mån för försäkring per hund, då är samtliga veterinärvårdsförsäkrade inkl. rehab och medicienr och den ena också livförsäkrad. Kan tipsa om att en försäkring där veterinär app ingår är toppen när man är på resande fot och någon får en öroninflammation eller liknande.

    Jag känner inte till några krocksäkra serietillverkade burar för montage i baksätet dessvärre, hört folk som har specialtillverkade.

    Vad har du för bil? En bra krocksäker sele kan vara ett alternativ också.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sharper

    Vi har en drever, försäkring är lite dyr ligger på 285:-/månad. Maten köper vi en stor säck för typ 200:- som räcker kanske 4-5 månader. Så hunden kostar inte mer än så för vår del. Skulle det behövas veterinär tar vi från vanliga bufferten.

  • Faxme

    Läste någonstans att första året med hund kostar runt 30k. Tror då dom menar med alla grejer, kurser, mat och vetrinärskostnader mm. Sen sjunker de säkert till 10-15k per år. Kostar att ha vovve :)

  • skruttan8

    Tack för alla svar, är llite som med barn, dyrast första året och sen verkar det bero lite på ras försäkring mm. Om man har en liten dvärgpincher tez finns det ingen bur att ha i baksätet då? vi har en Toyota yaris, liten bil.

  • Ignoramus
    skruttan8 skrev 2018-10-07 13:53:15 följande:

    Tack för alla svar, är llite som med barn, dyrast första året och sen verkar det bero lite på ras försäkring mm. Om man har en liten dvärgpincher tez finns det ingen bur att ha i baksätet då? vi har en Toyota yaris, liten bil.


  • Ignoramus

    Slant med fingret. Nja, alla tygburar och transportbilar går bort ifall du krockar i mer än typ 3 km/h haha. Har du inte möjlighet till en specialbyggd bur så satsa på en riktigt bra krocksäker sele (finns inte så många och de är rätt dyra, men majoriteten av selarna på marknaden hjälper inte ett dugg vid en krock). Titta på filmer på youtube där de krocktestar olika selar och burar så får du en bild av hur dåliga de dåliga verkligen är. :/

    [quote=79118231][quote-nick]Ignoramus skrev 2018-10-07 13:59:53 följande:[/quote-nick][/quote]

  • Aniiee
    Sharper skrev 2018-10-07 11:24:19 följande:

    Vi har en drever, försäkring är lite dyr ligger på 285:-/månad. Maten köper vi en stor säck för typ 200:- som räcker kanske 4-5 månader. Så hunden kostar inte mer än så för vår del. Skulle det behövas veterinär tar vi från vanliga bufferten.


    Vad köper ni för "stor säck" hundmat som bara kostar 200 kr? Och tröttnar inte hunden med exakt samma mat så länge som 5 månader?

    ____________________________________________________

    TS: Min lilla hund kostar ca 700 kr i månaden. Hälften av det är försäkringen resten är mat, godis, tugg. 
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Sharper
    Aniiee skrev 2018-10-07 17:13:36 följande:

    Vad köper ni för "stor säck" hundmat som bara kostar 200 kr? Och tröttnar inte hunden med exakt samma mat så länge som 5 månader?

    ____________________________________________________

    TS: Min lilla hund kostar ca 700 kr i månaden. Hälften av det är försäkringen resten är mat, godis, tugg. 


    Runt 200:- kostar den säcken, är en grön säck vet jag. Hon tröttnar inte, ibland får hon rester av vår mat istället men nästan aldrig. Någon enstaka gång får vi en säck med annan mat än den vi brukar köpa från mannens föräldrar. Men nej hon tröttnar inte. Hon får 1 plastmugg fr9n ikea 2 gånger om dagen förutom nu under jaktsäsongen, då får hon 2 muggar 2 gånger om dagen. Ibland äter hon inte upp allt.
  • Aniiee
    Sharper skrev 2018-10-07 17:37:09 följande:
    Runt 200:- kostar den säcken, är en grön säck vet jag. Hon tröttnar inte, ibland får hon rester av vår mat istället men nästan aldrig. Någon enstaka gång får vi en säck med annan mat än den vi brukar köpa från mannens föräldrar. Men nej hon tröttnar inte. Hon får 1 plastmugg fr9n ikea 2 gånger om dagen förutom nu under jaktsäsongen, då får hon 2 muggar 2 gånger om dagen. Ibland äter hon inte upp allt.
    Grön säck? Doggy, kanske..... Det är ju hysat billigt. Jag betalar över tusen kronor för en stor säck hundmat. Köper dock sällan en stor eftersom mina hundar vill ha variation.

    Hon är inte stor i maten, din hund. 2 muggar torrfoder per dag, vad kan det väga? Hundra gram? Det är vad min min lilla hund äter ungefär (fri tillgång, så svårt att veta exakt).
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Sharper
    Aniiee skrev 2018-10-07 19:29:27 följande:

    Grön säck? Doggy, kanske..... Det är ju hysat billigt. Jag betalar över tusen kronor för en stor säck hundmat. Köper dock sällan en stor eftersom mina hundar vill ha variation.

    Hon är inte stor i maten, din hund. 2 muggar torrfoder per dag, vad kan det väga? Hundra gram? Det är vad min min lilla hund äter ungefär (fri tillgång, så svårt att veta exakt).


    Nej det är hon inte men sen är hon ingen stor hund heller
  • Aniiee
    Sharper skrev 2018-10-07 19:52:35 följande:
    Nej det är hon inte men sen är hon ingen stor hund heller
    Fast det är ju viss skillnad på 14 kg drever kg drever och 4 kg sheltie. 
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Sharper
    Aniiee skrev 2018-10-07 19:57:05 följande:

    Fast det är ju viss skillnad på 14 kg drever kg drever och 4 kg sheltie. 


    Ja det är skillnad på 10 kg hund och 4 kg hund men hon e ändå ingen stor hund. Hon får i sig tillräckligt, hon lämnar tillochmed ibland när hon får mat och hon kräver inte variation, hon har ätit samma mat under ett par år nu med enstaka undantag som sagt men oavsett så äter hon upp den påsen vi köpt eller om vi fått och det tar som sagt kanske 5 månader.
Svar på tråden Kostnad