• Äldre 7 Oct 11:04
    4599 visningar
    18 svar
    18
    4599

    Ni som tar/har tagit Prednisolon (kortison) under graviditet

    Hej alla!



    Jag har en fråga till er som tagit, eller tar Prednisolon (eller kortison i övrigt) i samband med graviditet. Skulle bli jättetacksam om så många som möjligt tog sig tid att svara. Tackar på förhand! 



    1.   NNär började du med kortisonet och när slutade du (och hur)? Ändrades dosen under graviditeten? Tog du andra läkemedel under graviditeten som har liknande effekt som Prednisolon? (Jag antar att man kan räkna intralipider hit?)



    2.  

  • Svar på tråden Ni som tar/har tagit Prednisolon (kortison) under graviditet
  • Äldre 7 Oct 16:33
    #1

    Intralipid hör ju inte till kortison?

    Jag ska ta Prednisolon inför nästa FET så är intresserad av svaren här :)

  • Anonym­1891
    Äldre 7 Oct 17:11
    #2

    Jag har ätit prednisolon under min graviditet, mellan ca vecka 22-28. Började med 6 tabletter om dagen i en vecka och trappade sedan ner en tablett i veckan.

  • Äldre 7 Oct 17:28
    #3
    Anonym1891 skrev 2018-10-07 17:11:08 följande:

    Jag har ätit prednisolon under min graviditet, mellan ca vecka 22-28. Började med 6 tabletter om dagen i en vecka och trappade sedan ner en tablett i veckan.


    Varför började du då långt in i graviditeten?
  • Äldre 7 Oct 17:32
    #4
    Emma30 skrev 2018-10-07 16:33:28 följande:

    Intralipid hör ju inte till kortison?

    Jag ska ta Prednisolon inför nästa FET så är intresserad av svaren här :)


    Nej, det gör det ju inte. Men det verkar dämpande på ett överaktivt immunförsvar.
  • Äldre 7 Oct 17:33
    #5

    Intressanta svar! Fler som vill dela med sig?

  • Anonym­1891
    Äldre 7 Oct 18:43
    #6
    Emma30 skrev 2018-10-07 17:28:14 följande:

    Varför började du då långt in i graviditeten?


    Fick problem med min mage, har Chrons sen tidigare, så därför fick jag äta prednisolon. Kanske inte den anledningen du letade efter :)
  • Äldre 7 Oct 19:39
    #7

    Puttar lite på tråden!

  • Äldre 7 Oct 19:46
    #8
    +1

    Åt det under 6 embryodonationer vilket är vanligt. Blev gravid, men fick 2 m.f. Eftersom jag fått 2 m.f med egna ägg också förstod jag att mer var fel än bara ev. äggkvalitet! Läkarna gick på min linje och dubblade dosen Prednisolon till nästa insättning. Och då blev jag inte bara gravid utan jag fick barn också. Vi hade sen ett enda embryo kvar i frysen som dessutom var syskon med dom jag fått m.f med så tron på barn fanns inte alls. Men jag fick ett barn till nu i sommar! Solig  Sambandet med Predisolon blev alltså ännu tydligare.

  • Äldre 7 Oct 20:00
    #9
    Jag är bara jag skrev 2018-10-07 19:46:03 följande:

    Åt det under 6 embryodonationer vilket är vanligt. Blev gravid, men fick 2 m.f. Eftersom jag fått 2 m.f med egna ägg också förstod jag att mer var fel än bara ev. äggkvalitet! Läkarna gick på min linje och dubblade dosen Prednisolon till nästa insättning. Och då blev jag inte bara gravid utan jag fick barn också. Vi hade sen ett enda embryo kvar i frysen som dessutom var syskon med dom jag fått m.f med så tron på barn fanns inte alls. Men jag fick ett barn till nu i sommar! Solig  Sambandet med Predisolon blev alltså ännu tydligare.


    Så härligt! Grattis! Hur länge åt du det under graviditeten?
  • Äldre 7 Oct 20:04
    #10
    Jag är bara jag skrev 2018-10-07 19:46:03 följande:

    Åt det under 6 embryodonationer vilket är vanligt. Blev gravid, men fick 2 m.f. Eftersom jag fått 2 m.f med egna ägg också förstod jag att mer var fel än bara ev. äggkvalitet! Läkarna gick på min linje och dubblade dosen Prednisolon till nästa insättning. Och då blev jag inte bara gravid utan jag fick barn också. Vi hade sen ett enda embryo kvar i frysen som dessutom var syskon med dom jag fått m.f med så tron på barn fanns inte alls. Men jag fick ett barn till nu i sommar!   Sambandet med Predisolon blev alltså ännu tydligare.


    Vilka doser gick du på?
  • Äldre 7 Oct 20:05
    #11
    Detblåserpåvästkusten skrev 2018-10-07 20:00:07 följande:
    Så härligt! Grattis! Hur länge åt du det under graviditeten?
    Från kanske 2 veckor före insättning till minst v.17, med extremt långsam nedtrappning. Kliniken tyckte jag kunde sluta redan v.8, men det vågade jag inte så jag fortsatte.
  • Äldre 8 Oct 05:38
    #12
    Jag är bara jag skrev 2018-10-07 20:05:04 följande:
    Från kanske 2 veckor före insättning till minst v.17, med extremt långsam nedtrappning. Kliniken tyckte jag kunde sluta redan v.8, men det vågade jag inte så jag fortsatte.
    Jag förstår hur du tänker ... det fanns ingen risk att det skulle märkas på något sätt att du fortsatte ta det? T.ex. i något test?
  • Äldre 9 Oct 18:39
    #13
    Detblåserpåvästkusten skrev 2018-10-08 05:38:55 följande:
    Jag förstår hur du tänker ... det fanns ingen risk att det skulle märkas på något sätt att du fortsatte ta det? T.ex. i något test?
    Märkas? Jag talade om det för både mvc och spec.mvc och ingen av dom kunde hindra mig från att ta dom. Man tar inga tester för att kolla sånt.
  • Äldre 9 Oct 19:23
    #14

    Jag kanske oroar mig i onödan. Tänker att man kanske får onda ögat när man ägnar sig åt medicinering som svenska sjukvården inte förstår sig på. Jag vill helst undvika allt vad diskussioner heter med folk som inte förstår sig på nyttan med Prednisolon under graviditet.

  • Äldre 9 Oct 20:07
    #15
    Detblåserpåvästkusten skrev 2018-10-09 19:23:50 följande:
    Jag kanske oroar mig i onödan. Tänker att man kanske får onda ögat när man ägnar sig åt medicinering som svenska sjukvården inte förstår sig på. Jag vill helst undvika allt vad diskussioner heter med folk som inte förstår sig på nyttan med Prednisolon under graviditet.
    Jod, det får man räkna med, men det är bara att ta. Jag som dessutom gjort ED och passerat 45 är inte populär inom vården!
  • Äldre 15 Oct 12:01
    #16
    Jag är bara jag skrev 2018-10-09 20:07:30 följande:
    Jod, det får man räkna med, men det är bara att ta. Jag som dessutom gjort ED och passerat 45 är inte populär inom vården!
    Man tycker ju att vårdens främsta uppgift skulle vara att just vårda och hjälpa till. Inte ifrågasätta och förhindra.
  • Äldre 15 Oct 15:39
    #17
    Detblåserpåvästkusten skrev 2018-10-15 12:01:40 följande:

    Man tycker ju att vårdens främsta uppgift skulle vara att just vårda och hjälpa till. Inte ifrågasätta och förhindra.


    Jag har fått höra att eftersom jag går på IVF privat så kan dom inte hjälpa mig. Utan då säger de att jag ska gå privat..
  • Äldre 4 Nov 21:54
    #18
    Jag är bara jag skrev 2018-10-07 19:46:03 följande:

    Åt det under 6 embryodonationer vilket är vanligt. Blev gravid, men fick 2 m.f. Eftersom jag fått 2 m.f med egna ägg också förstod jag att mer var fel än bara ev. äggkvalitet! Läkarna gick på min linje och dubblade dosen Prednisolon till nästa insättning. Och då blev jag inte bara gravid utan jag fick barn också. Vi hade sen ett enda embryo kvar i frysen som dessutom var syskon med dom jag fått m.f med så tron på barn fanns inte alls. Men jag fick ett barn till nu i sommar!   Sambandet med Predisolon blev alltså ännu tydligare.


    Jag vet inte om du såg min fråga men jag undrar vilka doser du gick på??
Svar på tråden Ni som tar/har tagit Prednisolon (kortison) under graviditet