• Äldre 7 Oct 15:13
    2709 visningar
    8 svar
    8
    2709

    Till människor som kallar sig troende/kristna.

    Varför är det sådan många ggr att kristna pratar om kärlek och omsorg men beroende på vem människan är får den stöd eller inte alls?! Så mycket falskhet! , men jag förstår det finns människor som har en äkta tro och verkligen visar det också i handling. Upplevt alltför många ggr att det finns en konflikträdsla inom kyrkans värld speciellt inom frikyrkan. När det verkligen gäller är ingen där.. jag har tappat tron på människor som säger sig vara kristna väldigt få kvar jag fortfarande kan ha tillit till. Måste bara säga att jag känner inte igen min Gud och Jesus i ganska många av er. För han är full av kärlek ,nåd och barmhärtighet. Tron på honom kommer jag alltid ha och det är jag glad och tacksam över. Jag vet ingen är perfekt. Ville bara skriva av mig lite. Finns kanske någon annan som upplevt liknande? Kanske någon har helt annan upplevelse av församlingsliv när du/ni har varit i kris och då menar jag när man går igenom mycket svåra saker. Det lilla mänskliga stöd jag fått kommer från de som säger sig inte ha en tro. Mvh

  • Svar på tråden Till människor som kallar sig troende/kristna.
  • Äldre 7 Oct 16:16
    #1
    -1

    Jag har faktiskt bara upplevt tvärtom - de kristna människor jag mött har varit varmare och mer omtänksamma än andra, men kanske haft tur. Har väl varit 2/3 traditionellt kristna och 1/3 frikyrkliga, kanske 10 pers totalt.

  • Äldre 7 Oct 22:19
    #2

    Vad är det du upplevt som gör att du känner så då?

  • Pentra
    Äldre 7 Oct 23:23
    #3

    Jag har en supersnäll arbetskollega som är med i en frikyrkosamfund. Han betalar tionde; och tack vare detta så har han inte haft råd att förse sig med en pensionsförsäkring. Sk. vänner kommer på besök och han känner att han är skyldig att bjuda dem på något. Han har pga. detta bara småslantar sparade, så nu, när han snart är 65 år, så kan han inte gå i pension. Det finns inget ekonomiskt utrymne till detta, så han måste slita ytterligare ett antal år för att kanske kunna klara sig någotsånär i framtiden. Det ser inte ut som att han kan få någon direkt stöttning av kyrkan. :-/ Att kyrkan roffar åt sig så att människor inte tryggt kan varva ner och leva lugnt sina sista år känns verkligen riktigt bedrövligt! ... /Pentra

  • Äldre 9 Oct 20:19
    #4
    tankfull skrev 2018-10-07 22:19:53 följande:

    Vad är det du upplevt som gör att du känner så då?


    Skilsmässa och massa andra saker.. vill inte ta upp det här. Undrade om någon annan upplevt liknande. Men inte så många troende på familjeliv kanske? Annars vågar man kanske inte säga sanningen..
  • Äldre 11 Oct 10:35
    #5
    Trollet345 skrev 2018-10-09 20:19:25 följande:
    Skilsmässa och massa andra saker.. vill inte ta upp det här. Undrade om någon annan upplevt liknande. Men inte så många troende på familjeliv kanske? Annars vågar man kanske inte säga sanningen..
    Sent svar, men jag är troende fast tvivlande. Jag har upplevt både och, en del troende är helt fantastiska människor som vill gott, men det finns också en del människor som vänder sig till kyrkan enbart för att få och inte för att ge. Då kan de kanske mötas av en viss skepsis - säger inte att du är sådan, men det existerar. Du kanske behöver en terapeut istället för kyrkan? Kanske behöver du en annan typ av hjälp en kyrkan kan ge dig, där finns säkert folk som kan lyssna men kanske ger de inte den feedbacken du är i behov av.
  • Äldre 11 Oct 13:36
    #6
    tankfull skrev 2018-10-11 10:35:47 följande:

    Sent svar, men jag är troende fast tvivlande. Jag har upplevt både och, en del troende är helt fantastiska människor som vill gott, men det finns också en del människor som vänder sig till kyrkan enbart för att få och inte för att ge. Då kan de kanske mötas av en viss skepsis - säger inte att du är sådan, men det existerar. Du kanske behöver en terapeut istället för kyrkan? Kanske behöver du en annan typ av hjälp en kyrkan kan ge dig, där finns säkert folk som kan lyssna men kanske ger de inte den feedbacken du är i behov av.


    Jag har allaredan kuratorshjälp. Handlar inte om det alls. Jag är ingen person som ber om hjälp och stöd i första taget. Jag är en mycket stark person och jag är handlingskraftig. Om man är det och speciellt inom frikyrkans värld så tar människor inte en på allvar när man mår dåligt. De klappar en på axeln och säger " Gud är din styrka". Ja det är han men det betyder inte att man inte behöver människor. Jag drar inte alla troende över en kam.. finns såklart väldigt godhjärtade troende också.
  • Äldre 11 Oct 13:56
    #7
    Trollet345 skrev 2018-10-11 13:36:50 följande:
    Jag har allaredan kuratorshjälp. Handlar inte om det alls. Jag är ingen person som ber om hjälp och stöd i första taget. Jag är en mycket stark person och jag är handlingskraftig. Om man är det och speciellt inom frikyrkans värld så tar människor inte en på allvar när man mår dåligt. De klappar en på axeln och säger " Gud är din styrka". Ja det är han men det betyder inte att man inte behöver människor. Jag drar inte alla troende över en kam.. finns såklart väldigt godhjärtade troende också.
    Men vilken typ av hjälp vill du få av folk i kyrkan då?
  • Äldre 11 Oct 16:15
    #8
    tankfull skrev 2018-10-11 13:56:22 följande:

    Men vilken typ av hjälp vill du få av folk i kyrkan då?


    Inte hjälp! Bara vanlig omtanke,höra av sig en gång ibland.. men skit samma. Det finns andra människor man kan lära känna. Provar tänka att livet möblerar om och livet har mycket gott att ge även om det är jobbigt just nu.
Svar på tråden Till människor som kallar sig troende/kristna.