• Anonym (tally­ho)
    Äldre 8 Oct 10:42
    7465 visningar
    8 svar
    8
    7465

    Osocial person efter pappas bortgång

    Hohohiheedk3 skrev 2018-10-07 19:07:07 följande:

    Som rubriken lyder. Jag förlorade min pappa förra året helt oväntat.
    Så mitt liv vändes upp och ner.
    Efter det så förändrades något i mig. Jag har känt mig lite mer osocial och svårare att prata med folk efter det. Visst vissa dagar flyter det på bra.

    Men oftast är det svårare. Även börjat på nytt jobb nyligen men har svårt att öppna mig för folk. Jag känner att det är något som har att göra med min pappas bortgång att göra för innan gick det mycket bättre.

    Har någon varit med om detta? Blivit mer tystlåten, osocial efter förlorat någon nära? Vad gör man får bli bättre?

    Självklart kan jag prata med folk, men det tar emot och flyter liksom inte på som vanligt.


    Jag förlorade min vuxna dotter för några år sedan. 
    Jag undvek människor som stod mig så nära att de spontant kunde fråga om min dotter, för jag ville absolut inte prata om det. 
    Jag lärde mig att berätta vad som hänt och strax därefter fylla i "och jag vill inte prata om det, jag är inte klar". De flesta (men faktiskt inte alla) respekterar det.
    Många vill gärna älta andras sorg för att det är lite spännande som i en reality show, eller för att de själv har en ohanterad sorg. 

    Självklart är det bra att prata med andra om det, för det gör ju lite mindre ont varje gång man säger namnet. Men det är nog mycket individuellt, somliga (som jag själv) behöver själv hantera sorgen innan man kan dela den. För mig tar det lång tid.

    Det blir bättre dag för dag  och jag tror endast tiden kan läka. 
Svar på tråden Osocial person efter pappas bortgång