• Izza79

    Träning när ?

    Min sambo vill gärna komma igång med sin träning. Och självklart tycker jag att han ska få till det... kruxet är att han vill lägga det 2 gånger i veckan pus en dag på helgen. Han jobbar 7-16 varje dag och vill alltså ta 2 kvällar el 2 eftermidagar i simhallen el springa (brukar ta ca 1h 1/12 h med ombyte,uppvärmning,träning mm)

    Saken är att då blir det 2 kvällar åtminstone hemma till ca 17:30/18:00/18:30.

    Då får jag ta alla lämningar på morgonen samt hämtingar,matlagning mm.

    Även när jag slutar sent.

    Känner att det inte känns ok. För jag behöver även tid tid till mitt pluggande. Som knapt hinns med.

    Vi har barn i fsk alltså små.

    Han säger att det blir ju innom arbetstid till 17....men han jobbar ju inte 8-17 utom 7-16...så jag fattar inte hur han menar med det.

    Sen sa jag om han kunde efter 20 så kan man iaf få lite avlastning med kvälls rutiner. För det är inte lätt att ta varje morgon innan jobb två ungar själv 5 dagar i veckan. Han drar ju innan 06.30.

    Så några tips på hur man kan få lägga upp träning.

  • Svar på tråden Träning när ?
  • Trädgårdsland

    Känns väl rätt givet att han tränar efter barnen lagt sig?

    Min man spelar innebandy, klockan 20 och 21.

    Springa kan man ju göra lite när som det passar, simningen kan man ta så sent som badhuset har öppet. Eller åka dit hela familjen, så simmar han en stund när ni ändå är där.

  • Izza79

    Jag ska ta det med honom igen. Tycker ju att han ska göra det på kvällen. Badhuset håller jag mig gärna ifrån om jag kan är inte någon som gärna vistas på sådana anläggningar. ????

    Även en tidig morgon på helgen ,då hans sovmorgon,inte min som det har hänt många gånger att han säger vad bra att du är vacken (då med minstingen hängandes över en) tängte ut och springa tar max 40 min...mmm klar 2h senare. Lite trött på det.

    Har sagt ifrån där...men då blir han bara sur. Jag känner att han inte kan få sovmorgon sedan ut och springa till lunch. För han drar på mina sovmorgnar gärna så fort man kommer upp till 9. (Vi har bestämt varsin so morgon till 9 eller 10 då vid behov.)

    Sååå tröttsamt bara.

    Men tack iaf för tipset.????

  • Izza79

    Jag ska ta det med honom igen. Tycker ju att han ska göra det på kvällen. Badhuset håller jag mig gärna ifrån om jag kan är inte någon som gärna vistas på sådana anläggningar. ????

    Även en tidig morgon på helgen ,då hans sovmorgon,inte min som det har hänt många gånger att han säger vad bra att du är vacken (då med minstingen hängandes över en) tängte ut och springa tar max 40 min...mmm klar 2h senare. Lite trött på det.

    Har sagt ifrån där...men då blir han bara sur. Jag känner att han inte kan få sovmorgon sedan ut och springa till lunch. För han drar på mina sovmorgnar gärna så fort man kommer upp till 9. (Vi har bestämt varsin so morgon till 9 eller 10 då vid behov.)

    Sååå tröttsamt bara.

    Men tack iaf för tipset.????

  • Jemp

    Vi har också träning som görs på egen hand (cykling främst). Planerar inget fast utan hojtar ti?l att "idag skulle jag vilja ut och träna" (har dock individuella mål om hur många gånger i veckan) så lägger man det där det passar.

    Ofta blir det vid/efter läggning på vardagar. Ganska ofta vid middagssovning dagtid på helger men det beror på hur dagen ser ut i övrigt.

  • Lynxsa

    Ett löppass innan jobbet. Om jag fattat det hela rätt så lämnar du för han åker tidigare.

    Ett löppass 20-21 vardag kväll efter läggning

    Ett pass i simhallen på helgen. Kan ni följa med och bada?

  • Mrs Moneybags

    Om han inte lämnar borde han kunna träna på morgonen. Det gör jag. Går upp vid 5 några gånger i veckan. Det är tufft, men sånt är livet. Träna måste vi ju alla göra, så det gäller att få till det minst tre gånger i veckan.

  • Anonym (.)

    Min sambo tränar mycket och det fungerar fint. Han tränar för det mesta på morgonen innan jobbet, annars på lunchen. Ibland händer det att han tränar på helg eller eftermiddag, men då är det oftast kortare pass hemma. (Crossfit och vi har gym hemma) Springer gör han visserligen oftast på helgen, men det är inga problem om vi planerar eftersom helgen ändå består av 48 timmar. Jag skulle aldrig vara okej med upplägget som din man föreslår..

  • Anonym (träna)
    Izza79 skrev 2018-10-08 20:38:19 följande:

    Min sambo vill gärna komma igång med sin träning. Och självklart tycker jag att han ska få till det... kruxet är att han vill lägga det 2 gånger i veckan pus en dag på helgen. Han jobbar 7-16 varje dag och vill alltså ta 2 kvällar el 2 eftermidagar i simhallen el springa (brukar ta ca 1h 1/12 h med ombyte,uppvärmning,träning mm)

    Saken är att då blir det 2 kvällar åtminstone hemma till ca 17:30/18:00/18:30.

    Då får jag ta alla lämningar på morgonen samt hämtingar,matlagning mm.

    Även när jag slutar sent.

    Känner att det inte känns ok. För jag behöver även tid tid till mitt pluggande. Som knapt hinns med.

    Vi har barn i fsk alltså små.

    Han säger att det blir ju innom arbetstid till 17....men han jobbar ju inte 8-17 utom 7-16...så jag fattar inte hur han menar med det.

    Sen sa jag om han kunde efter 20 så kan man iaf få lite avlastning med kvälls rutiner. För det är inte lätt att ta varje morgon innan jobb två ungar själv 5 dagar i veckan. Han drar ju innan 06.30.

    Så några tips på hur man kan få lägga upp träning.


    Som flera andra skrivit så får han träna senare på kvällen när barnen somnat. Och du behöver också få tid att göra saker som du vill vare sig det handlar om träning eller bara tid för dig själv.

    Jag och min man har alltid haft upplägget att en lämnar barnen på morgonen och går då lite senare till jobbet och den andra hämtar och kommer då hem lite tidigare från jobbet. Att din man skulle lägga beslag på både morgnar och kvällar för egen del känns inte rättvist eller okej för din del. 

    Sen har vi tränat varsina kvällar efter kl 20 + nån gång under helgen.
  • Anonym (så gör vi)

    Jag tränar 2-3 kvällar/v, den tidigaste träningen är 18 och då är jag klar 19:30 de flesta gånger, nån enstaka gång blir till 21. Övriga pass är 19:30-21 resp 20-21:30. Det är 20 min resväg till träningen.

    Förra året la jag alltid ett barn innan jag stack (den tidigaste träningen började då vid 19 och jag körde bara 2 pass/v) men i år får mannen lägga bägge de kvällar jag tränar.

    Mannen tränar 0-2 ggr/v och tar det antingen på hemvägen eller sticker iväg efter läggning.

    Våra barn är 5 resp 7.

  • elin1989

    Tycker inte det är okej. Jag tränar väldigt mycket men man får ju lägga det när det passar! Jag tränar 12 pass i veckan, men alltid tidigt på morgonen och efter läggdags (förutom på helgen men då är man ju inte lika låst). 16-19 är ju typ den jobbigaste tiden på dagen att vara småbarnsförälder, skulle inte tycka det var okej att välja att träna just då.

  • Izza79

    Alltså tack för all info. För jag har verkligen gråten i halsen nu. Han tycker jag är så ego och fortfarande att inga tränar efter 20. Och synligen inte kan han göra det.

    Han verkar inte förstå mig överhuvudtaget och att jag ska ta barnen är väll inte tungt...jag tar ju bara alla5 morgnar och 4 hämtningen oftast 5 eftersom han jobbar 7-16. Själv jobbar jag 8-15.30 eller 9-15 el 9-17 på fsk. Varken han el jag kan flexa el han skulle nog kunna göra det...Om han nu lägger upp det tidigt till sin chef.

    Men nu sa jag oki kör dina pass 3 dagar i veckan en månad du fixar maten så den är färdig(Hur han nu ska få till det kan man ju undra...men hans förslag). Så får vi utvärdera. Så får jag ta 3 dagar att plugga...när du kommer hem. Roligt för barnen bara...not.

    Är riktigt förbanad nu!!!

  • sommar 77

    Vaddå inte springa efter 20...det är inga problem. Inte ok att du ska stå med allt själv kring barnen...

    Levde 13 år så...med exet och tre barn...va jämt själv.

    Nu ihop med ny man, fler barn men mycket lättare då vi hjälps åt med allt.

Svar på tråden Träning när ?