• Okunniglinda

    Det här med mitt och ditt och allas lika värde

    Jag vet inte vart jag ska börja riktigt men jag ska försöka formulera mig kort och gott... Om alla människor är lika värda är det då inte orättvist att inte ge alla människor något av det man äger?? Låt säga att du har ett stort lager med bröd som du äger, är det då inte orättvist att ge bröd bara till en människa och vägra till ge det till alla andra som ber? Det sägs ju att om man äger något så får man ge det till vem man vill, dvs man måste inte ge det till alla människor men är det verkligen så enkelt??? Snälla ge mig ett seriöst svar på den här frågan.. Om ni inte förstått min fråga så upprepar jag det igen med förtydligande.. Om alla människor är lika värda är det då inte orättvist att ge sin mat bara till en människa, måste man inte ge det till alla. Förklara för mig tack.?

  • Svar på tråden Det här med mitt och ditt och allas lika värde
  • Okunniglinda
    Akira Öken skrev 2018-10-08 21:11:10 följande:

    Värdet definieras inte av antal ägodelar eller tillgångar. Svaret på din fråga är alltså nej.


    Du får förklara varför det inte är orättvist att ge mat till bara en människa? Det sägs att man får göra vad man vill med det man äger men ännu har ingen har förklarat varför det inte har med orättvisa om man tex vägrar ge mat till alla människor.
  • Akira Öken
    Okunniglinda skrev 2018-10-08 21:23:17 följande:

    Du får förklara varför det inte är orättvist att ge mat till bara en människa? Det sägs att man får göra vad man vill med det man äger men ännu har ingen har förklarat varför det inte har med orättvisa om man tex vägrar ge mat till alla människor.


    Varför ska jag förklara det? Det har inget med din fråga i TS att göra. Att något är orättvist är inte samma sak som att det definierar en människas värde.
  • Anonym (Lika värde)

    Hej!

    Om du tänker såhär då:

    Person 1, har inte speciellt mycket, har det dåligt ställt

    Person 2, har det bra ställt med pengar och kan unna sig både god mat och saker

    Vi säger att båda frågar dig om bröd

    Då om det handlar om sk ?välgörenhet? tycker jag inte att det är orättvist om jag ger brödet till person 1 som ingenting har.

    Vet inte om jag förklarar så bra, för det är inte min starka sida. Men det blir ju mer orättvist att ge till både dom som redan har och även till den som inget har. För då får den som har ännu mer.

    Sedan går det ALDRIG att mäta någons värde i saker och dylikt.

    Försökte förklara så bra jag kunde så hoppas du blir nöjd med ditt svar. :)

  • Anonym (H)

    När man pratar om mäniskor lika värde är det normalt kopplat till de mänskliga rättigheterna. Konventionen om de mänskliga rättigheterna är det staterna som skrivit på och det är de som ansvarar för att se till att de upprätthålls.

    Om man tar ditt exempel med rätten till en levnadsstandard som är tillräcklig för familjens hälsa och välbefinnande så är det alltså staten Sverige som åttagit sig detta. Och ser man då till försörjninggstödet som konkret exempel får det då inte göra skillnad på person och person tex beroende på religion eller etnicitet. Det är det som avses om man ska förenkla det.

    Vad som är orättvis och rättvist i förhållande till vad du väljer att göra med dina pengar ör ju lite av en annan fråga. I Sverige har vi ju tex ett skattesystem som är till för att utjämna de orättvisorna. Det är ju därför många är för ett starkt välfördssamhälle, för att individen inte ska vara beroende av andra individers godtycke utan att det ska finnas ett system som är likvärdigt för alla.

  • villbusa
    Anonym (H) skrev 2018-10-09 07:22:43 följande:

    När man pratar om mäniskor lika värde är det normalt kopplat till de mänskliga rättigheterna. Konventionen om de mänskliga rättigheterna är det staterna som skrivit på och det är de som ansvarar för att se till att de upprätthålls.

    Om man tar ditt exempel med rätten till en levnadsstandard som är tillräcklig för familjens hälsa och välbefinnande så är det alltså staten Sverige som åttagit sig detta. Och ser man då till försörjninggstödet som konkret exempel får det då inte göra skillnad på person och person tex beroende på religion eller etnicitet. Det är det som avses om man ska förenkla det.

    Vad som är orättvis och rättvist i förhållande till vad du väljer att göra med dina pengar ör ju lite av en annan fråga. I Sverige har vi ju tex ett skattesystem som är till för att utjämna de orättvisorna. Det är ju därför många är för ett starkt välfördssamhälle, för att individen inte ska vara beroende av andra individers godtycke utan att det ska finnas ett system som är likvärdigt för alla.


    Bra förklarat tycker jag! Allas lika värde handlar ju om t.ex. likhet inför lagen... din ekonomiska status, kön , sexuell läggni g, etnicitet etc. Ska inte påverka vilka möjligheter du har till en rättvis bedömning i olika sammanhang. Fördomar och godtycke skall ha så litet utrymme som möjligt att påverka dina möjligheter till ett bra liv.
  • Cunnilingus18

    Utrycket ?Allas lika värde? är en väldigt feltolkad term från FN-konventionen som har en paragraf som säger att alla människor föds med samma värdighet (dignity) och rättigheter (rights). Trots denna feltolkning så har vi fortsatt använda denna felaktiga och förvirrande term, mycket pga den polariserade politiken som råder just nu, då detta felaktiga utryck har använts flitigt på fel sätt just i politiken.

    Så nä du behöver inte dela ditt bröd med alla runt dig om du inte vill då såklart :)

    Men som någon skrev här tidigare så innebär det egentligen att alla ska behandlas lika av staten oavsett sina förutsättningar, såsom kön, hudfärg, religion eller världsbild.

  • Anonym (dumheterärdumheter)
    Okunniglinda skrev 2018-10-08 20:55:05 följande:

    Jag vet inte vart jag ska börja riktigt men jag ska försöka formulera mig kort och gott... Om alla människor är lika värda är det då inte orättvist att inte ge alla människor något av det man äger??


    Alla människor är lika värda och har samma rätt till alla saker. Jag är lika värd och har lika rätt till alla saker som alla människor. Därför har ingen människa större rätt än mig till mina eller deras saker. Därför behåller jag mina saker och tar deras. Det är jag värd.
Svar på tråden Det här med mitt och ditt och allas lika värde