• Anonym (Kaffedraken)

    Sjukskriven och föräldrapenning x2

    Hej! Jag behöver hjälp av någon som vet hur allt med försäkringskassan fungerar. Det är nämligen så att jag väntar barn i maj och börjar nu bli riktigt nervös för ekonomin som väntar. Jag fick barn aug 2017 och var under min graviditet sjukskriven från ungefär vecka 20 (?) på grund av foglossning. Nu är jag gravid igen och ska gå tillbaka till jobbet när jag är omkring halvvägs i graviditeten igen, vilket jag tvivlar på att jag kommer klara av då jag redan har börjat få känningar av foglossning trots att jag mest går hemma och tar det lugnt.. Det som oroar mig är att jag alltså inte ska klara av att arbeta mellan barn 1 och barn 2 och att detta ska påverka min föräldrapenning. 


    Jag blev alltså sjukskriven i april 2017, fick barn i augusti 2017. Är föräldraledig där jag tar ut 5 dagar i veckan fram 1 januari 2019 då jag ska börja jobba igen, alt bli sjukskriven på nytt igen fram tills maj då nästa barn är beräknat om allt går som det ska. Är det någon som vet vad som gäller? 


    Vet att jag kan ringa och prata med försäkringskassan men skulle föredra att slippa 

  • Svar på tråden Sjukskriven och föräldrapenning x2
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du blir sjukskriven och får sjukpenning direkt från det att du återgår i arbete, och har det fram till att barnet föds, så behåller du den SGI du har nu. SGI är alltid skyddad när du har sjukpenning, det viktiga är att det inte blir några glapp mellan uttag av föräldrapenning och sjukpenning.

Svar på tråden Sjukskriven och föräldrapenning x2