• Anonym­ochoro­lig18
    Äldre 9 Oct 11:12
    1963 visningar
    10 svar
    10
    1963

    Kan någon snälla hjälpa mig med provsvaren

    Hej,

    Jag har fått 5 missfall på raken och jag tror att jag där i mellan även har utebliven ägglossning ibland (dom ser den i alla fall inte vid undersökningar). Jag har även dålig passage i äggledare men då jag blir gravid ibland (dock alltid missfall, inga barn) så tycker dom att jag ska fortsätta försöka. Dom har dock inte hittat exakt vart graviditeten sitter när jag blir gravid, har tydligen en böjd livmoder och gynekologerna har svårt att se äggstockarna tydligt.

    Har tagit mängder med prover och dom säger att allt är bra MEN har ändå fått levaxin, trombyl och progesteron (tar vid pos grav test).

    Något är ju fel trots att dom säger kör på. Har begärt ut mina journaler nu men förstår inte trots googling så hoppas att någon här kan hjälpa mig att se om något är tokigt eller tips på vad jag kan göra. Orkar inte ett missfall till, blir skit dålig och får åka in akut.

    S-TSH resultat; 1.7 (referens 0.3-4.2) vid ett senare tillfälle hade jag 2.9 på samma test.

    S-FSH resultat 7

    S-T4, fritt resultat 15 (referens 12-22)

    Vitamin D resultat 65 (referens 50-250)

    P-Homocystein resultat 13 (referens 5.0-15)

    B-homofobin resultat 133 (referens 117-153)

    P protein-S fritt resultat 1.24 (referens 0.60-1.14)

    P-protein C (enz) resultat 1.08 (referens 0.70-1.40)

    DNA faktor = G/G (ej muterad)

    DNA-FaktorV1691GA resultat G/A

    G/A heterozygot (förekomst av A-allelen är associerad med ökad risk för trombos)

    tacksam för hjälp om det är något att jag kan kolla/göra. helst i Sverige.

    Äter även vitaminer som E, zink, multovitamim, probiotika. Gått ner i vikt för att det inte ska vara något hinder etc. men inget har hjälpt, får ändå missfall (även med progesteron)

  • Svar på tråden Kan någon snälla hjälpa mig med provsvaren
  • Anonym (Googl­e)
    Äldre 9 Oct 12:31
    #1

    Lättast är nog om du googlar.

    Det är vanliga prover men tyvärr är jag inte på jobb just nu så jag kan inte referensvärdena på alla de provsvaren.

    Du kan lätt hitta dom om du googlar. Ta ett prov i taget.

  • Anonym (Googl­e)
    Äldre 9 Oct 12:32
    #2

    Ursäkta! Ser att du hade referensvärdena fär.

    Allt ligger ju normalt!

  • Äldre 9 Oct 18:08
    #3

    Det som återstår att testa är Prednisolon eller intralipid.

  • Äldre 9 Oct 22:33
    #4

    Varför inte vända dig till Dr D på Life clinic i Aten? Han gör en utredning (tar blodprover och skickar till speciallabb i USA) och behandlar med Trombyl, Fragmin, prednisolon och intralipiddropp.

    Utredningen kostar ca 20.000kr och då får du immunsupport fram till plus eller fram till förlossnin.

    Resor och mediciner tillkommer.

  • Äldre 9 Oct 22:42
    #5

    Trådstartaren- Eftersom du har Faktor V enligt dina provsvar (det är blodkoagulationsproblem) så måste du ha både Trombyl och Fragminsprutor för att få behålla en graviditet.

    Jag har också blodkoagulationssjukdom och det blir proppar när embryot försöker fästa och i moderkakan och fostret dör och det blir missfall. Jag har haft 6 missfall.

    Så försök få Fragminsprutor utskrivet av din svenske läkare. Det är sprutor du ger dig själv en per dag i magfettet. Framgin och Trombyl är blodförtunnande och jobbar bäst tillsammans. Fragmin är starkare än Trombyl.

    Men vill inte din svenske läkare hjälpa dig med Fragmin så kontakta Dr D på Life clinic i Aten för utredning och behandling.

  • Anonym­ochoro­lig18 Trådstartaren
    Äldre 10 Oct 22:26
    #6
    Anonym (Google) skrev 2018-10-09 12:32:11 följande:

    Ursäkta! Ser att du hade referensvärdena fär.

    Allt ligger ju normalt!


    frågan är om det är tillräckligt bra ur fertilitetssynpunkt Verkar som jag har ökad risk för blodproppar bla
  • Äldre 10 Oct 23:05
    #7
    Anonymochorolig18 skrev 2018-10-10 22:26:01 följande:

    frågan är om det är tillräckligt bra ur fertilitetssynpunkt Verkar som jag har ökad risk för blodproppar bla


    Det är aldrig bra att ha ökad risk för blodpropp, eftersom du har det (enligt dina provsvar har du Faktor V, googla om du vill på det) då löper större risk för blodproppar i moderkakan vid graviditet, samt större risk att dö av tex stroke när man bli äldre.

    Be din läkare i Sverige om recept på Fragmin blodförtunnande sprutor att börja ta i god tid innan nästa graviditet.

    Har man anlag för blodpropp (som du har), så måste man ta både Fragmin och Trombyl för att förhindra blodproppar och kunna få ett levande barn.
  • Anonym­ochoro­lig18 Trådstartaren
    Äldre 11 Oct 00:03
    #8
    UndrandeSökare skrev 2018-10-10 23:05:32 följande:

    Det är aldrig bra att ha ökad risk för blodpropp, eftersom du har det (enligt dina provsvar har du Faktor V, googla om du vill på det) då löper större risk för blodproppar i moderkakan vid graviditet, samt större risk att dö av tex stroke när man bli äldre.

    Be din läkare i Sverige om recept på Fragmin blodförtunnande sprutor att börja ta i god tid innan nästa graviditet.

    Har man anlag för blodpropp (som du har), så måste man ta både Fragmin och Trombyl för att förhindra blodproppar och kunna få ett levande barn.


    Helt sjukt att ingen läkare sagt det under utredningen, utan bara sagt att allt är bra och att jag är frisk som en nötkärna?!?. läste precis en forskningsartikel att 3 av 100 kvinnor med faktor V fick blodpropp under graviditeten

    Hoppas på bättre hjälp hos Livio. ska visa vilka tester jag gjort o vilken info jag fått fram själv.

    sköldkörteln sa också läkaren var precis i mitten på referensvärdet o bra men fick levaxin ändå.

    känns iaf som att felet kanske är hittat så får testa fragmin etc nästa gång och kanske stimulera ägglossningen också som gynekologen tycket. (trots att jag blir gravid var 3-4 månad).

    Jag kommer åka utomlands när jag testat det som går i Sverige först. vet jag bara vilka prover jag vill ta själv så har läkarna varit schysta
  • Äldre 11 Oct 00:24
    #9
    Anonymochorolig18 skrev 2018-10-11 00:03:10 följande:

    Helt sjukt att ingen läkare sagt det under utredningen, utan bara sagt att allt är bra och att jag är frisk som en nötkärna?!?. läste precis en forskningsartikel att 3 av 100 kvinnor med faktor V fick blodpropp under graviditeten

    Hoppas på bättre hjälp hos Livio. ska visa vilka tester jag gjort o vilken info jag fått fram själv.

    sköldkörteln sa också läkaren var precis i mitten på referensvärdet o bra men fick levaxin ändå.

    känns iaf som att felet kanske är hittat så får testa fragmin etc nästa gång och kanske stimulera ägglossningen också som gynekologen tycket. (trots att jag blir gravid var 3-4 månad).

    Jag kommer åka utomlands när jag testat det som går i Sverige först. vet jag bara vilka prover jag vill ta själv så har läkarna varit schysta


    Be läkarna att du ska få höja din Levaxindos och sen ta om ditt TSH om några månader. TSH ska ligga på max 1.0 i fertilitetssynpunkt

    Be att få mäta ditt Prolaktinvärde. OBS ! Ska tas fastande tidigt på morgonen (före kl 10.00) på CD21.

    Alltså den 21a dagen i manscykeln. Du får inte vara stressad när du tar provet. Om provsvaret är högt så behöver du Pravideltabletter eller Norprolactabletter för att sänka värdet.

    Försök få recept på Fragmin 5000ie med hänvisning till ditt Faktor V provsvar.

    MEN om läkaren INTE vill ge dig recept på Fragmin, försök då med nån annan läkare.

    Annars om det inte går så vänd dig till Dr D i Aten tex.

    Jag har också en blodkoaguleringssjukdom, haft 6 missfall (blir lätt gravid men alltid missfall innan v.12) och gjort utredning i Aten och fått behandling med Trombyl, Fragmin, kortison och Intralipid. Men fick ändå missfall.

    Så nu har vi sökt mer hjälp i Riga och i London.
  • Anonym­ochoro­lig18 Trådstartaren
    Äldre 11 Oct 21:59
    #10
    UndrandeSökare skrev 2018-10-11 00:24:50 följande:

    Be läkarna att du ska få höja din Levaxindos och sen ta om ditt TSH om några månader. TSH ska ligga på max 1.0 i fertilitetssynpunkt

    Be att få mäta ditt Prolaktinvärde. OBS ! Ska tas fastande tidigt på morgonen (före kl 10.00) på CD21.

    Alltså den 21a dagen i manscykeln. Du får inte vara stressad när du tar provet. Om provsvaret är högt så behöver du Pravideltabletter eller Norprolactabletter för att sänka värdet.

    Försök få recept på Fragmin 5000ie med hänvisning till ditt Faktor V provsvar.

    MEN om läkaren INTE vill ge dig recept på Fragmin, försök då med nån annan läkare.

    Annars om det inte går så vänd dig till Dr D i Aten tex.

    Jag har också en blodkoaguleringssjukdom, haft 6 missfall (blir lätt gravid men alltid missfall innan v.12) och gjort utredning i Aten och fått behandling med Trombyl, Fragmin, kortison och Intralipid. Men fick ändå missfall.

    Så nu har vi sökt mer hjälp i Riga och i London.


    tack snälla! Ska be att få testa det.

    och all lycka till t dig!! så trist att det inte funkade trots senaste hjälpen ! Man blir så maktlös
Svar på tråden Kan någon snälla hjälpa mig med provsvaren