• Äldre 9 Oct 16:34
    6016 visningar
    72 svar
    72
    6016

    Gravid och överviktig

    Hej,

    Fick precis reda på att jag är gravid, förmodligen i andra veckan enligt cb digitala test Glad

    Har dock lite funderingar då jag är ganska grovt överviktig, jag är ca 166 cm och väger 110 kg. Jag försöker gå ner i vikt, går mycket promenader och äter inte mycket onyttigt, inte godis och inte köpmat.

    Men såklart vet jag att siffran på vågen är för hög. Jag mår bra och har aldrig märkt av några problem som skulle vara pga vikten, utan jag är- vad jag vet lika frisk som en normalviktig!

    Hur har graviditeterna varit för er som är överviktiga? Hur har ni blivit bemötta inom sjukvården/av er bm och hur har magen växt och när har det synts att ni varit gravida? Har lite fläsk som hänger som jag är mest orolig över, antar att det ser rätt tråkigt ut när man väl får en kula?
    Har ni gått upp mycket i vikt under själva graviditeten? 

    Äter dessutom ssri (sertralin) sedan 4 år tillbaka, är det någon annan som har gjort det? Mår väldigt mycket bättre med dem och tror tyvärr att jag inte skulle klara mig utan dom utan att börja må dåligt igen. 

    Berätta gärna lite om era erfarenheter av det här under era graviditeter!
    Kram {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Gravid och överviktig
  • Äldre 9 Oct 18:39
    #1

    Är i liknande situation själv, ca 9 veckor nu. Vården hanterar det bra, mvc tar upp om mat och vikt men inte på ett dömande sätt. Man ska däremot försöka att inte gå upp för mycket i vikt helst 0kg men inte mer än 6-10 om jag inte minns helt fel.

  • Delila­h2001
    Äldre 9 Oct 18:49
    #2

    Jag är också i den situationen. BMI 38 har jag.

    Min bm har sagt att det är bra om jag inte går upp mer än ca 6 kg. Har bara fått bra bemötande av henne.

    Förra graviditeten gick jag upp 4 kg totalt. Sedan blev jag gravid rätt snabbt igen, är nu i vecka 26 och har gått NER 9 kg sen inskrivningsvikten.

    Min mage har när den vuxit sett ut som vilken gravidmage som helst, inget hängande fläsk synligt ;) Enda gången jag är nöjd med min mage är när jag är gravid.

    Jag tar också sertralin och har gjort i många år, även under graviditeterna.

  • Äldre 9 Oct 18:57
    #3

    Grattis till graviditeten :)

    Jag är gravid i v.28 med andra barnet. Har ett högt bli, vilket jag haft med båda barnen.

    Tycker att det har funkat bra ändå. Här haft samma barnmorska, så vi pratar inte om vikten den här gången.

    Har en gravid mage nu, men längst ner hänger det lite mjukt, men syns ändå tydligt att jag är gravid.

    Och sparkarna både känns och syns på magen.

    Lycka till med graviditeten

  • Äldre 9 Oct 21:11
    #4
    Karoliiiina skrev 2018-10-09 18:39:21 följande:

    Är i liknande situation själv, ca 9 veckor nu. Vården hanterar det bra, mvc tar upp om mat och vikt men inte på ett dömande sätt. Man ska däremot försöka att inte gå upp för mycket i vikt helst 0kg men inte mer än 6-10 om jag inte minns helt fel.


    Grattis! Ja, det låter väl rimligt tycker jag, bara det inte handlar om ens vikt när man kommer på kontroller!
    Delilah2001 skrev 2018-10-09 18:49:46 följande:

    Jag är också i den situationen. BMI 38 har jag.

    Min bm har sagt att det är bra om jag inte går upp mer än ca 6 kg. Har bara fått bra bemötande av henne.

    Förra graviditeten gick jag upp 4 kg totalt. Sedan blev jag gravid rätt snabbt igen, är nu i vecka 26 och har gått NER 9 kg sen inskrivningsvikten.

    Min mage har när den vuxit sett ut som vilken gravidmage som helst, inget hängande fläsk synligt ;) Enda gången jag är nöjd med min mage är när jag är gravid.

    Jag tar också sertralin och har gjort i många år, även under graviditeterna.


    Okej, det verkar vara det som gäller alltså! Men hur kan man gå NER i vikt under graviditeten? Låter ju helt fantastiskt bra, hoppas på att jag med gör det då OskyldigVad gäller sertralin, var det några konstigheter för dig att få fortsätta med medicinen eller pratades det om att du skulle sluta/ undvika det om du kunde det?
    gisse skrev 2018-10-09 18:57:17 följande:

    Grattis till graviditeten :)

    Jag är gravid i v.28 med andra barnet. Har ett högt bli, vilket jag haft med båda barnen.

    Tycker att det har funkat bra ändå. Här haft samma barnmorska, så vi pratar inte om vikten den här gången.

    Har en gravid mage nu, men längst ner hänger det lite mjukt, men syns ändå tydligt att jag är gravid.

    Och sparkarna både känns och syns på magen.

    Lycka till med graviditeten


    Grattis! Skönt att det inte är så mycket prat om det!
    Är nyfiken, hur tydligt syns det att det på magen att man har lite extra fett? Liksom att det hänger lite längst ner eller att magen inte har så spänd och hårt helt enkelt? Skrattande

  • Äldre 10 Oct 01:59
    #5

    Hej.

    Jag är 1.65 lång och vägde från början av graviditeten 67kg och nu i vecka 27 väger jag 85 så jag har gått upp 18 kg vilket kanske inte är så bra.

    Jag gick på setralin fram tills jag fick reda på att jag va gravid vecka 7. Sen sluta jag direkt för jag såg barn som föddes med abstinens ( vet nt dock inte abstinens av vad, vet bara stt de va hemskt att se )

    Men har alltid hört att antidep osv är väldigt dåligt när man e gravid och att man absolut ska undvika det så ville inte riskera nägot.

    Men har aldrig i mitt liv mått såhär dåligt och har tänkt många ggr om jag skulle börjat ta dem igen men eftersom jag redan e mer en halvvägs så har jag bestämt mig för att inte börja ta dem då jag klarat mig såhär långt.

    Hade jag vetat att jag skulle mått såhär dåligt så vet jag faktiskt inte om jag skulle ha slutat med dem från början.

    MEN, jag tycker du borde prata med både läkare och barnmorska och sen kolla upp lite själv och sedan bestämma dig för om du ska fortsätta eller inte.

    Kram

  • Äldre 10 Oct 06:54
    #6

    Hej!

    Också överviktig, försöker nu skaffa syskon till vår dotter. När jag var gravid med henne så blev jag bar bemött av vården.

    Blev erbjuden att gå till dietist, fick såklart göra glukosbelastning och TUL.

    Men hade en supersmidig graviditet, inga besvär med foglossning eller något. Magen höll sig på normal kurvan för SFmåttet. Gick ner 15 kg under graviditeten.

    Förlossningen gick så himla bra också, 3 timmar på BB så var hon ute :) Bara lustgas hanns med då jag var fullt öppen när vi kom in.

    Så bara för att man är överviktig så kan man få en jättebra graviditet och förlossning.

  • Äldre 10 Oct 08:40
    #7

    Ingen har påpekat nåt speciellt om min vikt förutom att det är bra att inte gå upp så mycket, men det gäller ju alla. Glukosbelastning har jag gjort dock. Fin gravidmage fick jag och har nog aldrig känt mej så smal som när jag var gravid =). Gick totalt upp 6kg, så inte så farligt. Nu andra gången förstår nog ingen att jag är gravid för hade "gravidmage" redan innan pga att jag fick delade magmuskler förra gången. Men de har lovat att fixa remiss till operation efteråt så det är skönt. 

  • Delila­h2001
    Äldre 10 Oct 08:48
    #8
    Joline98 skrev 2018-10-10 01:59:54 följande:

    Hej.

    Jag är 1.65 lång och vägde från början av graviditeten 67kg och nu i vecka 27 väger jag 85 så jag har gått upp 18 kg vilket kanske inte är så bra.

    Jag gick på setralin fram tills jag fick reda på att jag va gravid vecka 7. Sen sluta jag direkt för jag såg barn som föddes med abstinens ( vet nt dock inte abstinens av vad, vet bara stt de va hemskt att se )

    Men har alltid hört att antidep osv är väldigt dåligt när man e gravid och att man absolut ska undvika det så ville inte riskera nägot.

    Men har aldrig i mitt liv mått såhär dåligt och har tänkt många ggr om jag skulle börjat ta dem igen men eftersom jag redan e mer en halvvägs så har jag bestämt mig för att inte börja ta dem då jag klarat mig såhär långt.

    Hade jag vetat att jag skulle mått såhär dåligt så vet jag faktiskt inte om jag skulle ha slutat med dem från början.

    MEN, jag tycker du borde prata med både läkare och barnmorska och sen kolla upp lite själv och sedan bestämma dig för om du ska fortsätta eller inte.

    Kram


    Det stämmer inte att antidepressiva skulle vara dåligt under graviditet.

    Det finns en del preparat som man ska undvika, men tex sertralin är väl beprövat under graviditet.

    Man "hör" så mycket, men det bästa är att kolla upp med de som faktiskt vet! Jag har tagit sertralin under tre graviditeter och detta på inrådan av flera läkare på mvc och vårdcentral.
  • Äldre 10 Oct 08:55
    #9

    "Är nyfiken, hur tydligt syns det att det på magen att man har lite extra fett? Liksom att det hänger lite längst ner eller att magen inte har så spänd och hårt helt enkelt?"

    Magen är ändå spänd och hård, redan nu, 3 månader innan och har en hormonrand mitt på magen. Är när jag är utan kläder som det syns att det är mjukt och är fett längst ner. Och det är ju bara min man som ser.

  • Äldre 10 Oct 11:07
    #10

    Tack för alla svar!

    Blev nyss uppringd av kvinnohälsan och pratade med en supersnäll barnmorska, jag är mest troligt i v.5 och nu är gravidföreläsning, inskrivningssamtal och ultraljud bokat! Skrattande

    Frågade även kring sertralin och hon sa att det inte brukar vara någon fara för kvinnan att fortsätta äta det under graviditeten, men att jag skulle kontakta läkaren som skriver ut medicinen åt mig och informera om att jag är gravid!

    Blev dessutom bokad på glukosbelastning nu på tisdag, har ni gjort detta och hur gick det för er? Har läst en del som kaskadspyr antingen under testet och får göra om eller efter man är klar, hur stor är den risken?

    Hade tänkt att gå och jobba efter, ska vara där vid 07.45 på morgonen, tror ni att man klarar det eller är risken stor för att spy efter? Obestämd

Svar på tråden Gravid och överviktig