• Äldre 9 Oct 21:40
    2610 visningar
    10 svar
    10
    2610

    Ni med döttrar. Säkerhetstänk

    Ni som har en dotter/tonåring/ung vuxen. Vad gör ni för att hon inte ska bli utsatt för överfall, misshandlad/gruppvåldtagen etc?

    Senaste veckan har man bl.a kunna läsa om överfallsvåldtäcker i sthlm och gällivare, vi vet nu alla att det är bara toppen av isberget av överfall denna veckan. Detta problem är utbrett i hela landet och lär knappast minska.

    Så vad gör ni för att skydda era döttrar (ja jag vet pojkar blir också överfallna så har ni bra säkerhetstips fast ni har söner kör på och tipsa). ?

    Har ni infört åtgärder som aldrig behövdes när ni själva var ungdomar? Hämtar ni alltid efter krogen, kör ni era barn till och från skolan? Köper ni pepparspray från utlandet? GPStracking, självförsvarskurser?

    Eller tänker ni att föräldrar som går i dessa banor är överbeskyddande curlingföräldrar å tänker att det aldrig händer din dotter/son?

    OBS detta är inte en tråd där vi pratar politik utan endast tipsar varandra om hur ni tänker kring era ungdomars säkerhet.

  • Svar på tråden Ni med döttrar. Säkerhetstänk
  • Äldre 9 Oct 21:42
    #1

    Vettefan om det blev rätt kategori men hittade ingen annan som passade å det står ju/säkerhet ????

  • Äldre 9 Oct 21:45
    #2

    Att lära sina barn basic självförsvar tycker jag är en bra idé. Det gjorde min pappa när jag var ung har räddat mig ett par gånger. Han lärde mig fula knep och var en människa är som känsligast tex ögon, näsa, strupe och njurar

    Även hur man slog till med mest effekt utan att behöva vara jättestark

  • Äldre 9 Oct 21:49
    #3
    Starka skrev 2018-10-09 21:45:21 följande:

    Att lära sina barn basic självförsvar tycker jag är en bra idé. Det gjorde min pappa när jag var ung har räddat mig ett par gånger. Han lärde mig fula knep och var en människa är som känsligast tex ögon, näsa, strupe och njurar

    Även hur man slog till med mest effekt utan att behöva vara jättestark


    Låter som en bra början.
  • Äldre 9 Oct 21:59
    #4
    Kravattsmurfen skrev 2018-10-09 21:49:32 följande:
    Låter som en bra början.
    Snarare en dålig nödlösning. Kolla istället vilka de umgås med, lär dem passa tider, hämta efter fester så du ser hur de mår och hur påverkade de ev är. Uppmuntra intressen och umgänge som inte innebär krogen, supande och sena fester. Och naturligtvis varna för de faror som finns och situationer och platser de ska undvika.
  • Äldre 9 Oct 22:06
    #5

    Också bra tips.

  • Äldre 9 Oct 22:43
    #6

    Samma förmaningar som min mamma körde med; aldrig gå ensam i mörker eller på öde platser, utan alltid vara minst två. Ta hand om fulla kompisar och släpp inte i väg någon ensam med en okänd kille.

  • Glinda från Oz
    Äldre 9 Oct 22:48
    #7

    De flesta våldtäkter sker av någon kvinnan känner så du skyddar din dotter mer genom att inte låta dottern vara ensam med pojkvännen. Pepparspray är bara dumt, det kan lika gärna användas emot tjejen. Vill man skydda sig är kampsport bra.

    Jag tycker tjejer och killar ska ha samma regler, de flesta blir inte våldtagna och dottern kommer missa så mycket om man uppfostrar henne till en rädd, ängslig person. Att vara ute själv, åka hem själv mm är en del i att växa upp, få tonåringar vill ha mamma i hasorna heller.

  • Äldre 9 Oct 23:53
    #8
    +1

    Nu har jag ingen dotter än, men hon är på väg? Så,
    Gå inte ut själv när det är mörkt.
    Gena inte genom parker/parkeringplatser/gränder mm där det är dåligt upplyst.
    Gå inte med någon du inte känner,
    a mobilen laddad jämt så du kan ringa, antingen för att prata eller få hjälp...

    Drick inte alkohol... Om du är full så kommer ingen i samhället bry sig att du blev våldtagen för det var "ditt" fel

  • Äldre 9 Oct 23:54
    #9
    +1
    Tecum skrev 2018-10-09 21:59:01 följande:

    Snarare en dålig nödlösning. Kolla istället vilka de umgås med, lär dem passa tider, hämta efter fester så du ser hur de mår och hur påverkade de ev är. Uppmuntra intressen och umgänge som inte innebär krogen, supande och sena fester. Och naturligtvis varna för de faror som finns och situationer och platser de ska undvika.


    Man kan ju göra en paketlösning av det det ena utesluter ju inte det andra. Givetvis måste man ha en dialog om farorna men som sagt det pappa lärde mig har räddat mig många gånger. Mina föräldrar var på gränsen till överbeskyddande och hade alltid full koll på var jag var och med vem men ändå så finns faran där egentligen varje gång du lämnar hemmet. Jag blev utsatt för ett våldtäcktsförsök mitt på dagen när jag satt på biblioteket tex
  • Äldre 11 Oct 22:37
    #10

    Döttrarna är små ännu men äldsta tränar kampsport. Klubben erbjuder även Hapkido (koreanskt självförsvar) och tanken är att de ska träna det i minst ett halvår när de börjar komma upp i vara-ute-på-kvällarna-åldern. Hade sagt samma om jag haft söner och även vi vuxna ska köra en termin eftersom det är bra att kunna. Jag tränar dock redan 2 kampsporter så vet inte riktigt hur jag ska klämma in en till

Svar på tråden Ni med döttrar. Säkerhetstänk