• scrapparlotta

    Städa bilen smidigt?

    Igår köpte vi en helt ny bil...har aldrig ägt en ny bil innan. Nu har vi sagt att vi skärpa till oss När det gäller att städa bilen. Vi har slarvat mycket med det med våra gamla bilar.

    Men jag vill ha tips på hur man städar bilen på smidigt sätt. Tycker tex det är svårt att putsa framrutan...man når ju inte. Gäller samma med instrumentbrädan längst in. Vad använder man för putsmedel? Både när det gäller rutan och resten av panelen. Helst inte grejer och utrustning som kostar multum..... tar över råd om medel att putsa på utsidan.

  • Svar på tråden Städa bilen smidigt?
  • scrapparlotta
    Tow2Mater skrev 2018-10-10 01:04:39 följande:

    Windex for rutan. Inget billigare skit.


    Oki....ska leta efter det.

    Men finns det bra knep så man kommer åt vindrutan ordentligt? Så svårt att komma åt längst ner och i hörnen...
  • Rabarbapuppa

    Du ska köpa bilvårdsprodukter. Inte hålla på med "städgrejor" du har i hemmet. 
    Bilvårdsprodukter som klädseltvätt, rengöring för bilglas, för instrumentpaneler, plast och gummi etc. Det är det som gäller. Det finns många bra och rimligt prissatta produkter. De flesta av Julas produkter kan du undvika direkt, de är billiga för att de är dåliga. Tro mig. Titta på Mekonomens bilvårdshyllor t.ex. Även Biltema har en del vettiga produkter som funkar. 

    Att "komma åt" är bara en fråga om att vara noggrann och lite envis. Man kommer åt. Rena trasor gäller, du vill inte repa ett instrumentcluster eller en display t.ex. 

    Ja och så en vanlig dammsugare för att få upp grus och barr och annat skit fötterna drar in. 

    /Puppa

  • scrapparlotta
    Rabarbapuppa skrev 2018-10-12 09:48:04 följande:

    Du ska köpa bilvårdsprodukter. Inte hålla på med "städgrejor" du har i hemmet. 

    Bilvårdsprodukter som klädseltvätt, rengöring för bilglas, för instrumentpaneler, plast och gummi etc. Det är det som gäller. Det finns många bra och rimligt prissatta produkter. De flesta av Julas produkter kan du undvika direkt, de är billiga för att de är dåliga. Tro mig. Titta på Mekonomens bilvårdshyllor t.ex. Även Biltema har en del vettiga produkter som funkar. 

    Att "komma åt" är bara en fråga om att vara noggrann och lite envis. Man kommer åt. Rena trasor gäller, du vill inte repa ett instrumentcluster eller en display t.ex. 

    Ja och så en vanlig dammsugare för att få upp grus och barr och annat skit fötterna drar in. 

    /Puppa


    Japp...förstår att jag inte ska använda mina städerskor jag har hemma....det är därför jag frågar vad jag ska använda istället

    Har du några speciella märken du kan tipsa om? Windex för rutan då tex som en tipsade om här uppe.... Nåt annat märke till instrumentbrädan och säterna? Tänkte åka och handla lite sånt här i helgen....ser nästan fram emot att städa bilen nu...hehe..
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2018-10-12 09:48:04 följande:

    Du ska köpa bilvårdsprodukter. Inte hålla på med "städgrejor" du har i hemmet. 
    Bilvårdsprodukter som klädseltvätt, rengöring för bilglas, för instrumentpaneler, plast och gummi etc. Det är det som gäller. Det finns många bra och rimligt prissatta produkter. De flesta av Julas produkter kan du undvika direkt, de är billiga för att de är dåliga. Tro mig. Titta på Mekonomens bilvårdshyllor t.ex. Även Biltema har en del vettiga produkter som funkar. 

    Att "komma åt" är bara en fråga om att vara noggrann och lite envis. Man kommer åt. Rena trasor gäller, du vill inte repa ett instrumentcluster eller en display t.ex. 

    Ja och så en vanlig dammsugare för att få upp grus och barr och annat skit fötterna drar in. 

    /Puppa


    Vad är det för skillnad på fösterputs i hemmet och "renöring för bilglas"?
  • Noname00

    Mycket säljs under samma eller annat namn men ändå är samma sak.
    Vanligt fönsterputs och diskmedel i vatten duger utmärkt för rengöring.

Svar på tråden Städa bilen smidigt?