• litenmenstark

    Idiotiskt att köpa hus/bostad nu?

    Nu är detta bara gissningar, Vad tror/tycker ni om att köpa ett boende nu?


     


    Bolåneräntorna har varit väldigt låga väldigt länge nu. Och bostadspriserna har givetvis ökat pga detta.  


     


    När tror ni räntorna går upp? Slutet på 2019 tror jag. 


    Hur mycket kan det gå upp till?


    Vad kommer hända med alla som har nästan allt i lån och inte kommer ha råd att betala både högre ränta och amortering? Akut sälja och gå med förlust? Även fast dom har en buffert för just räntehöjningar så tar pengarna slut förr eller senare.

  • Svar på tråden Idiotiskt att köpa hus/bostad nu?
  • Kjell2
    litenmenstark skrev 2018-10-10 09:08:18 följande:

    Nu är detta bara gissningar, Vad tror/tycker ni om att köpa ett boende nu?


     


    Bolåneräntorna har varit väldigt låga väldigt länge nu. Och bostadspriserna har givetvis ökat pga detta.  


     


    När tror ni räntorna går upp? Slutet på 2019 tror jag. 


    Hur mycket kan det gå upp till?


    Vad kommer hända med alla som har nästan allt i lån och inte kommer ha råd att betala både högre ränta och amortering? Akut sälja och gå med förlust? Även fast dom har en buffert för just räntehöjningar så tar pengarna slut förr eller senare.


    Beror väl på vad man har för alternativ, bo kvar, bo i tält, säga nej till jobbet, bo trångt.

    Vi har nu haft spärr på belångingsgrad, amorteringskrav, kännslighetanalyser från bankera under en tid så få är väldigt högt belånade. Även om räntan ökar i överkanten på prognosen ligger det nog inom de flestas marginal. En del kommer nog få minska på lyxkonsumtion, sparande men inget som ger en katastroff.


  • Anotherone

    Måste man så måste man. Är man dessutom medveten om allt det du skriver så får man ju kalkylera med de olika riskfaktorerna.
    Men som ovan skrev, man kan ju inte bo kvar i ett tält för att man inte vågar ge sig in på bomarknaden.

  • Anonym (rut)

    Det sista folk gör (tror jag) är sälja. Den dagen räntorna kommer gå upp kommer vi handla mindre, resa mindre och spara mindre. 

  • Aniiee

    Å andra sidan bör ju du inte ha några problem med att köpa ett hus kontant, så.... Skit i räntorna, pröjsa huset och bo där forever eller så.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • EnGladPingvin

    Vi kommer nog rätt snart se stigande räntor, men det lär ta tid innan de är uppe på högre nivåer. När vi köpte hus fick vi räkna på att klara räntor på 8% för att få lån. Klart man ska räkna på att man klarar betydligt högre ränta än den som är idag, men samtidigt skulle jag inte dra mig för att köpa hus om jag hade ekonomin och det var vad jag ville/behövde. Jag drar hellre ner på annan konsumtion än flyttar från vårt hus. Vi har valt att amortera kraftigt nu när räntorna är låga, vilket vi kan minska om räntorna stiger.

  • annabellelee

    Vi har nyligen köpt hus. Naturligtvis har vi inte köpt precis på marginalen, utan räntorna kan stiga rätt rejält innan vi får det knapert. Nu har vi ju köpt huset för att bo i det, inte spekulera, men köper man hus för att göra maximal vinst så kan man ju vänta tills räntan stiger och hoppas att priserna sjunker då.

  • Anonym (Nja)

    Läste en tråd om räntor från 2004. Då skrev den personen att köp absolut ingenting för snart kommer det krascha och när räntorna är skyhöga om fem år bla bla. Blev inte så. Behöver man ett boende så tänker jag att man köper det. Vi köpte nyligen hus och hade som krav att inte hamna över 70 i belåningsgrad. Banken har räknat på att vi klarar en ränta på sju procent.

  • Anonym (My)
    Anonym (Nja) skrev 2018-10-10 14:08:53 följande:

    Läste en tråd om räntor från 2004. Då skrev den personen att köp absolut ingenting för snart kommer det krascha och när räntorna är skyhöga om fem år bla bla. Blev inte så. Behöver man ett boende så tänker jag att man köper det. Vi köpte nyligen hus och hade som krav att inte hamna över 70 i belåningsgrad. Banken har räknat på att vi klarar en ränta på sju procent.


    Ja, i varje tråd om bostäder har det de senast 10 åren typ dykt upp domedagsprofeter som sagt att snart kommer bostadskraschen och skyhöga räntor som driver folk från deras hem, men vi har inte hamnat där. Visst, räntorna kommer förr eller senare gå upp, men bankerna har även varit rätt hårda på att kräva lånekalkyler med god marginal samtidigt som amorteringskrav införts och det ställs krav på kontant insats. 

    Minns särskilt en som för flera år sedan skrev att han bodde kvar i sin lilla, billiga hyresrätt i väntan på bostadskrasch då han skulle köpa hus billigt från någon som tvingats från sitt hem pg av höga räntor. Undrar om han fortfarande bor kvar där i den lilla lägenheten och väntar.

    Vi har flyttat till vårt hus för att det är så här vi vill bo och livet är för kört för att vänta. Vi har belåningsgrad på 68%, amorterar och har marginal för höjda räntor så för oss är det ingen oro. Vi tänker oss att bo här tills vi blir för gamla för hus med trappor. Om huset går upp eller ner i värde bryr vi oss inte så mycket om.
  • Anonym (Silverräv)

    Det är alltid en risk att köpa en bostad. Man måste alltid ha marginaler.

    I min kommun har priserna rasat rejält mot före amorteringskraven och segar sig sakta uppåt. Jag skulle absolut inte vara orolig för att köpa nu men jag skulle aldrig belåna mer än max 70%. Då köper man för dyrt enligt mig.

  • Anonym (bubbla schmubbla)

    Tomtarna som ylade om bostadsbubbla har vad jag minns ylat sen 1998, på DI:s sidor. Sen dess har jag och min man tjänat drygt 2 miljoner bara på att bo.

    Jag är nöjd med mitt val.

  • Anonym (.)

    Skulle inte säga att det per automatik är idiotiskt att köpa nu. Allt handlar ju om själva bostadsaffären. Har du en bostad du ska sälja - vad får du för den, och vad kostar det nya boendet?
    Jag köpte precis hus. Fick lika mycket för den pyttelilla 1an i stan som vi gav för villan en halvtimme utanför. Är alltså rätt lågt belånade med buffert. Har knappt ökat boendekostnaden och skulle utan problem klara av en räntehöjning. Och för att inte tala om att livskvalitén blivit bättre när vi flyttat från 20kvm till 120.
    Är man däremot dum nog att köpa en (för) dyr villa, belånad till max och har utgifter precis på gränsen till för mycket, ja då är det idioti.

Svar på tråden Idiotiskt att köpa hus/bostad nu?