• Äldre 10 Oct 11:26
    1532 visningar
    25 svar
    25
    1532

    Klimatkris - vad kan jag göra?

    Jag känner mig bekymrad över klimatkrisen och att politikerna är så fega med att lösa den.
    Igår hörde jag en klimatexpert på radion som sa något i stil med att de barn som är 2-3 år idag kommer att leva i en helt annan värld än vad vi har idag på grund av klimatförändringarna. 

    Så nu har min man och jag bestämt att vi inte kommer flyga på ett tag. 


    Vi har även lagt till några vegetariska middagsrätter, så nu är 6 av 14 middagar köttfria. [målet är att det ska bli fler men det är inte lätt när man har ett kräset barn].

    någon annan med klimatångest som försöker se över sin livsstil?
  • Svar på tråden Klimatkris - vad kan jag göra?
  • Anonym (ingen ångest­)
    Äldre 10 Oct 11:53
    #1

    Har ingen direkt klimatångest men det vi gör är:

    Har en elhybridbil där vi bara kör på el när det är korta sträckor, ser till att vi har en laddsladd i bilen ifall det finns laddmöjligheter dit vi ska.

    Flög (visserligen två gånger) i år för första gången på 5 år, första gången med barnen.

    Källsorterar så mycket vi kan (papper, kartong, plast) och sorterar även ut matavfall.

    Matrester blir till matlådor.

    Åker kollektivt till jobbet.

  • Äldre 10 Oct 13:52
    #3

    Det absolut bästa du kan göra är att inte skaffa barn. Eller så få barn som möjligt. Varje extra individ är MER än en hel persons klimatbelastning.



    iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aa7541

  • Äldre 10 Oct 13:54
    #4

    Vad ersätter ni ert kött med för grönsaker? Vart är de producerade?
    Vad åt ni för kött innan?
    Det är inte alltid klimatsmart att bara käka vego utan mycket svenska animalieprodukter är bättre ur miljösynpunkt än grönsaker från andra sidan klotet

    Själv samordnar jag mina bilresor, flyger inte och cyklar en del. Sopsorterar och har egen kompost.
    Gillar inte shopping och köper därför inte en massa inredningsprylar stup i kvarten som byts ut.

    Tränar hemma i naturen istället för att åka till gym.

    Skänker barnens urväxta kläder till vänner eller välgörande ändamål.

    Äter närproducerat kött och grönsaker i så stor utsträckning som det går. Och självklart styrs mycket grönsaker/rotfrukter efter när det är säsong för det så man slipper växthusodlade.
    Äter till 99% hemlagad mat som jag själv lagat i från grunden och har med mig matlåda till jobbet! Kom idag att tänka på alla dessa hämtmatlådor vad onödigt emballage det är på dem. Först matlådan i sig och sedan påsen man får att bära den i. Och hämtmat är svårt att kontrollera ursprung på tycker jag.

    Städar med vatten eller miljömärkta rengöringsprodukter och tvättar så klart med miljömärkt tvättmedel.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 10 Oct 17:48
    #5

    Finns ingen anledning att sluta äta kött även om jag vet att propagandan säger det. Däremot kan man ju se över vilket kött man äter. Undvik idisslande djur och ät fläsk, kyckling och vilt.

    Propagera för att vi skall satsa på nya, moderna, käörnkraftverk vilka ger oss energi utan att släppa ut CO2.

    Annars vore det ju bra om vi kunde komma på något sätt att få 1400 milj kineser att sänka sina utsläpp till Sveriges nivå, då hade mycket varit vunnet.

  • Äldre 10 Oct 19:56
    #6
    Mandel skrev 2018-10-10 13:54:04 följande:
    Vad ersätter ni ert kött med för grönsaker? Vart är de producerade?
    Vad åt ni för kött innan?
    Det är inte alltid klimatsmart att bara käka vego utan mycket svenska animalieprodukter är bättre ur miljösynpunkt än grönsaker från andra sidan klotet smile2.gif

    Äter närproducerat kött och grönsaker i så stor utsträckning som det går. Och självklart styrs mycket grönsaker/rotfrukter efter när det är säsong för det så man slipper växthusodlade.
    Äter till 99% hemlagad mat som jag själv lagat i från grunden och har med mig matlåda till jobbet! Kom idag att tänka på alla dessa hämtmatlådor vad onödigt emballage det är på dem. Först matlådan i sig och sedan påsen man får att bära den i. Och hämtmat är svårt att kontrollera ursprung på tycker jag.

    Städar med vatten eller miljömärkta rengöringsprodukter och tvättar så klart med miljömärkt tvättmedel.
    Transporterna utgör en mycket liten del (vanligen 1-5%) av livsmedels klimatpåverkan så det är absolut inte självklart att närproducerat kött skulle vara bättre än grönsaker som fraktats långt. Flygfraktade grönsaker ska man akta sig för (tex. sydafrikanska sockerärtor), men transporter med containerfartyg är energieffektiva.
    Har du någon källa till ditt uttalande?

    Exempelvis orsakar nötkött utsläpp om 17-40 kg CO2e/kg kött, importerade salladsgrönsaker har en klimatprestanda på 0,5-6,5 kg CO2e/kg och importerad frukt 11 kg CO2e/kg frukt enligt denna: pub.epsilon.slu.se/8710/1/roos_e_120413.pdf 

    Här varierar utsläppen för nötkött mellan 14-28 kg CO2e/kg kött: www.upphandlingsmyndigheten.se/globalassets/upphandling/hallbarhet/utslapp-av-vaxthusgaser-vid-produktion-av-notkott.pdf 

    Sedan finns det andra vinster med svenskt kött, som lägre antibiotikaanvändning än utländskt kött, öppna betesmarker, stödja svenska bönder osv. Men det är absolut inte allt svenskt kött som är naturbeteskött och betande kossor på ängar.

    Man ska också komma ihåg att en stor del av tex. den soja som importeras används som djurfoder (även om största delen av djurens foder inte är soja).
  • Äldre 10 Oct 20:29
    #7
    +1

    När jag testat mina utsläpp på Klimatkontot får jag 3,5 ton och när jag har anslutit mig till Svalna beräknas mina utsläpp till 5,5 ton. Verkligheten ligger antagligen någonstans däremellan.

    Vad vi gör:


    Åker kollektivt, cyklar eller går för det mesta Äger ingen bil, använder bilpool när det behövs Har grönt elavtal Har 20 grader inomhus och inte mer Köper inte nya kläder för nöjes skull (klädinköp görs efter behov) Försöker inte köpa prylar vi inte behöver Hårda möbler och porslin försöker vi köpa begagnat Pengar sparas inte i fonder som investerar i olja (tyvärr är miljömärkningarna lite av en djungel) Flyger inte privat Äter vegetariskt ibland (jag oftast, sambon ibland)
    Vad vi kan göra bättre:
    Cykla istället för att åka buss till jobbet Alltid välja begagnat istället för nytt i första hand när vi behöver något Laga kläder i större utsträckning Mer pengar på kultur och nöje (typ bio) och mindre på saker (nytt tv-spel) Köpa mindre klimatintensiva livsmedel som choklad och skumgodis Äta helvegetariskt samt dra ner på mejereriprodukter och ersätta med växtbaserade alternativ Sälja saker vi inte behöver/använder så att andra slipper köpa nytt
  • Äldre 11 Oct 09:39
    #8
    snedtak skrev 2018-10-10 19:56:14 följande:
    Transporterna utgör en mycket liten del (vanligen 1-5%) av livsmedels klimatpåverkan så det är absolut inte självklart att närproducerat kött skulle vara bättre än grönsaker som fraktats långt. Flygfraktade grönsaker ska man akta sig för (tex. sydafrikanska sockerärtor), men transporter med containerfartyg är energieffektiva.
    Har du någon källa till ditt uttalande?

    Exempelvis orsakar nötkött utsläpp om 17-40 kg CO2e/kg kött, importerade salladsgrönsaker har en klimatprestanda på 0,5-6,5 kg CO2e/kg och importerad frukt 11 kg CO2e/kg frukt enligt denna: pub.epsilon.slu.se/8710/1/roos_e_120413.pdf 

    Här varierar utsläppen för nötkött mellan 14-28 kg CO2e/kg kött: www.upphandlingsmyndigheten.se/globalassets/upphandling/hallbarhet/utslapp-av-vaxthusgaser-vid-produktion-av-notkott.pdf 

    Sedan finns det andra vinster med svenskt kött, som lägre antibiotikaanvändning än utländskt kött, öppna betesmarker, stödja svenska bönder osv. Men det är absolut inte allt svenskt kött som är naturbeteskött och betande kossor på ängar.

    Man ska också komma ihåg att en stor del av tex. den soja som importeras används som djurfoder (även om största delen av djurens foder inte är soja).
    Hej,

    Sitter på jobbet så jag kan inte leta alla länkar Men är aktiv inom LRF så jag är skapligt med i matchen.
    Det handlar om att välja bra mat och självklart behöver inte allt kött vara nötkött utan det finns mycket annat och ex fågel.
    Vi har en beteslagstiftning i detta land och mycket kött i butikerna och i charkprodukter kommer ifrån "uttjänta" mjölkkor som annars skulle ha dumpats på tippen.

    För ett par år sedan var vi självförsörjande på foder till 95% så då importerade vi max 5% av fodret till våra svenska djur och den siffran vet jag har sjunkit.

    Sedan handlar det även om att man ex skövlar regnskog för att odla palmer till palmolja, fält för sojaodling för humankonsumtion för att inte tala om avokadoodlingarnas framfart som varit på tapeten sista tiden.
    Lägger man sedan till den process som utförs för att få fram många animaliesubstitut av olika vegetabilier så ger ju det en bitter eftersmak ur hälsoperspektiv.

    Så svensk potatis är bättre än eko-ris från kina hur man än vänder och vrider på det
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Stampi­dus
    Äldre 11 Oct 09:44
    #9
    +1

    Haha sluta nu era skojare. Här bränns det bilar och skolor på löpande band och ni bryr er om huruvida ni äter en bit kött eller inte. Bara sluta. Det blir bara löjligt.


    En bränd skola = klimatpåverkan för säg 10.000 (moderna) bilar i 10år.


    Sverige har högst antal skolbränder i världen, vi toppar USA. inte per capita, per nation!!

  • Äldre 11 Oct 11:23
    #10
    Stampidus skrev 2018-10-11 09:44:24 följande:

    Haha sluta nu era skojare. Här bränns det bilar och skolor på löpande band och ni bryr er om huruvida ni äter en bit kött eller inte. Bara sluta. Det blir bara löjligt.


    En bränd skola = klimatpåverkan för säg 10.000 (moderna) bilar i 10år.


    Sverige har högst antal skolbränder i världen, vi toppar USA. inte per capita, per nation!!


    Väl skrivet.

    Och inte att förglömma att vanliga svenskars liv är en piss i världsrymden när det gäller klimatpåverkan.
    De avtryck vi gör är borta på 2 sekunder typ medans många andra länder lämnar eviga spår som de inte ens vill kännas vid.
    Bättre att vi försöker exportera vårt klimattänk till omvärlden där det skulle göra större avtryck än att slå knut på oss själva med avgifter och skatter hela tiden.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Framt­id)
    Äldre 11 Oct 12:33
    #12

    Jag tänker att det finns många saker du och familjen kan göra! Exempel från min familj:

    -se över era inköp av saker. Kan ni laga, hyra eller köpa begagnat?

    -om ni köper prylar, kan ni välja bra kvalitet som håller och kan ärvas? /säljas vidare.

    -hur spenderar ni fritid? Ut i naturen, njut och lär samtidigt barnen vara rädda om vår jord! Hoppa över nöjesshopping o liknande.

    -lägg inte upp bilder på nyinköpta prylar på sociala medier (för att minska stress o press att handla!)

    -ta hand om det ni har, putsa skor etc så håller de bättre!

    -se över om ni kastar mat, äter ni säsongsmat?

    -ge bort upplevelser/tjänster etc istället för prylar.

    Med mera. Härligt att ni bryr er om vår gemensamma miljö!

Svar på tråden Klimatkris - vad kan jag göra?