• Thereisthat

    Finns det några vänsterprofiler som är lika högljudda kritiker av massmedia som t.ex. Trump?

    Tolka frågan som ni vill och kom gärna med källor. Det är allt som behövs i den här tråden.

  • Svar på tråden Finns det några vänsterprofiler som är lika högljudda kritiker av massmedia som t.ex. Trump?
  • Thereisthat
    Nabo skrev 2018-10-10 22:39:38 följande:

    Varför skulle dom protestera mot sitt eget propagandaministerium? Större delen av alla media stryker ju vänsterextremisterna medhårs och skulle aldrig rapportera negativt om sina fotsoldater


    Nej men det vore intressant att se om vänstern faktiskt har människor som högljutt kritiserat massmedierna eftersom att jag aldrig hört talas om någon sådan.
  • Missermajser
    Thereisthat skrev 2018-10-10 22:33:32 följande:

    Tolka frågan som ni vill och kom gärna med källor. Det är allt som behövs i den här tråden.


    Kritiserar han även fox news?
  • Thereisthat
    Missermajser skrev 2018-10-11 08:10:38 följande:

    Kritiserar han även fox news?


    Nej det tror jag inte. Men vad har det med saken att göra?
  • Thereisthat
    Kapten Krok skrev 2019-02-01 18:09:03 följande:

    Varför skulle en vänsterpolitker kritisera massmedia när de säger exakt det som de önskar ?


    Det vet jag inte. Men jag är ändå nyfiken.

    Har hittat en. Malcom Kyeyune som åtminstone visat tendenser till kritik mot massmedia.
  • Trent

    Trump använder ju det i brist på annat. Om en vänsterpolitiker var lika desperat skulle hen lätt göra samma sak.

  • Thereisthat
    Trent skrev 2019-02-01 22:38:06 följande:

    Trump använder ju det i brist på annat. Om en vänsterpolitiker var lika desperat skulle hen lätt göra samma sak.


    Fast Trump är långt ifrån ensam att kritisera massmedia. Faktum är att förtroendet för media över huvud taget är lågt och väldigt många hävdar att media i Sverige är väldigt vänstervridet (vilket det också finns belägg för). Så att det skulle tyda på desperation att kritisera media verkar ju märkligt då väldigt många andra delar hans uppfattning.
  • Trent
    Thereisthat skrev 2019-02-02 07:56:53 följande:

    Fast Trump är långt ifrån ensam att kritisera massmedia. Faktum är att förtroendet för media över huvud taget är lågt och väldigt många hävdar att media i Sverige är väldigt vänstervridet (vilket det också finns belägg för). Så att det skulle tyda på desperation att kritisera media verkar ju märkligt då väldigt många andra delar hans uppfattning.


    Vilket jävla skitsnack. Du kan ju inte bortse från Samnytt, Fria tider, Breitbart och liknande.

    Att Trump pekar ut massmedia som han inte gillar som fake news är desperation. Betydligt enklare vore att med fakta bevisa de fel men eftersom han inte kan det så kör han fake news.
  • Thereisthat
    Trent skrev 2019-02-02 10:44:57 följande:

    Vilket jävla skitsnack. Du kan ju inte bortse från Samnytt, Fria tider, Breitbart och liknande.

    Att Trump pekar ut massmedia som han inte gillar som fake news är desperation. Betydligt enklare vore att med fakta bevisa de fel men eftersom han inte kan det så kör han fake news.


    Vadå skitsnack? Att journalister och media generellt har lågt förtroende? Om det vore skitsnack skulle PK aldrig ha en paneldebatt om ämnet:





    Må hända att Trump exploaterar detta i propagandasyfte, men misstron är ändå stor med eller utan Trump.

    Det jag är nyfiken på är om det också finns vänsterprofiler som surfar på samma missnöjesvåg som Trump. För förutom tidigare nämnda Malcolm Kyeyune så vet jag ingen vänsterprofil som uppvisar kritik mot medierna. Har du något svar på det?
  • Mentat
    Missermajser skrev 2018-10-11 08:10:38 följande:
    Kritiserar han även fox news?
    Säkert inte men vänstern här har alltid högljutt kritiserat Fox News. Fullt logiskt då de står för olika synsätt.
    På exakt samma sätt har vänstern i Sverige ingen anledning att kritisera våra medier.
  • Thereisthat

    Åter till ämnet så har jag förstått att kritiken mot media oftast kommer högerifrån. Mest från den mer så att säga alternativa högern men även den borgerliga och liberala fraktionen (främst Henrik Jönsson) kritiserar media för att vara vinklad.

    Dock finns det också röster från höger som hävdar att media trots allt är värda att försvara. USA:s förre president George W Bush hävdade att media är ett oundvikligt inslag för demokratin för att hålla folk som honom tillbaka.

    Men media har enbart kritiserats från vänster av tidigare nämnda Malcolm Kyeyune. Men kritiken är inte klassiskt vänsterbetonat utan handlar snarare om att media är en del i identitetspolitiken som Kyeyune hävdar inte är förenligt med marxismen. Men i övrigt har jag aldrig sett någon som verkligen visat framfötterna från vänsterhåll i dagens mediekritik.

  • Xenia
    Thereisthat skrev 2019-02-02 07:56:53 följande:
    Fast Trump är långt ifrån ensam att kritisera massmedia. Faktum är att förtroendet för media över huvud taget är lågt och väldigt många hävdar att media i Sverige är väldigt vänstervridet (vilket det också finns belägg för). Så att det skulle tyda på desperation att kritisera media verkar ju märkligt då väldigt många andra delar hans uppfattning.
    Men om det beror på att människor i Sverige är mer vänster än t ex USA, så är det väl inte så konstigt.

    Varför ska man kritisera massmedia förresten? För att de finns? För att de skriver "fel saker"? 
  • Thereisthat
    Xenia skrev 2019-02-07 14:26:39 följande:

    Men om det beror på att människor i Sverige är mer vänster än t ex USA, så är det väl inte så konstigt.

    Varför ska man kritisera massmedia förresten? För att de finns? För att de skriver "fel saker"? 


    Nej utan den här undersökningen är gjord i Sverige och där har journalister lågt förtroende.

    Den vanligaste kritiken mot massmedia är att de är vinklade. Denna kritik är vanligast mot public service som vissa menar inte är opartisk utan tvärtom agendadriven.

    En annan vanlig kritik mot media är att de utelämnar fakta och sysslar med drev hellre än att skildra händelser som de är. Förutom invandring hävdar vissa att t.ex. Bilderberggruppen inte granskas tillräckligt väl och en del går så långt så att de tror på konspirationsteorier om hur media medvetet mörkar, t.ex. de s.k. Saltsjöbadsavtalet i slutet pä 80-talet.
  • Xenia

    Men så länge det finns olika ägare av media, så finns det alla chanser för skandaler att komma fram.

    Men är ni beredda att betala för intressanta nyheter? Massmedia skriver ju om det folk är intresserade av.

    Sedan finns det också en etisk kod som journalister har att följa. Alltså kan man inte skriva vilka snaskigheter som helst, även om folk skulle vilja läsa det.

    Och "vinklingen", det måste ju alltid finnas en sådan. Det går inte att skriva om "allt". 

    Trump är ju helt osaklig, han tycker ju det är ok att slå till journalister. Ska han vara ett föredöme? Jag ser honom som ett hot mot demokratin med sitt förtal av media.

  • Thereisthat
    Xenia skrev 2019-02-07 14:58:32 följande:

    Men så länge det finns olika ägare av media, så finns det alla chanser för skandaler att komma fram.

    Men är ni beredda att betala för intressanta nyheter? Massmedia skriver ju om det folk är intresserade av.

    Sedan finns det också en etisk kod som journalister har att följa. Alltså kan man inte skriva vilka snaskigheter som helst, även om folk skulle vilja läsa det.

    Och "vinklingen", det måste ju alltid finnas en sådan. Det går inte att skriva om "allt". 

    Trump är ju helt osaklig, han tycker ju det är ok att slå till journalister. Ska han vara ett föredöme? Jag ser honom som ett hot mot demokratin med sitt förtal av media.


    Nu får du komma ihåg att jag aldrig yttrat mig om vad jag personligen tycker om massmedia.

    Däremot så tycker jag att det finns kritik som framförallt SVT och hela public service bör ta till sig, t.ex. det här med att de åtminstone uppfattas som vinklade. Att Aftonbladet är vinklade har jag inga problem med eftersom att det ägs av ett privat bolag och är dessutom öppna med var de står politiskt (obundet socialdemokratiskt), likaså Avpixlat och andra högerpopulistiska mediekanaler. Men public service ska ta all kritik om partiskhet på allvar. Inte minst nu då de är skattefinansierade.

    Men nu halkade jag lite från ämnet. Frågan är inte om massmedia är bra eller dåligt. Frågan var om det finns vänsterprofiler som är starkt mediekritiska?
  • nihka
    Thereisthat skrev 2019-02-07 17:32:46 följande:
    Nu får du komma ihåg att jag aldrig yttrat mig om vad jag personligen tycker om massmedia.

    Däremot så tycker jag att det finns kritik som framförallt SVT och hela public service bör ta till sig, t.ex. det här med att de åtminstone uppfattas som vinklade. Att Aftonbladet är vinklade har jag inga problem med eftersom att det ägs av ett privat bolag och är dessutom öppna med var de står politiskt (obundet socialdemokratiskt), likaså Avpixlat och andra högerpopulistiska mediekanaler. Men public service ska ta all kritik om partiskhet på allvar. Inte minst nu då de är skattefinansierade.

    Men nu halkade jag lite från ämnet. Frågan är inte om massmedia är bra eller dåligt. Frågan var om det finns vänsterprofiler som är starkt mediekritiska?
    Jag tycker frågan är lite felställd. Finns det någon annan grupp än SD-sympatisörer som är så kritiska till public service? Knappt hälften har ett stort eller ganska stort förtroende för public service.

    Om man har Avpixlat/Samhällsnytt som standard så förstår jag varför man är missnöjd med public service och det är ett oerhört gott tecken att man är det. Den dagen man är nöjd med public service är när den ser ut som Avpixlat/Samhällsnytt - en SD-vänlig blogg som beskrivits som en högerextremistisk, främlingsfientlig och rasistisk hatsajt.

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortroendet-for-svt-sjunker-till-hoger
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Thereisthat
    nihka skrev 2019-02-26 09:37:49 följande:

    Jag tycker frågan är lite felställd. Finns det någon annan grupp än SD-sympatisörer som är så kritiska till public service? Knappt hälften har ett stort eller ganska stort förtroende för public service.

    Om man har Avpixlat/Samhällsnytt som standard så förstår jag varför man är missnöjd med public service och det är ett oerhört gott tecken att man är det. Den dagen man är nöjd med public service är när den ser ut som Avpixlat/Samhällsnytt - en SD-vänlig blogg som beskrivits som en högerextremistisk, främlingsfientlig och rasistisk hatsajt.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/fortroendet-for-svt-sjunker-till-hoger


    Det finns många borgerliga som också är kritiska till Public Service i synnerhet. Henrik Jönsson t.ex. är en borgerlig debattör och youtuber som är väldigt kritisk till massmedia.

    Förtroendet är hur man än vänder och vrider på det lägre än vad det borde vara. Och detta kan ha många olika orsaker och bevekelsegrunder men är oavsett ett dåligt tecken.
  • nihka
    Thereisthat skrev 2019-02-26 13:03:35 följande:
    Det finns många borgerliga som också är kritiska till Public Service i synnerhet. Henrik Jönsson t.ex. är en borgerlig debattör och youtuber som är väldigt kritisk till massmedia.

    Förtroendet är hur man än vänder och vrider på det lägre än vad det borde vara. Och detta kan ha många olika orsaker och bevekelsegrunder men är oavsett ett dåligt tecken.
    Dina antaganden verkar inte stämma. Du fick ju statistik på det i länken:

    Sverigedemokrater litar inte på SVT

    Förtroendet från väljarna från olika partier skiljer sig inte så mycket åt enligt SOM. Omkring fyra av fem har stort eller ganska stort förtroende. Men det gäller inte ett av partierna ? bland Sverigedemokrater har färre än hälften stort eller ganska stort förtroende för SVT.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Finns det några vänsterprofiler som är lika högljudda kritiker av massmedia som t.ex. Trump?