• tankfull

    Mängd läxor i 4:an?

    Inte världens mest intressanta ämne kanske, men jag kanske får något svar ändå. Min dotter går i fyran och har snart utvecklingssamtal. Innan samtalet har vi fått hem en lapp med frågor att besvara och prata kring. Det mesta handlar om läxor och studieteknik. Men min dotter har knappt fått några läxor, och jag undrar om det är vanligt? Hon får typ en stencil med veckans ord och en mattestencil ibland, med saker som de redan gått igenom i 3:an. Är lite orolig att min dotter inte får samma utbildning som andra skolor, men kanske har jag fel. Hur mycket läxor får era barn som går i fyran?

  • Svar på tråden Mängd läxor i 4:an?
  • Duckan

    Låter som samma mängd som dottern hade i åk 4 och likaså nu i åk 5. Lärarna har sagt att de ger bara läxa när de anser att det är nödvändigt.

  • tankfull
    Duckan skrev 2018-10-11 13:12:48 följande:

    Låter som samma mängd som dottern hade i åk 4 och likaså nu i åk 5. Lärarna har sagt att de ger bara läxa när de anser att det är nödvändigt.


    Tycker du att det är en bra skola din dotter går på? Vill du att dottern ska ha mer läxa? Jag är väl lite skeptisk till en viss lärare, och därför funderar jag... De har mindre läxa nu än de hade i trean.
  • cosinus

    Mina barn i har åk 4 haft en matteläxa per vecka, en svenskaläxa per vecka och ibland lite engelska glosor.

    Matten tar 15-30 min att göra beroende på ungens listighet och känsla för noggrannhet. Svenskan 20-40 min.

  • Trollet345

    När min son gick i skolan i fyran hade han fyra läxor varje vecka. Beror nog väldigt på lärare och olika skolor. Lärarna han har haft har varit väldigt engagerade och ja han och resten i klassen klarar sig väldigt bra. Det är hög nivå på undervisningen. Han går i 6:an nu.

  • tankfull
    cosinus skrev 2018-10-11 13:46:30 följande:

    Mina barn i har åk 4 haft en matteläxa per vecka, en svenskaläxa per vecka och ibland lite engelska glosor.

    Matten tar 15-30 min att göra beroende på ungens listighet och känsla för noggrannhet. Svenskan 20-40 min.


    Vad är det för typ av svenskaläxa? 
  • tankfull
    Trollet345 skrev 2018-10-11 13:48:30 följande:

    När min son gick i skolan i fyran hade han fyra läxor varje vecka. Beror nog väldigt på lärare och olika skolor. Lärarna han har haft har varit väldigt engagerade och ja han och resten i klassen klarar sig väldigt bra. Det är hög nivå på undervisningen. Han går i 6:an nu.


    Ja, det är det jag är lite rädd för - att det är olika. Så småningom läser kanske barnen vidare och har olika utgångsläge. Lyckost att ni har bra lärare! Får jag vara lite fräck och fråga om det är många elever som inte har svenska som modersmål?
  • brallison

    Hm, låter lite, tycker jag, men jag har inte gått i svensk skola, så kan inte riktigt jämföra. Men min dotter som går i 2:an får också en stencil med svenska och en stencil med matte per vecka (plus läsläxa).

  • Trollet345
    tankfull skrev 2018-10-11 13:55:04 följande:

    Ja, det är det jag är lite rädd för - att det är olika. Så småningom läser kanske barnen vidare och har olika utgångsläge. Lyckost att ni har bra lärare! Får jag vara lite fräck och fråga om det är många elever som inte har svenska som modersmål?


    Frågan är fri så det får du. I hans klass har det varit mest barn m svenskfödda föräldrar.

    Jag hade önskat att det faktiskt inte skulle spela någon roll alls. Jag tycker alla barn oavsett var deras föräldrar kommer ifrån ska ha bra förutsättningar med en bra skola. Sån ser tyvärr inte verkligheten ut.
  • cosinus
    tankfull skrev 2018-10-11 13:53:01 följande:
    Vad är det för typ av svenskaläxa? 
    Mer åt faktatexter-hållet. Läsa och svara på frågor så man har förstått men även en del ren svenska typ böjningar av ord och sånt.
Svar på tråden Mängd läxor i 4:an?