• nadie2019

    Gravid - och resa

    Hej.

    En resa till teneriffa är i bokad sedan länge - och det visar sig att jag kommer vara gravid i vecka 18 när det är dags att resa. Har aldrig rest som gravid och tar gärna emot allt som kan tänkas vara viktigt/ nödvändigt.

    1. Vaccinationer?

    2. Inför flygresan/ incheckning?

    3. Ha i resväskan?

    4. Kost och hygien?

    5. Övrigt?

    Allt mottas. Tack :)

  • Svar på tråden Gravid - och resa
  • Aducia
    nadie2019 skrev 2018-10-11 16:43:32 följande:

    Hej.

    En resa till teneriffa är i bokad sedan länge - och det visar sig att jag kommer vara gravid i vecka 18 när det är dags att resa. Har aldrig rest som gravid och tar gärna emot allt som kan tänkas vara viktigt/ nödvändigt.

    1. Vaccinationer?

    2. Inför flygresan/ incheckning?

    3. Ha i resväskan?

    4. Kost och hygien?

    5. Övrigt?

    Allt mottas. Tack :)


    Jag är precis hemkommen från England. En weekendresa i ett land som är rätt så likt vårat i klimat så när det kommer till vaccinationer är jag inte jättepåläst om.

    Men tror inte det är livnödvändiga vaccinationer du bör ta för att åka just dit du ska. Hade det varit ett mer hotat land så hade jag absolut valt vaccination eller inte åkt alls.

    Vad gäller kosten är det egentligen densamma som i Sverige. Håll dig borta från vissa ostar, salami och sallad/frukt som inte är sköljd. Jag skulle även hållt mig ifrån kyckling då man inte gärna vill ha matförgiftning när man väl är utomlands. Drick bara vatten från flaska.

    Inför flygresan hade jag med mig stödstrumpor, glömde sätta på de på ditresan och kände när jag gick hur svullen jag blev och på vägen hem hjälpte de något enormt. Jag kunde gå som en normal människa. Även spypåsar, öronproppar och något att tugga på hade jag med mig. Och gravidintyg OM något skulle ske, men det behöver man egentligen inte ha med sig förrän man flyger i senare vecka än flygbolaget tillåter. Vätskeersättning hade jag packat med.

    För övrigt gick min flygresa väldigt bra. Tror han gillade det väldigt mycket, låg och sparkade. Samt under hela vår weekend sparkade han som en galning.
    BF 21/1-2019 ///// MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
Svar på tråden Gravid - och resa