• Colada

    Vad kan det vara som förklarar dett?

    Nån som kan ställa en familjelivs-diagnos?

    Min tjej är ibland svår att förstå sig på. Jag själv har mina misstankar om vad hennes beteende kan förklaras av men jag är nyfiken på hur andra tänker. Är också nyfiken på hur ni skulle agerat om det var er partner som stämde in på följande.

    1. Otroligt intelligent och smart sen barnsben.

    2. Social fobi och svårigheter/motstånd/ inget behov av att träffa nya människor. Blir extremt uttröttad av att träffa nya människor. Kan bli utmattad i flera dagar om vi ska träffa några nya människor som tex gamla kompisar till mig.

    3. Har väldigt få nära vänner.

    4. Ofta extremt trött efter arbetsdagen.

    5. Pratar ofta oavbrutet och vill absolut inte att man flikar in nån kommentar eller fråga i hennes monolog vilket gör att det inte blir ett normalt samtal.

    6. Vill helst bara prata om sina samtalsämnen (oftast hennes jobb). Jag själv har sällan problem att prata om allt möjligt med folk men känner att jag har svårt att hitta samtalsämnen med henne, min käresta...

    7. Ointresserad av det jag har att berätta och ställer sällan följdfrågor och byter ofta samtalsämne då, eller börjar med nåt helt annat istället för att lyssna som tex starta en tvättmaskin.

    8. Utgår från att jag ska göra det mesta av hushållsarbetet.

    9. Utgår från att jag ska betala det mesta.

    10. Är extremt fokuserad, oavsett vad hon gör och vill inte bli avbruten eller störd när hon gör nåt. Då går hon in i en ?fokusbubbla?.

    11. Har svårt att se till mina behov och önskemål. Helt oförmögen att ge komplimanger eller säga nåt positivt spontant. Om jag säger att hon är fin kan hon svara med att jag är fin men aldrig annars. Jag har tagit upp det med henne men då blir hon sur och ändrar inte sitt beteende.

    12. Har sagt att hon är extremt ärlig vilket jag tror stämmer. Detta i kombination med att hon aldrig säger nåt positivt gör ju att man blir fundersam.

    13. Är mycket kreativ och påhittig

    14. Har en specialtalang- otroligt skicklig på att teckna.

    15. Är mycket noggrann med det mesta

    16. Får extremt mycket hjälp av sina föräldrar med typiska ?vuxensaker? som att teckna abonnemang, försäkringar, räkningar mm trota 40 år fyllda.

    17. Har bra relation med sina barn (ej gemensamma med mig)

    18. Gillar fysisk närhet och kreativ sex

    19. Inga problem med ögonkontakt

    20. Inga konstiga rörelsemönster eller gång.

    21. Träffar mycket nya människor i jobbet som är beroende av henne.

    22. Har sagt att hon är mycket trogen vilket jag tror på.

    23. Har mobbats hela grundskolan.

    24. Har utsatts för ett övergrepp i gymnasiet.

    25. Var utagerande i gymnasiet.

    Är trots allt detta en underbar person som jag älskar.

  • Svar på tråden Vad kan det vara som förklarar dett?
  • Anonym (A)

    Mycket av det du beskriver ser jag hos min sambo. Är helt 100 på att h*n har en odiagnostiserad Asperger och en ev adhd.

    Det är många fler faktorer som jag gör min bedömning på min sambo som du inte räknat upp.

    Men när enkla saker ter sig svåra näst intill oöverstigligt då kan det finnas en eller flera diagnoser bakom.

    Men att ge din sambo en diagnos är omöjligt, sådant får läkare stå för.

  • Colada

    Hej!

    Vad skulle du säga att du observerat ytterligare hos din sambo. Nyfiken på om det är nåt som jag själv inte lagt märke till hos min tjej

  • tankfull
    Colada skrev 2018-10-11 23:27:13 följande:

    Nån som kan ställa en familjelivs-diagnos?

    Min tjej är ibland svår att förstå sig på. Jag själv har mina misstankar om vad hennes beteende kan förklaras av men jag är nyfiken på hur andra tänker. Är också nyfiken på hur ni skulle agerat om det var er partner som stämde in på följande.

    1. Otroligt intelligent och smart sen barnsben.

    2. Social fobi och svårigheter/motstånd/ inget behov av att träffa nya människor. Blir extremt uttröttad av att träffa nya människor. Kan bli utmattad i flera dagar om vi ska träffa några nya människor som tex gamla kompisar till mig.

    3. Har väldigt få nära vänner.

    4. Ofta extremt trött efter arbetsdagen.

    5. Pratar ofta oavbrutet och vill absolut inte att man flikar in nån kommentar eller fråga i hennes monolog vilket gör att det inte blir ett normalt samtal.

    6. Vill helst bara prata om sina samtalsämnen (oftast hennes jobb). Jag själv har sällan problem att prata om allt möjligt med folk men känner att jag har svårt att hitta samtalsämnen med henne, min käresta...

    7. Ointresserad av det jag har att berätta och ställer sällan följdfrågor och byter ofta samtalsämne då, eller börjar med nåt helt annat istället för att lyssna som tex starta en tvättmaskin.

    8. Utgår från att jag ska göra det mesta av hushållsarbetet.

    9. Utgår från att jag ska betala det mesta.

    10. Är extremt fokuserad, oavsett vad hon gör och vill inte bli avbruten eller störd när hon gör nåt. Då går hon in i en ?fokusbubbla?.

    11. Har svårt att se till mina behov och önskemål. Helt oförmögen att ge komplimanger eller säga nåt positivt spontant. Om jag säger att hon är fin kan hon svara med att jag är fin men aldrig annars. Jag har tagit upp det med henne men då blir hon sur och ändrar inte sitt beteende.

    12. Har sagt att hon är extremt ärlig vilket jag tror stämmer. Detta i kombination med att hon aldrig säger nåt positivt gör ju att man blir fundersam.

    13. Är mycket kreativ och påhittig

    14. Har en specialtalang- otroligt skicklig på att teckna.

    15. Är mycket noggrann med det mesta

    16. Får extremt mycket hjälp av sina föräldrar med typiska ?vuxensaker? som att teckna abonnemang, försäkringar, räkningar mm trota 40 år fyllda.

    17. Har bra relation med sina barn (ej gemensamma med mig)

    18. Gillar fysisk närhet och kreativ sex

    19. Inga problem med ögonkontakt

    20. Inga konstiga rörelsemönster eller gång.

    21. Träffar mycket nya människor i jobbet som är beroende av henne.

    22. Har sagt att hon är mycket trogen vilket jag tror på.

    23. Har mobbats hela grundskolan.

    24. Har utsatts för ett övergrepp i gymnasiet.

    25. Var utagerande i gymnasiet.

    Är trots allt detta en underbar person som jag älskar.


    Låter inte som Aspergers ifall det är vad du funderar över. Tror att hon blir hjärntrött för att hon är en person som är intelligent och ambitiös, därför blir hon trött efter att hon träffat folk. Om man inte engagerar sig så mycket i arbetet eller i personer blir man klart mindre trött. Har hon både folk på jobbet som är beroende av henne och sedan barn också är det inte konstigt att hon blir trött! Låter som att hon har en mycket välutvecklad höger hjärnhalva medan vänstra inte är lika utvecklad - utan att säga att hon är onormal på något sätt. Att få hjälp med abonnemang, försäkringar m.m är nog många som vill, sen har inte alla turen att ha bra föräldrar och då tar man hjälp av personal på Telia eller dylikt. Att hon startar en tvättmaskin medan ni har ett samtal betyder inte att hon lyssnar - låter som att du vill ha mycket fokus på dig? Om du själv inte har barn så kan det bli en liten obalans mellan er eftersom det kan vara svårt att förstå hur mycket barn "kräver" om man är en engagerad förälder. 
  • Colada

    Jag har själv flera barn i olika åldrar och förstår till fullo vad det innebär. Jag skulle aldrig bete mig som hon gör och har inte stött på någon annan som gör det heller. Trots allt så älskar jag henne väldigt mycket men jag förstår inte hennes beteende alla gånger.

  • Colada

    Jag har själv flera barn i olika åldrar och förstår till fullo vad det innebär. Jag skulle aldrig bete mig som hon gör och har inte stött på någon annan som gör det heller. Trots allt så älskar jag henne väldigt mycket men jag förstår inte hennes beteende alla gånger.

  • Aniiee

    Hon är en människa som lever ett liv med all dess påverkan och hon har dessutom levt ett liv som inte var alltför störtskönt vad du själv har berättat i andra trådar.

    Du behöver inte hålla på att leta förklaringar och diagnoser. Livet liksom existerar och det påverkar och vill du ha någon förklaring så fråga henne.


    I have a growing lack of disgust for you
  • tankfull
    Colada skrev 2018-10-12 13:44:09 följande:

    Jag har själv flera barn i olika åldrar och förstår till fullo vad det innebär. Jag skulle aldrig bete mig som hon gör och har inte stött på någon annan som gör det heller. Trots allt så älskar jag henne väldigt mycket men jag förstår inte hennes beteende alla gånger.


    Förlåt om jag generaliserar lite här nu, men kvinnor och män har inte alltid samma sorts engagemang i barnen. Jag hoppas att du är en av de männen som tar ett rejält ansvar på alla sätt och vis för dina barn och inte lämnar över valda delar till ditt ex och din nuvarande kvinna. Det verkar ju som att ditt största problem med din sambo är att hon är djupt fokuserad på andra saker än dig. Det är svårt att avgöra om du vill ha för mycket av henne eller om hon verkligen ger för lite - enligt dig ger hon ju dig för lite uppmärksamhet. Med tanke på hennes jobb och alla barnen så kan jag bara upprepa att det inte är konstigt om hon är trött, så jag hoppas att du förstår det och inte bara ställer massa krav på henne för då riskerar du nog att förlora henne. Om du kan hitta en möjlighet till att ni får vara helt ensamma under en lite längre tid så kan hon kanske slappna av och fokusera på dig, men så länge ni lever i den vardagen ni har får du nog acceptera henne som hon är. Kanske vara glad att hon är en intelligent kvinna, du hade nog inte trivts med någon som inte var det. Man får ta det onda med det goda. Häng inte upp dig på att leta nån sorts diagnos på henne!
  • Colada

    Jag förstår hur du tänker men saken är den att hon har en egen tonåring på delad vårdnad mes sitt ex och jag har tre barn på delad vårdnad med mitt ex. När vi träffas är det för det mesta utan barn då vi inte klarar det logistiskt att bo tillsammans med alla barn på samma ort ( vi bor nästan 2 timmars bilväg från varandra).

    Hennes barn och mina barn har fritidsaktiviteter på var sitt håll. När vi ses (varannan vecka) är vi båda barnfria för det mesta.

  • Anonym (anonomyn sign)

    Om du inte är nöjd med er relation och hon verkar nöjd och inte bryr sig vad du tycker så får du ju överväga om du vill vara kvar i relationen eller inte. Jag tycker det låter som att hon utnyttjar dig. Hon låter dig betala, hon kräver att du lyssnar ihärdigt men klarar inte av att lyssna själv. Hon kanske har en diagnos som kan förklara en del av det beteendet men i vilket fall som helst, du kan inte ändra på henne det är bara hon som kan försöka ändra sig själv.
    Se vad som händer om du sätter krav att ni delar på betalningen, du vägrar lyssna i ett utan avbryter ibland, säger att du tycker tvättmaskinen kan vänta tills du pratat till punkt. 
    Jag har en vän som är otroligt dålig på att lyssna men som är medveten om sitt problem. Jag får tänka på att inte vara så snäll jämt och lyssna, ibland är jag ju intresserad men efter ett tag blir man ju trött på att inte få en syl i vädret, och känner sig utnyttjad. Det brukar bli så att ju mer tid vi hinner umgås desto mer chans får jag att prata. Telefon är värdelöst om jag  själv vill prata, hon har mycket intressant o berätta så därför lyssnar jag gärna och ställer frågor och kommenterar och bekräftar det som sagts. Men hon glömmer till och med att fråga hur det är med mig. Och när hon eventuellt gör det så hör man hur hon slamrar med något i bakgrunden även om hon lyssnar så är det ändå störande. Hon har ingen diagnos men i hennes familj så har hon varit tvungen och ta plats för att göra sig hörd. Vi har inte så mycket kontakt för vi bor inte i samma stad längre men egentligen så tycker jag mycket om och umgås med henne. Själv så har jag svårt att ta plats och våga säga till att nu får du fråga mig hur jag mår, jag vill inte visa hur sårad jag blir. Känner ibland att jag är inte lika intelligent och har väl inte så mycket att prata om. Så vänskapen blir inte så bra på grund av detta.

Svar på tråden Vad kan det vara som förklarar dett?