• Anonym (Viktor)

    Varför går du inte ner i arbetstid?

    Jag undrar varför man som föräldrar inte går ner i arbetstid när de har små barn. Många verkar lägga tid och pengar på bilar, husrenoveringar, nagelförlängning, semester och liknande saker. Varför prioriterar man inte tid med sina barn före en högre standard och utseende?

  • Svar på tråden Varför går du inte ner i arbetstid?
  • Anonym (Ree)

    Alla har inte glassiga kontorsjobb som tillåter det, vissa har vanliga fabriksjobb där man antingen arbetar 100% eller inte alls.

  • Anonym (Viktor)
    Anonym (???) skrev 2018-10-12 13:58:28 följande:

    Många har inte råd att gå ner i arbetstid. 


    Visst men jag pratar om de som lägger sina pengar på en högre standard, utseende, bilar, resor osv istället för att gå ner i arbetstid.
  • sextiotalist
    Anonym (Viktor) skrev 2018-10-12 13:57:10 följande:

    Jag undrar varför man som föräldrar inte går ner i arbetstid när de har små barn. Många verkar lägga tid och pengar på bilar, husrenoveringar, nagelförlängning, semester och liknande saker. Varför prioriterar man inte tid med sina barn före en högre standard och utseende?


    Det är nog inte de du avser som inte går ner i arbetstid, de som har möjlighet (för arbetet och ekonomiskt) gör det.


  • Anonym (Viktor)
    Anonym (Ree) skrev 2018-10-12 13:59:45 följande:

    Alla har inte glassiga kontorsjobb som tillåter det, vissa har vanliga fabriksjobb där man antingen arbetar 100% eller inte alls.


    Det finns ingen arbetsplats i Sverige som får neka partiell föräldraledighet när barnet är under 8 år.
  • sextiotalist
    Anonym (Viktor) skrev 2018-10-12 14:00:36 följande:
    Visst men jag pratar om de som lägger sina pengar på en högre standard, utseende, bilar, resor osv istället för att gå ner i arbetstid.
    Det säger mer om dig och vilket umgänge du har.
  • LaFontaine

    Om jag går ner i tid minskar bara min inkomst. Arbetsbördan fortsätter att vara densamma. Då får jag hellre full lön och jobbar igen de uppgifter som inte hinna med när jag hämtar eller lämnar på kvällar och helger.

  • Anonym (???)
    Anonym (Viktor) skrev 2018-10-12 14:00:36 följande:
    Visst men jag pratar om de som lägger sina pengar på en högre standard, utseende, bilar, resor osv istället för att gå ner i arbetstid.
    Nå, du vet ju inte hur dessa bilar etc finansieras. Och du generaliserar dessutom. Väldigt många går ner i arbetstid OCH håller på med renoveringar och köper bilar. 
    Sen handlar det om prioriteringar, många barn vill inte vara hemma för mycket då kompisarna finns på dagis och fritids. 


  • Anonym (Yes)
    Anonym (Viktor) skrev 2018-10-12 13:57:10 följande:

    Jag undrar varför man som föräldrar inte går ner i arbetstid när de har små barn. Många verkar lägga tid och pengar på bilar, husrenoveringar, nagelförlängning, semester och liknande saker. Varför prioriterar man inte tid med sina barn före en högre standard och utseende?


    Det jag undrar över varför inte fler delar på deltiden så att säga. Det bästa är ju om båda kan gå ner till 90%.
  • Anonym (Viktor)
    sextiotalist skrev 2018-10-12 14:01:29 följande:

    Det är nog inte de du avser som inte går ner i arbetstid, de som har möjlighet (för arbetet och ekonomiskt) gör det.


    Det gör de inte. Några gör kanske det men inte de flesta. Frågar man förskolans personal runt om i landet så är det många barn som har barnomsorg på heltid samtidigt som föräldrarna ser till att lyxa till tillvaron. Jag vet många familjer som lägger pengarna på att lyxrenovera, äta ute och köpa märkeskläder samtidigt som de jobbar heltid och ungarna går i förskola 50 timmar per vecka.
Svar på tråden Varför går du inte ner i arbetstid?