• Anonym (Orolig)

    Om en person kanske inte borde ha körkort?

    Vad kan man göra? En person har för fjärde gången på tre år kvaddat en bil. Denna gången var det en singelolycka där hen i bra väglag råkat komma över på fel vägbana och kört på ett stenfundament till ett räcke. Framaxeln lossnade och bilen voltade sen över rätt vägbanan innan den träffade en bergvägg. Turligt nog blev ingen skadad. I november förra året blev hen påkörd bakifrån på en motortrafikled. Jag hade noterat och påpekat att hens ena bromsljus inte verkade fungera någon vecka tidigare och misstänker att det inte åtgärdats. Jag vet också att hen är notoriskt dålig på att "varningsbromsa" vid motorbromsning. Knappt ett halvår tidigare körde hen in i häcken på grannen vid utfarten från bostadsområdet väg, och menar på att det var framförvarandes fel eftersom denne stannade helt trots att det var fritt att köra ut. Gången innan det var det min bil som kördes rakt in i ett nedfallet träd i dåligt väder och kass sikt. Som yngre har hen tydligen varit inblandad i minst ett par andra olyckor. Det har backats in i stolpar, missats att dra handbromsen hemma med resultatet att bilen rullat in i garageporten och en gång har en sväng tagits så snävt att en grindstolpe i granit drogs längs hela bilens sida. Antalet "nästan"-olyckor är många genom åren. Reagerar myndigheter på om någon är involverad i många situationer? Kan jag göra något för att få människan ur trafiken?

    Jag är uppriktigt orolig att något allvarligt kommer hända.

Svar på tråden Om en person kanske inte borde ha körkort?