• Anonym (TS)

    Har folk inte råd med sommarstuga längre, eller har det blivit omodernt?

    Bor i en skärgårdskommun på drägligt avstånd från Stockholm och jag tror aldrig jag sett så mycket sommarstugor till salu som i år. Det verkar inte vara någon efterfrågan alls, nästan.

    Är det helt ute med stuga? Eller har folk inte råd med de nya amortetingskraven? Eller är det en generationsfråga?

  • Svar på tråden Har folk inte råd med sommarstuga längre, eller har det blivit omodernt?
  • Anonym (Paus)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-12 19:55:37 följande:

    Bor i en skärgårdskommun på drägligt avstånd från Stockholm och jag tror aldrig jag sett så mycket sommarstugor till salu som i år. Det verkar inte vara någon efterfrågan alls, nästan.

    Är det helt ute med stuga? Eller har folk inte råd med de nya amortetingskraven? Eller är det en generationsfråga?


    Orimliga priser. Jag har tittat efter sommarstuga i flera år. Men ju längre jag sparar desto mindre får jag för pengarna. 
  • MsFry

    Skulle gissa att man inte vill låsa sig till ett visst resmål varje semester utan hellre åker till olika ställen. Plus att det berömda livspusslet inte alltid tillåter två hus att ta hand om.

  • Anonym (lite blandat)

    Jag tror alla dina punkter är rätt i olika grad för olika personer. En till sak som du inte skrev men som jag upplever mycket bland mina jämnåriga mellan ungefär 27 och 33 är att det inte är värt det att köpa en. De är dyra som permanentbostäder på många håll och då satsar man istället på en sån.

    Jag vill hemskt gärna ha en stuga men nej, det är inte värt priset, jag har inte råd med både min permanenta bostad och en stuga, jag lider nog lite av bekvämlighetssjukan och orkar inte riktigt rodda med ytterligare ett krångelmoment i livet och visst är det en generationsfråga också.

    Det är så mycket lättare att ta bilen till arlanda om du förstår min mening än att ta sig ut till skärgårdsöar.

  • Anonym (Brf Hemkär)

    Jag vill aldrig ha en sommarstuga.

    1. När jag var liten försvann alltid mina kompisar till de där förbannade stugorna i veckovis, skittrist hade man då.

    2. Jag vill hålla mitt liv enkelt och vara ledig när jag är ledig. Att klippa gräs 18 mil bort och kitta fönster eller måla gavlar hela semestern kommer inte på fråga.

    3. Vill man bo i stuga nån vecka här eller där så kan man alltid hyra en, och då se nya ställen varje gång.

    4. Att resa utomlands roar mig och min man mycket eftersom vi inte fick resa så mycket som barn.

    5. Sen kommer svärföräldrarna och försöker dyvla på en sin sommarstuga, för att de hoppas på att syskonen kommer att hålla sams och umgås då. HAHAHAHA! Jag vet flera familjer där den samägda sommarstugan har varit dödsstöten för relationen mellan syskon. Så tack men nej tack, inte ens om den är gratis/arv!

    6. Man slipper potentiella snyltare som "bara vill låna" eller komma på besök när man själv är där och kräva full uppassning.

    7. Att inte äga en sommarstuga ger mer pengar till det permanenta boende man vill ha och vi har nu vår drömlägenhet med promenadavstånd till vattnet. Jag kan inte bo bättre.

  • Postman
    Anonym (Paus) skrev 2018-10-12 20:03:38 följande:

    Orimliga priser. Jag har tittat efter sommarstuga i flera år. Men ju längre jag sparar desto mindre får jag för pengarna. 


    Precis så. Håller med.
  • Anonym (asdf)

    Det är för dyrt. Yngre folk har inte längre råd med fler än ett boende.

  • Studentpappa

    Jag letar efter fjällstuga, sommarstuga kommer vi ärva och jag är inte så väldigt intresserad av en sådan heller vi har stort hus redan.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Mia)

    Jag bor i Sthlm och tycker att de flesta i min omgivning har stugor. Bara i år har tre vänner i åldern 30-35 köpt sommarstuga. De flesta har stuga i närheten av Sthlm, andra i områden där de vuxit upp.

  • Anonym (Dyrt.)

    Jag tror alla dina inlägg är nära sanningen man använder nog inte den i den utsträckningen som behövs för att motivera kostnaden. Som ngn sa innan så är det mkt annat som lockar ex charterresor,kryssningar mm som inte va lika dominerande tidigare.

    Även det faktum att bostadsmarknaden toppat i Stockholm, och man ser sin lgh minska är värde istället för att öka ger bog mindre incitamnet för att låna upp till en kontantinsats för en stuga. Och att man även då behöver amortera ett par tusen lappar mer än tidigare avskräcker nog många, när riktiga pengar ska ut varje månad så brukar det inte bli lika kul.

  • Anonym (Mjo)

    Intressanta iakttagelser

    Jag är snart 40 och när jag var liten och mina föräldrar var i ungefär samma ålder som jag är nu så hade en majoritet av mina föräldrars vänner som hade sommarstuga. De som inte hade det hade antingen båt eller husvagn ungefär..

    Okej det fanns naturligtvis undantag, men intressant nog var det inte nödväntigtvis en klassfråga ens. Inte på den tiden. Väldigt mycket högst vanligt folk ägde sommarboenden på den tiden.

    Nu däremot! Jag känner ingen jämnårig som äger en sommarstuga! Så nånting måste ha hänt över tiden..

  • Daniel1986

    Kan nog vara lite o mordent och nogot som kräver mycket jobb.

    Utbudet på andra alternativ är ju ganska stort nu mera.

    Tänker som husbil! Ta sommarstugam dit du vill :)

  • Anonym (Mjo)

    Tror att INGEN under 40 idag vill binda upp sig med att behöva spendera all ledig tid under sommarhalvåret, inklusive helger under våren och hösten, med att åka fram och tillbaka till samma jäkla ställe..

    Bara för att utföra enahanda vardagssysslor som att klippa gräs, kratta löv snickra på utedasset och måla gamla fönsterkarmar liksom..

  • Anonym (A)
    MsFry skrev 2018-10-12 20:07:22 följande:
    Skulle gissa att man inte vill låsa sig till ett visst resmål varje semester utan hellre åker till olika ställen. Plus att det berömda livspusslet inte alltid tillåter två hus att ta hand om.
    Tror jag med
  • Anonym (Livsstil)

    Personligen tror jag det handlar om tillgänglighet idag. Förr dvs 70-90 talet var det ju mycket vanligare att "vanliga svenssons" bodde i hyresrätt i områden som idag är "invandrar problem områden", och då fanns det ett behov av att ha nåt litet husaktigt utanför stan. Men idag så har fler råd att bosätta sig i både villa, och villa ute på landet, så då försvinner behovet utav ett litet hus utanför storstadsstressen. Jag själv bor i hus ute på landet, 2 km till en badplats, så varför skulle jag vilja ha en stuga ute på landet? Vad skulle det ge mig? Men förr var det ju mycket svårare att bo på landet och pendla in till jobb. 

Svar på tråden Har folk inte råd med sommarstuga längre, eller har det blivit omodernt?