• Marreh

    Medicin mot oregelbunden mens

    Finns det någon typ av medicin man kan ta för att få kontroll på en oregelbunden menstruation? Så att den alltid kommer ungefär samma dag?


    Min cykel är allt mellan 28-62 dagar och jag vet aldrig när en ägglossning kan tänkas ske.. för att inte tala om ovissheten med att mensen kan komma när som helst.

  • Svar på tråden Medicin mot oregelbunden mens
  • Marreh
    Anonym (A) skrev 2018-10-13 08:30:39 följande:

    Ppiller


    Vilken onödig kommentar att lägga i en tråd för någon som planerar barn.
  • FrökenLagerblad

    Jag var på kvinnokliniken eftersom vi misstänker endometrios och jag har också oregelbunden mens, så har varit lite orolig för hur det ska gå när jag väl ska skaffa barn (hade mens kanske 2-4ggr om året ungefär innan preventivmedel. Hon sa att det finns medel för att tvinga fram ägglossning. Men vad jag förstod som så kollar de inte på sånt förrän man försökt i alla fall ett år. Men hör med kvinnokliniken!

  • Anonym (Waitinglong)

    Hej  :)

    Jag har samma problem, min cykel är extremt oregelbunden, och alltid varit, allt från normala 28 dagar till 50 dagar. Jag har en dotter som blev till oplanerat, och nu försöker vi skaffa ett syskon utan framgång. Svårt att pricka in en ägglossning när man inte vet när den äger rum.

    Jag har precis köpt hem munkpeppar, agnus castus eller nått sånt, och det ska kunna hjälpa till vid oregelbunden mens så att den blir regelbunden och rätta till hormonell obalans i kroppen.

    Jag ringde även kvinnokliniken och pratade med dem angående min oregelbundna mens, och de gör ingenting åt det i nuläget. Om vi inte hade försökt bli med barn just nu skulle de rekommenderat p-piller. Men nu när vi försöker måste vi försöka i över 1 år innan vi får någon hjälp, och då brukar de sätta in exempelvis Letrozole som är en hormonpåverkande medicin.

    Kan återkomma när jag fått hem min munkpeppar. Den ska man börja med menscykelns första dag. Väntar på mensen just nu, dag 39. :)

  • Anonym (Ingrid)

    Jag fick primolut nor utskrivet för att få en regelbunden och längre cykel

Svar på tråden Medicin mot oregelbunden mens