• Anonym (Förvi­rrad)
    Äldre 13 Oct 08:47
    1347 visningar
    9 svar
    9
    1347

    Jag har rätt till ersättning för förlängd skolgång - De vill veta om mitt arbete

    Hej!

    Mycket handlar egentligen om skam och därav svårigheter att vända sig till sitt arbete och fråga om intyg. Eftersom jag också behöver hur mycket jag får i lön totalt per år, så är jag nog tvungen att det handlar om FK, om mig. Och ingenting som har med de att göra. Jag måste nog ta upp detta speciellt när lönen har knasat till sig de senaste gångerna. Så de inte tror att det handlar om de.

    Jag vill inte att min arbetsgivare skall veta att jag är kund hos Försäkringskassan.

    Det har blivit lite fel i min skolgång och jag har rätten till ersättning för förlängd skolgång. Det handlar alltså enbart om förlängd skolgång och INTE om att jag har någon funktionsnedsättning.

    När jag frågade henne varför det är viktigt att veta om mina löner och arbete, när detta enbart handlar om att få ersättning för materialavgift och annat (För förlängd skolgång).

    Så svarade hon inte på frågan riktigt, utan började istället prata om skatt och pension. Det var väldigt förvirrade svar och när mötet var avslutat. Tänkte jag på min fråga tidigare och hennes respons angående om det. Efter tänkandet, så tror jag att det var hennes sätt att slingra ur sig frågan, men varför?

    När jag ändå har rätt till ersättning, varför är det viktigt att veta om mitt arbete och lön. Och varför är det en fråga, som man SKALL slingra ur sig?

    Kanske det viktigaste frågan: På vilket sätt kan jag begära om intyg på bästa sätt och om löner?

    Detta arbete är extrajobb, något som jag älskar och vill inte förlora. Jag får oron av att de skall börja bli skrämda av mig, som begär om intyg och löner så får lönerna blir knasiga.Jag tycker om de, och det gör inte så mycket att lönen har knasat till sig. Jag vet ju att de kommer fixa till det, så det känns inga som helst problem.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Jag har rätt till ersättning för förlängd skolgång - De vill veta om mitt arbete
  • Anonym (X)
    Äldre 13 Oct 09:03
    #1

    Be lönekontoret om upplysning om lön och hör sen om arbetsgivarintyg.

    Säg att du ska studera.

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 09:22
    #2
    Anonym (X) skrev 2018-10-13 09:03:49 följande:

    Be lönekontoret om upplysning om lön och hör sen om arbetsgivarintyg.

    Säg att du ska studera.


    Lönekontoret?

    Får inte arbetsgivaren reda på sådant?
    Vad är lönekontoret för någonting exakt? Är inte det kopplad till det företaget jag extrajobbar hos?

    Vad arbetsintyg kopplad till studier, blir inte det konstigt?

    Jag är nöjd och tackar för ditt svar. Jag frågar för att få mer kött på benen.


  • Anonym (X)
    Äldre 13 Oct 09:25
    #3

    Vanligtvis har arbeten en avdelning som har hand om det ekonomiska med lön rent administrativt. Är företaget litet kanske det är en person istället?

    Varför tycker du det är pinsamt? Och ska du plugga behöver du väl ändå ta upp det med arbetsgivaren?

  • Anonym (dd)
    Äldre 13 Oct 09:31
    #4

    Intyg med inkomstuppgifter kan behövas för allt möjligt, och ärligt talat ska din arbetsgivare skita i anledningen. Om det är en större arbetsgivare med lönekontor kommer de vara vana vid sådana förfrågningar, och inte lägga någon värdering i det (och knappast "rapportera" till någon, det är en ren rutinuppgift att göra sådana intyg).

    Om det är ett mindre företag, där en oprofessionell lönehanterare ifrågasätter anledningen är det väl bara att säga att det är till försäkringskassan? Varför är det pinsamt? (_alla_ med barn behöver kunna intyga sin inkomst till försäkringskassan, exempelvis...).

  • Anonym (Inte pinsam­t)
    Äldre 13 Oct 09:36
    #5

    Det är inte pinsamt att be om ett arbetsgivarintyg. Ett arbetsgivarintyg visar hur mycket du har jobbat och vad du har tjänat.

    Fk behöver ha intyget för att kunna handlägga ditt ärende.

    Ett lönekontor är det ställe på din arbetsplats som har hand om lönerna och allt det administrativa runt omkring. Om din arbetsplats är liten kan det vara så att det är din chef som själv sköter allt sånt eller om företaget har ett utomstående företag som sköter löneadministrationen.

    Det är inte pinsamt. Bara nödvändigt.

  • Anonym (FK)
    Äldre 13 Oct 09:51
    #6

    Jag tror att du har missuppfattat något. Man beviljas inte enbart studiemateriel av FK utan  det som handläggs är aktivitetsersättning för förlängd skolgång. Det finns ett basbelopp som man får utifrån ålder men har man arbetat så kan ersättningen baseras på det man tjänat. Utöver det brukar man ansöka även om bostadstillägg, åtminstone om man bor i egen lägenhet.

    Hur försörjer du dig idag och hur bor du? Jag tänker att du ju skriver att ditt jobb är ett extrajobb bara så det räcker väl inte till att försörja sig på?

    Jag tror att du brottas med lite för mycket skam och låg självkänsla som du skulle behöva hjälp med. Du är lika mycket värd som alla andra och ska inte skämmas eller tycka saker är pinsamma.

  • Äldre 13 Oct 09:58
    #7

    Personal ber om intyg till allt möjligt. Det skulle kunna vara till ansökan om stipendium. Graviditet. Sjukdom. Det kan vara arbetsförmedlingen eller a-kassan som vill ha underlag. CSN som gör utredning om inkomst. Ansökan om reell kompetens på högskolan. Skatteverket som gör extra koll. Kanske en knasig moster som i sitt testamente vill ge sitt arv till den med lägst inkomst, vem vet ;)

    Tror inte arbetsgivaren tvekar det minsta utan skriver ut intyg utan att tveka.


    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Anonym (.)
    Äldre 13 Oct 10:37
    #8

    Ett sådant intyg på lön behövs väl för att fastställa sgi?

  • neverp­reggo
    Äldre 13 Oct 17:46
    #9

    Som Telly säger så begärs och skrivs intyg hela tiden. Det är inget skämmigt att ha kontakt med FK och det finns många skäl så du behöver inte säga varför om du inte vill. Ingen kommer att se ner på dig ändå men de kommer inte att få veta varför du skickar ett intyg till FK om du inte säger detaljer.

Svar på tråden Jag har rätt till ersättning för förlängd skolgång - De vill veta om mitt arbete