• Anonym (Slösa)

    Hur hindra sig själv från att blåsa pengarna?

    Jag har sen tidiga tonåren haft problem med pengar. Jag fick väldigt lite som barn, då min mamma aldrig hade pengar till något. Det gjorde att när jag själv började sommarjhobba etc så köpte jag allt det där jag ville ha. Det beteendet ledde senare till att jag hamnde i ganska stora skulder med krediter också. Jag träffade sedan min sambo, som var snäll nog att att betala av många utav krediterna för mig. Men för att jag inte skulle slösa så höll han i alla kreditkort, alla pengar osv. Jag själv hade nästan inga pengar på mitt konto för jag pluggade och vi satte upp hans konto för mitt CSN. 


    Men nu några år senare, får jag in lönen på mitt konto, och har öppnat ett spar konto. Som jag lyckats spara nära 30 tusen på nu. Vilket jag är as stolt över att jag lyckats med. Men jag tänker ju på de åpengarna jätte mycket att köpa grejjer för. Ni som haft ett liknande beteende med pengar hur gjorde ni för att bokstavligt inte tänka på de där pengarna och vad man kan köpa för dem typ varje dag?

  • Svar på tråden Hur hindra sig själv från att blåsa pengarna?
  • Deceree1
    GGN skrev 2018-10-13 10:16:21 följande:

    Lås dem.


    Precis. Lås dem. Jag har ett sånt konto som jag inte kan ta ut nåt på innan jag är 55 år.
  • GGN
    Egon den stora skrev 2018-10-13 10:20:57 följande:

    Bra idé! Det finns låsta konton med olika löptid. Då får man bättre vilkor också..


    Precis, kan vara läskigt att låsa allt om man kan komma att behöva dem.

    Dela upp det i tre konton kanske? Vi använder Avanza, finns olika löptider.
  • Anonym (Slösa)
    GGN skrev 2018-10-13 10:16:21 följande:

    Lås dem.


    Problemet med att låsa dem är att då är dom typ meningslösa. För jag har sparat dem som buffert, så om jag sklulle bli av med jobbet, eller bilen gå sönder så blir det ju ett problem om dom är låsta..ERller kan man låsa upp dem då?
  • Anonym (CashIsKing)

    kan vara bra att fundera över det du känner att du vill köpa också. behöver du verkligen det? skulle det verkligen göra någon skillnad - en skillnad som är värt att du minskar dina besparingar? kan behovet handlar om att spendera pengar istället för att du faktiskt sätter värde på det du vill köpa?

    jag kan gå banans när jag ska klicka hem kläder på nätet på rea... jag tror att varje plagg kommer lyfta min gråa garderob, jag ser rean som att jag sparar pengar, jag känner hets eftersom reaplaggen snabbt säljer slut, osv. MEN när jag lyfter blicken och funderar igenom om jag behöver 3 nya klänningar när jag faktiskt knappt använder de 20 liknande klänningar jag har hängandes i garderoben så blir svaret ofta nej. med insikten om att jag har så mycket prylar hemma redan minskar behovet av att köpa ännu fler.

  • Körmit

    Ett sätt att sluta slösa är att utbilda sig, inte gå på universitet eller skola, utan i hur konsumtionsssamhället är konstruerat. När du inser att de habegär som du har inom dig är planterat där av avancerad psykologisk manipulation så avväpnar du väl utstuderade tekniker för att styra dig och din konusution.

    Detta kommer resultera i en mycket sundare ekonomi !

  • Fjäril kär

    Jag tror du behöver lära dig konsekvenstänk. Låsta pengar kan vara bra men lär du dig något av det?

    Att ha en fungerande ekonomi innebär också att man har koll på konsekvenser och tänker strategiskt. Funkar det på rätt sätt så kan du ha 30.000 i byrålådan och ändå inte bränna dom.

  • tankfull
    Anonym (Slösa) skrev 2018-10-13 10:15:41 följande:

    Jag har sen tidiga tonåren haft problem med pengar. Jag fick väldigt lite som barn, då min mamma aldrig hade pengar till något. Det gjorde att när jag själv började sommarjhobba etc så köpte jag allt det där jag ville ha. Det beteendet ledde senare till att jag hamnde i ganska stora skulder med krediter också. Jag träffade sedan min sambo, som var snäll nog att att betala av många utav krediterna för mig. Men för att jag inte skulle slösa så höll han i alla kreditkort, alla pengar osv. Jag själv hade nästan inga pengar på mitt konto för jag pluggade och vi satte upp hans konto för mitt CSN. 


    Men nu några år senare, får jag in lönen på mitt konto, och har öppnat ett spar konto. Som jag lyckats spara nära 30 tusen på nu. Vilket jag är as stolt över att jag lyckats med. Men jag tänker ju på de åpengarna jätte mycket att köpa grejjer för. Ni som haft ett liknande beteende med pengar hur gjorde ni för att bokstavligt inte tänka på de där pengarna och vad man kan köpa för dem typ varje dag?


    Jag vet inte så mycket om sånt här, men om du har en vettig person i din närhet så kan ni väl bestämma att för varje köp du ska göra så måste du konsultera den personen och få ett godkännande ifrån hen?
  • Anonym (jag)

    Jag känner igen mig jättemycket i ditt problem ts. Kommer också från en familj där det inte fanns några extra pengar och där vi aldrig köpte sånt jag ville ha, som andra barn fick, och det tänket hänger kvar idag. Precis som du tänker jag konstant på vad jag kan köpa för den och den summan, saker som jag länge önskat mig t.ex. Är hopplös med pengar, så fort något kommer in på kontot köper jag grejer. Har även jag dragit på mig krediter och även spelat bort pengar.

    Du är duktigare än mig som lyckats spara så mycket, för mig slutar det med att jag tar ut pengarna från sparkontot igen någon dag senare... Har inga tips att ge då jag sitter i samma sits, men kan i alla fall berätta att du inte är ensam!

  • Anonym (Scrappy)

    Har samma problem...:(

    Kommer från en fattig familj (men kände inga behov så sätt när jag var liten)..

    Är också invandrare och kämpat enormt länge för att få ett bra stabilt jobb,först nu efter 12 år kämpande har jag en riktig lön för ett heltidsjobb och känner att jag vill unna mig o barnet bra mat o bra kläder och göra saker...det resulterar alltid i att mina pengar är slut en vecka innan lön..

    Jag skulle bli deprimerad om jag inte köpt mig det jag vill ha för stunden, men känns fel att leva så här.. Samhället är inte byggt för ensamstående mammor..:(

  • Zakopane

    Jag tycker att appen Dreams är bra för just såna här problem!

    Kolla upp den!

    För mig funkade den på ett sätt som ger en kick när man sparat en krona här och tio där, istället för att tex känna en kick av att unna sig att köpa den och den grejen som man drömmer om.

    Alltså, ett sätt att vända sitt tänkande till att få en kick av att spara istället för att få en kick av att köpa saker man vill ha.

    Man kan också spara i olika ?högar?, vilket gör att du kan ju ha tex 30 000 kr som heter Buffert för oförutsedda saker, men sen också spara i en ?hög? som kan vara vikt för konsumtion eller för en resa.

  • GGN
    Anonym (Slösa) skrev 2018-10-13 10:27:49 följande:

    Problemet med att låsa dem är att då är dom typ meningslösa. För jag har sparat dem som buffert, så om jag sklulle bli av med jobbet, eller bilen gå sönder så blir det ju ett problem om dom är låsta..ERller kan man låsa upp dem då?


    Lås inte allt då. Men ha de ändå på en annan bank, så du inte kommer åt dem direkt. Har du pengarna hos Avanza till exempel så tar det ett dygn eller så att få ut pengarna.
  • Egon den stora
    Anonym (Slösa) skrev 2018-10-13 10:27:49 följande:

    Problemet med att låsa dem är att då är dom typ meningslösa. För jag har sparat dem som buffert, så om jag sklulle bli av med jobbet, eller bilen gå sönder så blir det ju ett problem om dom är låsta..ERller kan man låsa upp dem då?


    Poängen är ju att du ska lära dig att planera ekonomin så att du inte behöver dessa pengar för tillfället. Du sparar ju snabbt ihop nya!
  • Egon den stora
    GGN skrev 2018-10-13 10:27:34 följande:

    Precis, kan vara läskigt att låsa allt om man kan komma att behöva dem.

    Dela upp det i tre konton kanske? Vi använder Avanza, finns olika löptider.


    Förr låste jag på olika år, men enbart pga räntan. Nu har jag mest i aktier pga väldigt låga räntor. Men har man dålig koll på ekonomin så är ju dålig ränta bättre än inga sparade pengar alls.
  • Anonym (Humlan)

    Jag tänker på pengar i stort sett hela tiden, kanske för att jag aldrig haft gott om dom men framför allt för att jag vill tänka på pengar.

    Jag har inget behov av att köpa något för att bli lycklig, jag blir så olycklig för att jag har spenderat, jag har och nöjer mig av att bara drömma om allt jag kan köpa för det jag sparar.

    Det bästa du kan göra när man vill köpa något är att spara till det för då hinner man drömma, tänka, ångra sig, för att i slutänden kanske köpa det, men när man väl köper prylen så är pengarna borta och oftast så ångrar man sig kanske men behöver man verkligen det man köpt då ångrar man sig inte då känner man sig nöjd.

    Du kan sätta upp ett mål att du får röra dom 30 tusen när du sparat ihop 30 tusen då vet du allt du behövde göra för att få handla igen och då känns det inte så kul att röra dom pengarna.

    30 tusen det är 2 månaders jobb.

    Kan du tänka dig om man ska köpa en telefon för 10 tusen utan Abbonemang. Ingen rolig telefon när man vet slitet som den jäveln gett för att få.

    Räkna ut din egna timlön om du har jobb,då kan du räkna på olika saker du skulle vilja köpa hur många timmar du måste jobba för att kunna köpa.

    Så programmera om din hjärna och ställ om den på att inte handla, det räcker med att drömma för utan drömmar blir man inte lycklig och pengar gör en lycklig för pengar är drömmar.

    Spara är livet än att slösa bort livet som jag brukar säga.

    Folk jobbar 100% och slösar med pengar när dom hade kunnat jobba mindre och sluppit slösa bort livet på ett jobb.

    Kalla mig gärna snål för mina pengar betyder mycket för mig :) .

    Tid är det dyrbaraste vi har så värdesätt tiden.

Svar på tråden Hur hindra sig själv från att blåsa pengarna?